Evo koliko će koštati putarina na novom auto-putu Ljig-Preljine
Za putarinu novim auto-putem Ljig-Preljina ćete morati da izdvojite 140 dinara, ali tek od 1. januara.
Novi auto-put Ljig-Preljina je juče svečano otvoren u prisustvu premijera Srbije Aleksandra Vučića. Oni koji žele da isprobaju novu deonicu puta moraće da plate putarinu, ali tek od 1. januara 2017. godine. Putarina će iznositi oko 140 dinara za automobile, najavila je potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infratrukture Zorana Mihajlović.
Povećava se putarina na svim auto-putevima?!
Mihajlović je rekla da je planirano povećanje cene putarine na auto-putevima u Srbiji i da će Vlada Srbije do kraja ove godine razmatrati zahtev Puteva Srbije da se putarina poveća do 10 odsto.
- Mi smo imali najavu i neki okvirni dogovor da će u toku godine biti povećanja putarine. Dobili smo od Puteva Srbije zahtev za povećanje putarine do 10 odsto, kazala je Mihajlović i dodala da će se taj zahtev razmatrati u Ministarstvu finansija.
Ona je istakla da je otvaranje te deonice Koridora 11, pre svega, znak da se projekti u Srbiji završavaju i da je otvoreno više od 40 kilometara odjednom.
- Mislim da je taj auto-put vrlo značajan ne samo po pitanju bezbednosti nego i kao znak za investitore da ćemo završiti Koridor 11. Nama je to važno za investitore koji će ulagati u razne fabrike, ali i za razvoj turizma pošto je to jedan od strateških pravaca ove vlade, rekla je Mihajlović dodajući da ćemo imati autoput ka Zlatiboru.
Putevi Srbije su više puta tražili da putarina poskupi za 10 odsto ističući da cena nije menjana od 2008, a da su uprkos tome rasle cene materijala, energenata i opreme koji se koriste za održavanje auto-puteva i ostalih puteva. V.d direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak je u januaru 2016. izjavio da bi to povećanje cene putarine tom javnom preduzeću donelo 1,6 milijardi dinara više za održavanje puteva u 2016.
Tolika je procena povećanja prihoda od naplate putarina koji za 2015. godinu iznosi 16,6 milijardi dinara. Procena je da će priliv od putarine u 2016. iznositi 19,1 milijardi dinara uključujući i prihode sa novoizgrađenih naplatnih stanica Preševo i deonice autoputa od Siriga do Subotice.
U novom cenovniku koji Putevi Srbije predlagali vladi na deonici Beograd-Niš bi se umesto sadašnjih 730 dinara naplaćivalo 800 dinara, umesto dosadašnjih 340 dinara za Beograd-Šid vozači bi morali da izdvoje 370 dinara, dok će na primer za deonicu Beograd-Subotica putarina sa sadašnjih 290 dinara koštati 320.
U Putevima Srbije su ranije naveli da Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje koje koriste isti sistem naplate putarine. Dok je putarina za deonicu Beograd-Niš dugu 240 kilometara oko 6,5 evra, a nešto duža kilometraža od graničnog prelaza Batrovci do Zagreba od oko 300 kilometara vozače košta 16,5 evra.
Oni koji samo prolaze kroz Sloveniju moraju kupiti nedeljnu vinjetu od 15 evra za bilo koju kilometražu, dok bi ih prolazak kroz Austriju putničkim vozilom koštao 8,7 evra, kažu u Putevima Srbije dodajući ističući da dnevna vinjeta za prolazak bugarskim putevima košta 10 evra. Tako je Srbija sa 0, 03 evra po kilometru putarina duplo jeftinija u odnosu na Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Portugaliju gde iznosi 0,06 evra. U Turskoj to iznosi 0,039 evra, Grčkoj 0,045 evra, Italiji 0,05 evra, Španiji 0,085 evra, Francuskoj 0,095 evra.
Putevi objašnjavaju da su kao mogući model naplate Srbiji ranije pominjane vinjete, ali da se toga odustalo, jer se taj sistem pokazao kao nepravedan prema vozačima koji povremeno koriste kraće delove auto-puta i one koji su u tranzitu. U Republici Srbiji ima oko 700 kilometara auto-puteva na kojima se naplaćuje putarina.