PET NAJČEŠĆIH PREVARA turističkih agencija: Evo kako da ih izbegnete!
Svake godine nekoliko grupa turista bude prevareno od strane sumnjivih agencija
Da trostruko duže putujete do svog odredišta, da vam vrata hotela zalupe ispred nosa ili da umesto luksuzne sobe dobijete ćumez – samo su neke od okolnosti koje vam mogu upropastiti dugo čekano putovanje.
Pročitajte i:
Svake godine nekoliko grupa turista bude prevareno od strane sumnjivih agencija ili auto-prevoznika. Spisak prevara je raznolik, ali postoje stvari koje možete da uradite, kako se ne bi našli među nasamarenima.
Prevara broj 1: Niste ni pošli na put
Odbrojavali ste dane do odmora i konačno spakovali kofere, kada su vas uoči polaska pozvali iz agencije i obavestili da je put otkazan. Čak ni te ljubaznosti agencija nije udostojila svojih 57 putnika, koji su na parkingu preko puta novobegoradskog buvljaka uzalud čekali prevoz do Ljoret de Mara.
- Posle nekoliko sati na stanicu je stigla predstavnica agencije. Nije htela da se predstavi, ali nam je odmah sasula da autobus nije ni krenuo iz Niša i da možemo da tužimo agenciju. Odmah pominjati tužbu ne deluje kao splet okolnosti, već kao smišljen plan – ispričao je tada Nenad, jedan od nesuđenih turista.
Putnici su unajmili advokate, podneli tužbe, ali do danas nisu videli ni dinara od uloženog novca.
Kako preduprediti/nadoknaditi:
- Dobro se raspitajte o agenciji kojom krećete na put. Treba obratiti pažnju koliko dugo postoji na tržištu, broj licence, da li je član YUTA i drugih strukovnih udruženja, što nije obavezujuće ali je poželjno. Takođe nije zgoreg da se uplati osiguranje od otkaza putovanja, koje nije skupo, a daje vam mnogo sigurnosti – savetuje Aleksandar Seničić, direktor YUTA.
On dodaje da putnici ne smeju da veruju na reč agenciji, nego sve da traže napismeno, poput opštih uslova putovanja, prava na reklamaciju i obaveza agencije. Uz to, proverite da li se u medijima o toj ageniciji ranije pisalo na osnovu lošeg iskustva ranijih putnika. Obavezno pregledajte i turističke portale na kojima je moguće ostaviti komentar, te vidite šta piše o toj agenciji.
- Ako je cena aranžamana previše dobra da bi bila istinita, verovatno nije istinita, čak ni ako je aranžman oglašen na sajtu za popuste – dodaje Seničić.
Prevara broj 2: Nikako da stignete
Seli ste na svoje mesto, javili se rodbini i taman kada vam je prvi san došao na oči, autobus je stao. Kvar je bio prvi razlog zašto je 80 putnika iz Beograda do grčkog ostrva Evia putovalo 36, umesto standardnih 15 sati. Oni su stali već kod Vranja i 7 sati čamili nasred puta, udaljeni od svake pumpe ili hotela.
U toku noći krenuli su dalje, a onda opet stali u Grčkoj, propustili poslednji trajekt i i sledeću noć proveli na trotoaru. Do grčkog ostrva putovali su jednom agencijom, kojoj ovo nije bio ni prvi, ni poslednji put da pokvarenim autobusima prevozi putnike.
Kako preduprediti/nadoknaditi:
Tražite da znate ko vam je prevoznik do odredišta i takođe ga proverite, sa kim sarađuje i kakve ocene ima.
- Ukoliko se tokom puta pokvari autobus, moraćete da sačekate sledeći. Pravo na žalbu nemate ni ako autobus nije nov ili udoban, jer svi autobusi koji su prošli tehnički pregled mogu i da se pokvare – kaže Seničić.
Prevara broj 3: Ne možete u hotel
Stigli ste do svog odredišta, izvukli kofer iz autobusa, a onda su vam u hotelu rekli da slobodno možete da se vratite nazad. Smeštaj nije plaćen i tu ćete noćiti samo ako novac date iz svoga džepa. Upravo se to desilo putnicima koji su preko jedne smederevske agencije želeli da dođu do Evie.
- Grk kaže "nije plaćeno, ne možete da uđete" – objasnio je prošlog avgusta Jovica, koji je u Grčkoj proveo svega dan, pre nego što se vratio u Srbiju.
Kako preduprediti/nadoknaditi:
U slučaju da vam se desi nešto slično, u prvom trenutku teško da ćete izbeći noćenje na parkingu, ako nemate novca za drugi smeštaj. Možete probati da se obratite našoj ambasadi ili drugoj zvaničnoj instituciji Srbije u državi u kojoj se nalazite, ali i prijaviti slučaj lokalnoj turističkoj službi. Kada se vratite u zemlju, kontaktirajte advokata i turističku inspekciju.
Prevara broj 4: Platili ste jedno, a dobili drugo
Na slikama svetle sobe, moderna kupatila i hotel na plaži. "Ol inkluziv" ponuda, a cena prihvatljiva. Dođete tamo, a ono prljava soba, internet iz 1996, a hotel kraj gradilišta čija vas buka diže već u sedam ujutru.
Srpski putnici se često žale na smeštaj, za šta, istini za volju, nisu uvek agencije krive, već želja turiste da po ceni hotela od dve zvezdice dobije uslugu onog od pet.
Kako preduprediti/nadoknaditi:
Pre nego izaberete hotel, proverite ga na sajtovima poput Trip advajzora, Kluba putnika i slično. Tu ćete dobiti upozorenja i savete od strane ljudi koji su boravili u tom istom hotelu. Proverite šta se u vašem hotelu podrazumeva pod "ol inkluziv" ponudom, jer to nije obavezno ono što vi mislite.
Dalje, ako zateknete prljav apartman, ne treba da ga čistite. Obavestite domaćina ili spremačicu, koji su dužni da u kratkom roku očiste sobu. Pravo na žalbu i nadoknadu imate ako vam apartman nije čišćen po dva dana.
Gomila JEFTINIH ARANŽMANA na Sajmu turizma: Evo gde možete otići na MORE za 5.000 dinara!
Možete da se žalite ako umesto zakupljenog trokrevetne sobe dobijete dvokrevetnu i ako se taj problem blagovremeno ne reši.Pravo na nadoknadu imate i ako duže od dana niste imali vodu, struju ili vam ne radi klima uređaj.
Prevara broj 5: U hotelu nema više mesta
Otišli ste u agenciju, uplatili deo puta, dogovorili se oko plaćanja ostatka, a onda su vas nekoliko dana kasnije pozvali i rekli vam da u tom hotelu nema više mesta. Ljubazno vam nude neku drugu ponudu ili, ako želite, da vam vrate novac.
Kako preduprediti/nadoknaditi:
Ako je to baš smeštaj kakav ste želeli, nemojte odmah da odustanete. Pozovite hotel o kome je reč ili im pošaljite mejl. Vrlo lako može da se desi da je nastao problem u komunikaciji između agencije i hotela, ili čak da je agencija vaš smeštaj ustupila nekome ko je platio više ili koga turistički radnik lično zna.
Ukoliko se radi o ovom drugom scenariju, iz hotela će vam to reći. Sa tom informacijom možete slobodno ponovo pozvati agenciju i insistirati da vam se aranžman obnovi.