Mašine nikada neće moći da ih zamene: Ovo je industrija u kojoj rade uglavnom mladi i visoko obrazovani
Industrija budućnosti
Zvuči neverovatno, ali doprinos kreativaca domaćoj privredi veći je nego nekih tradicionalnih sektora, kao što je na primer građevina.
Pročitajte i:
Prema podacima Svetske banke, kreativna industrija prihoduje do 7,1 odsto BDP-a odnosno svega onog što za godinu građani i privreda stvore, dok građevinarstvo - pet odsto. A kreativna industrija ima širok opseg - od izdavačke delatnosti, reklama, dizajna, arhikteture, zanata, filma, televizije, videa, fotografije, sektora informaciono komunikacionih tehnologija, izdavačka delatnost... Tu pripadaju i muzeji, galerije, biblioteke, muzička, scenska i vizuelna umetnost... U širem smislu one uključuju i telekomunikacije.
Ova industrija ima svetlu budućnost, jer je sve veća potražnja za njenim proizvodima. Od 6,8 sati dnevno koliko prosečan evropski potrošač ima na raspolaganju za aktivnosti koje nisu rad, obroci, spavanje i kućni poslovi, više od 60 odsto se troši na konzumiranje proizvoda iz kreativne industrije.
- Procenjeno je da oko 57 odsto svih poslova može da bude ukinuto ili u najmanju ruku nepovratno promenjeno do 2050. godine zbog automatizacije. Oko 60 odsto svih zanimanja obuhvataju najmanje 30 odsto aktivnosti koje mogu da se tehnički automatizuju. Kreativne veštine će imati najveću potražnju na nivou globalne radne snage, a produkciju kreativnog sadržaja nije moguće automatizovati. Kreativnost se bazira isključivo na dostupnosti lokalnih talenata i njihovoj izvrsnosti i autentičnosti - kaže se u studiji, koju je nedavno na konferecniji "Kreativna Srbija: Budućnost je kreativna", prezentovao Branko Radulović, profesor Pravnog fakulteta.
Ove industrije razvijaju se brže od ostatka privrede, sektorski BDP povećan je za 16,4 odsto od 2014. do 2016. godine, a što nadmašuje svaki drugi sektor srpske privrede u istom periodu. Ukupni prihodi kreativnih industrija čine 13,5 odsto BDP, a u 2016. ukupni prihodi ovog sektora dostigli su 4,7 milijardi evra.
U Srbiji, sektor kreativnih industrija obuhvata 31.835 registrovanih firmi, a u njima je zapošljeno 110.574 osoba. Više od polovine je fakultetski obrazovano, dok je 67 odsto radne snage starosti 25-44 godine. U poslednje tri godine kreativnim industrijama pripada 13,1 odsto svih starapova koji su pokrenuti. Novi preduzetnici imali su prosečnu godišnju stopu rasta od 22 odsto, dok je cela privreda zabeležila 5,3 odsto.
Preduzeća iz krativne industrije su produktivnija, a produktivnost je veća za 89,3 odsto od proseka u celoj privredi. U Zemljama Istočne Evrope, kreativni proizvodi čine oko četiri odsto ukupnog izvoza, a u Srbiji čak 25 odsto.
Interesantno je i da kreativne industrije mogu da podstaknu i rast turizma. Tako je "Film London", londonska agencija za video sadržaje, objavila da filmovi i televizijski programi koji prikazuju Veliku Britaniju, privuku oko jendog na svakih deset turista iz inostranstva, koji troše oko 1,8 milijardi funti godišnje. Svake godine 28 miliona ljudi poseti Britaniju posle gledanja snimaka te zemlje.