Aerodrom Nikola Tesla dobija još jedan kontrolni toranj: Jedan od NAJVIŠIH na svetu
Gradnja počinje na jesen
Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) sagradiće novi kontrolni toranj na aerodromu "Nikola Tesla", koji će biti visok 75 metara, a biće i toplom vezom povezan sa oblasnom kontrolom letenja, rekao je danas direktor SMATSA Radojica Rovčanin.
NAJTEŽA deonica Evrope izgrađena u Srbiji: Naši putari radili sedam dana u nedelji, u tri smene
Crnogorske vlasti stavile hipoteku na stanove u vlasništvu Rusa
Novi toranj biće među 10 najviših u svetu, a, kako je rekao Rovčanin, procena je da će gradnja, koja će početi na jesen, trajati oko godinu i po dana, dok će, početkom maja biti raspisan tender za projektnu dokumentaciju.
- Mi procenjujemo da će jedno godinu, godinu i po dana trajati njegova gradnja i računamo da dogodine bude završen. U međuvremenu, nema nikakvih smetnji za kontrolu leta, koliko ja znam. Do 2022. mi moramo da napustimo ovaj naš toranj, ali to ćemo uraditi i mnogo ranije. U svakom slučaju, dobijamo nov, prelep, izvanredan kontrolni toranj, koji će se videti skoro iz svih krajeva grada - rekao je Rovčanin za Tanjug.
Prema njegovim rečima, SMATSA je podigla kredit od EBRD banke od 35 miliona evra, a kako kaže, podići će drugu tranšu kredita i od EIB banke, zbog gradnje tornja, a dodaje da će stari toranj pripasti koncesionaru, francuskoj firmi "Vansi".
Logična je stvar, ističe Rovčanin, da jedan takav aerodrom koji će nastaviti da se razvija ima dobru kontrolu letenja.
Ovo će vam se sigurno svideti: Efikasni načini da uštedite na računima za grejanje
SMATSA apsolutno vodi računa da u tehnološkom i infrastrukturnom smislu prati sve trendove i da vodi utakmicu sa svim provajderima u Evropi, naglašava Rovčanin i kaže da srpska kontrola leta trenutno radi i nadogradnju kompletnog sistema, i hardvera i softvera- u Beogradu, Podgorici, Tivtu, Nišu, Kraljevu.
- Uspostavili smo i rezervni sistem, koji se automatski uključuje i preuzima kontrolu kao da se ništa nije desilo, dok se ne otkloni eventualni kvar na primarnom sistemu - kaže Rovčanin i dodaje da SMATSA u tehnologiji ne zaostaje nijedan korak za Evropom.
Oprema SMATSA, prema njegovim rečima, na svetskom je nivou i kako kaže, tu opremu "Tales" ima i većina provajdera u Evropi, a posebno je ponosan na činjenicu da, od 2015, od kada postoji merenje sigurnosti kontrola leta, po tom merenju, sa rezultatom od 92, SMATSA je najbezbednija kontrola leta u Evropi.
Pored tornja i nadogranje softvera i hardvera, Rovčanin kaže da je u toku i izgradnja radara na Besnoj kobili, koji je, prema njegovim rečima, vrlo važan i koji će zameniti radar na Kopaoniku koji se trenutno ne koristi.
Uz to, SMATSA pravi aerodromu Beograd pored piste i primarni i sekundarni radar, u Nišu se pravi toranj, kao i rezervna kontrola leta u tom gradu, za eventualne katastrofične situacije, te ALS instrumentalni sistem sletanja u Nišu, za uslove smanjene vidljivosti.
- To su naši glavni projekti i posle toga, SMATSA će sigurno jedan duži period moći samo da obavlja svoj posao sa odličnom opremom - smatra Rovčanin.
OBEĆAVAJUĆE: Rast bruto domaćeg proizvoda Srbije za 2018. godinu TRI ODSTO
SMATSA je, kaže Rovčanin, uvela i projekat "otvorenog neba", gde je zajedno sa Hrvatskom i BiH otvorila prostor, u kome se avioni slobodno kreću.
Za taj projekat od Evropske komisije dobili su nagradu, podseća on i dodaje da sada tome pristupaju Slovenija i Austrija, a da su Rumunija i Mađarska zainteresovane.
"To što smo uveli zaista je revolucionarno. Avion sam bira rutu, manje troši goriva, manje izduvnih gasova, pre stigne, jeftinija karta za putnike", rekao je Rovčanin.
Pored toga, Rovčanin ističe da SMATSA ima i izuzetnu školu kontrole letenja, terminalne, radarske simulatore, da takođe školuju i pilote.
Inače, SMATSA ima 350 kontrolora leta, koji kontrolišu vazdušni prostor cele Srbije, izuzev Kosova, zatim prostore Crne Gore, južnog Jadrana i 55 odsto teritorije BiH.