HRVATSKI TURIZAM JE KORONA NAJVIŠE POGODILA: Oporavak za komšije samo pod jednim uslovom
O tome zašto je iluzorno očekivati predsezonu i u gde leži budućnost hrvatskog turizma govorio je konsultant u turizmu Siniša Topalović.
Ranijih godina u ovo vreme, mediji bi bili puni tekstova o pripremi turističke sezone.
Hrvatska ima najveći udeo prihoda od turizma u BDP-u u Evropi koji dostiže gotovo 20% BDP-a, a zapošljavao je 11% ljudi. Za vreme korone država i dalje ima velika očekivanja, jer joj je to važan porezni izvor prihoda, a turistički radnici uglavnom se žale i imaju crne prognoze.
BEZ KOVID PASOŠA I PCR TESTA: Na koje destinacije trenutno možemo da odemo iz Beograda?
SPASILI BI CEO SVET: Bogatstvo 10 "najtežih" ljudi moglo bi da kupi vakcine za sve stanovnike planete
VELIKA POMOĆ ZA MLADE PREDUZETNIKE: Država poklanja 40 odsto početnog kapitala, a ko sve ima pravo na pomoć?
Na pitanje kako komentariše zvanične procene koje govore da bi se ove godine moglo očekivati 60% prihoda od turizma ostvarenog u 2019. Topalović kaže kako veruje da je takvo očekivanje po finansijskim kriterijumima ipak preoptimistično.
- Između 60 i 70 posto fizičkog prometa koji smo imali 2019. ostvarivo je ove godine. Mislim da ukoliko bismo pričali o 70 posto noćenja i dolazaka da bi svi u ovom trenutku potpisali taj rezultat, međutim kad pričamo realistično o finansijskom učinku verovatno se radi o 50 do 60 posto prihoda - kaže Siniša Topalović, konsultant u turizmu u Horwath HTL.
Dodao je kako Hrvatsku ne očekuje "ravnomeran" oporavak turizma već će rezultati varirati geografski.
- Kao što je pokazala prošla godina, što idemo severnije, uz obalu, to nam je rezultat bolji. Razlog tome je geografski položaj Hrvatske. Imali smo sreću što Istra, Kvarner i severne dalmatinske županije imaju relativno dobar pristup putevima, i ljudi su to iskoristili. Od Splita na jug, Makarska rivijera i dalje prema Dubrovniku će i ove godine biti teža situacija, zbog toga što se vazdušna povezanost još neće oporaviti - objašnjava Topalović.
Siniša Topalović ocenio je postupanja države za vreme pandemije dobrim i pravovremenim.
- U suštini u 2020. država je dobro odreagovala što se tiče očuvanja zaposlenosti u turističkom sektoru. Mere za očuvanje radnih mesta su došle relativno brzo, zaustavili su potencijalni talas otpuštanja u hotelskoj industriji. Tu se zaštitio i menadžment i osoblje i nije došlo po prevelikih gubitaka. Ukoliko se mere produže do aprila one bi trebalo da budu dovoljne da očuvaju stabilnost turističkog sektora - kaže Topalović.
Kaže kako je očekivanje uskršnjeg talasa turista kao prošlih godina u ovim uslovima iluzorno. Kaže kako Uskrs dolazi ranije ove godine pa bi tradicionalno predsezona bila slaba, ali s kovidom je ove godine uopšte ne bi trebalo ni biti. Prvi talas turista očekuje se tokom maja, a intenzivnije od polovine juna.
Kod biranja između kvaliteta i kvantiteta, hrvatski turizam je uvek do sada išao u smeru kvantiteta i 2020. godine se pokazalo kako je to pogrešan smer.
- Prošla godina je demantovala populizam gde je država kroz porezne sisteme i sve ono što je činila ili nije činila, dozvoljavala nekontrolisani prirast privatnog smeštaja i to onog srednjeg i nižeg kvaliteta. Oni koji su razmišljali korak dalje su s kvalitetnim smeštajem ove godine poentirali i osigurali svoju stabilnost - kaže Topalović.
Dodao je kako je kvalitet bez obzira na vrstu smeštaja ove godine pobedio i misli da je to znak onima koji donose odluke i rade zakonodavne okvire, da država treba da podstiče kvalitetni turizam svim svojim arsenalom te dodaje kako je upravo sada vreme za restrukturiranje hrvatskog turizma.
- Nikad po nama nije dobro vreme. Kad rastemo onda nećemo ništa menjati jer je sve dobro, kad je kriza nećemo ništa menjati jer nam treba pomoć. Kriza je ovde pokazala u kom smeru tržište ide. Hrvatski turizam nema budućnost ako se zadrži na konceptu niskobudžetnog masovnog tržišta, koji trenutno imamo - pojašnjava Siniša Topalović.