NAJMODERNIJE ZA NAŠE GRAĐANE: Predstavljen E-kiosk - servis o potrosackim pravima
ovodom Svetskog dana prava potrošača, koji se obeležava danas, 15. marta, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija predstavilo je E-kiosk, moderni digitalni servis koji građanima pruža informacije o njihovim potrošačkim pravima.
E-kiosk će u narednih šest meseci stajati u Tržnom centru "Galerija", a uskoro će se takvi digitalni servisi naći i u ostalim gradovima Srbije.
Na promociji E-kioska govorio je državni sekretar u Ministarstvu trgovine Uroš Kandić koji je kazao da je u odnosu na prethodnu godinu velika promena što je danas pandemija popustila, krećemo se slobodno i bez maske, dodajući da je upravo zbog pandemije prošle godine trgovina, kao i mnoge druge delatnosti, "propatila".
Kandić je istakao i značaj što je prošle godine zaokružen zakonodavni okvir kada je reč o zaštiti potrošača, navodeći da je donet Zakon o zaštiti potrošača koji je usklađen sa evropskim standardima.
OBNOVA ELKTRIČNE MREŽE U VELIKOJ PLANI: Vrednost radova 20 miliona
Poletimo zajedno: UNIQA – zvanično osiguranje filma “Leto kada sam naučila da letim“
SKOK CENE PŠENICE I KUKURUZA: I pored rata u Ukrajini tržište se stabilizuje - neće biti krize u Srbiji
Napomenuo je da je u toku priprema podzakonskih akata tog zakona i istakao da se u septembru može reći da je zakon u potpunosti funkcionalan i da se sve odredbe primenjuju.
Govoreći o elektronskoj trgovini, Kandić je ukazao da je prošle godine u odnosu na 2020, e-trgovina porasla za čak 70 odsto, a da je ukupan obrt novca na tom tržištu u Srbiji bio oko 55 milijardi dinara.
Kada je reč o tužbama potrošača, Kandić je naveo da se u mnogo manjoj meri pritužbe građana odnose na e-trgovinu, svega sedam odsto od ukupnog broj.
Ukazao je da to govori dve stvari - da je ta oblast malo bolje regulisana nego tradicionalna trgovina i da su potrošači svesni prava koja su u e-trgovini unapređenija u odnosu na tradicionalnu trgovinu.
Kandić je istakao da su pritužbe građana na robe i usluge na nivou ranijih godina i da godišnje ima oko 24.000 prijava.
Najviše se pritužbi odnosi na obuću, to je kada je reč o robi, a kada je reč o uslugama, najviše se građani žale na isporuku električne energije, na telefonski signal i usluge telefonskih operatera.
Državni sekretar je podsetio da je država tokom korone, a i u svim izazvovima koji su usledili nakon korone, intevenisala kako bi zaštitila potoršače u smislu ograničenja cena osnovnih životnih namirnica, hleba i naftnih derivata.
Ispred Organizacije potrošača Kragujevac govorio je Zoran Nikolić koji je istakao da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava.
- Ne postoji nikakav zakoni koji će vas zaštiti ako ne iskažete minimum interesovanja. Potrošači moraju biti svesni svojih prava, koliko god kampanje bile jednokratne, to je ipak permanentna misija i nekako moramo svi zajedno moramo raditi na tome da ukažemo da moraju da praktikuju svoja prava - rekao je Nikolić.
Pozvao je građane da testiraju svoje znanje na E-kiosku i dodao je to jedan od mnogih kioska koji će biti postavljeni u mnogim gradovima Srbije.
Naime, E-kiosk je displej modernog dizajna i jednostavne tehnologije, osetljive na dodir, koji građanima pruža informacije o njihovim potrošačkim pravima, u skladu sa propisanim Zakonom.
Svetski dan prava potrošača inspirisan je govorom nekadašnjeg američkog predsednika Džona Kenedija, koij je u Kongresu SAD održanom 15. marta 1962. godine, istakao četiri osnovna prava svakog potrošača: pravo na bezbednost, pravo da potrošač bude infromisan, pravo na izbor i pravo da potrošač bude saslušan.
Taj datum je 1983. godine, odlukom Ujedinjenih nacija, ustanovljen kao Svetski dan prava potrošaca.