ŽELITE DA KUPITE POLOVNJAKA? Možda treba da sačekate, razlog je više nego opravdan
- Trenutno imamo manje polovnih automobila nego kupaca. Polovni automobili su postali retka roba - kaže zamenik predsednika Centralnog saveza nemačke automobilske trgovine (ZDK) Tomas Pekrun, piše Dojče vele.
S obzirom da se širom sveta na nove automobile čeka dugo i da su im cene skočile, mnogi kupci se odlučuju za polovnjake. Ali i njih nema dovoljno i koštaju više nego ikad. Poboljšanje nije na vidiku pre 2023, pišu Novosti.
Svejedno da li na placevima u nekim zabačenim ulicama ili na Internetu, u Nemačkoj obično postoji veliki izbor polovnih automobila. Od ukupnog broja prodatih vozila u Nemačkoj najviše čine polovni. Samo, u ponudi ih je premalo.
- Trenutno imamo manje polovnih automobila nego kupaca. Polovni automobili su postali retka roba - kaže zamenik predsednika Centralnog saveza nemačke automobilske trgovine (ZDK) Tomas Pekrun, piše Dojče vele.
Za raspoložive polovne automobile mušterije moraju da plate više. Prema Pekrunu, cene su porasle od pet do deset odsto. Čak postoje noviji polovni automobili koji koštaju više od istih novih automobila, jer se na isporuku novih trenutno mnogo duže čeka.
Martin Vajs radi za DAT, organizaciju koja je osnovana 1931. da bi neutralno i objektivno procenjivala stvarnu vrednost automobila. On se čudi kada posmatra aktuelne trendove u branši.
"Tržište je poludelo", kaže Vajs i dodaje da su polovni automobili skuplji nego ikad do sada, "čak i 15 odsto više".
Navodi da u nekim slučajevima cena može biti još veća. Pre svega automobili sa motorima na dizel su mnogo skuplji nego u prvim godinama posle skandala sa falsifikovanim emisionim vrednostima.
Eksploziju cena su izazvali pandemija i stalni nedostatak čipova za automobilsku elektroniku. U 2020. godini je zbog pandemije registrovano manje novih automobila, pa deo njih sada nedostaje na tržištu polovnih automobila.
Pored toga, preduzeća i firme koje se bave iznajmljivanjem automobila trenutno investiraju manje u vozila koja će posle kraćeg vremena biti ponuđena na prodaju. Opao je broj prijavljivanja novih automobila koje trgovci posle samo jednog dana deklarišu kao polovne.
Pekrun konstatuje da je naprosto izašlo premalo automobila na tržište. Pošto dileri zbog nestašice čipova i po godinu dana čekaju novi automobil, sve više posežu za polovnim automobilima. Tako se dodatno smanjuje ponuda.
Teško da bi situacija mogla da se popravi 2022.
"Povećane cene polovnih automobila imaćemo i 2022. godine", prognozira Pekrun.
Nisu svi segmenti tržišta polovnih automobila pogođeni poskupljenjima
I analitičar automobilskog tržišta Vajs računa sa postepenom normalizacijom tržišta najranije 2023.
Već prošle godine su cene porasle. Prema proračunima DET-a, Nemci su za kupovinu polovnog automobila u proseku izdvojili 14.730 evra, što je 19 odsto više nego 2019.
Poređenja radi, prema istraživanju dnevnog lista Frankfurter algemajne cajtung (FAZ), polovni automobil je 2001. koštao prosečno 8.310 evra.
Nisu svi segmenti tržišta polovnih automobila pogođeni poskupljenjima.
- Kod električnih automobila ne vidimo rast cena. Ovde su cene polovnih automobila i dalje pod pritiskom", kaže Vajs i objašnjava da novi automobili iz ovog segmenta imaju velike državne subvencije, a i da kupci imaju osećaj da kupuju zastarelu tehnologiju, pošto proizvođači ove automobile iz godine u godinu usavršavaju.
Najskuplji su polovni automobili kod mesnih trgovaca i na virtuelnim platformama kao što su "Auto1" ili "wirkaufendeinauto.de". Povoljno se mogu kupiti polovni automobili na aukcijama ili putem privatnih oglasa.