Ova hrvatska kompanija je kupila srpske proizvode i sada zarađuje MILIJARDE!
"Smoki", "Najlepše želje", "Bakina tajna", "krem bananice" samo su neki od naših brendova čiji su vlasnici hrvatske kompanije
Poznato je da je hrvatski privrednici imaju slobodan prodor na srpsko tržište i da ga obilno koriste, dok je situacija sa srpskim privrednicima u njihovoj zemlji više nego poražavajuća. Nesrazmeran odnos prema kompanijama je samo vrh ledenog brega što se tiče srpsko-hrvatskog reciprociteta, čak i danas, kada je sve pod budnim okom EU. Hrvati ne samo da su otvorili svoje poslovnice u Srbiji, već su kupili i neke od naših najpoznatijih brendova, a najviše tih brendova je u vlasništvu je hrvatske kompanije "Atlantic grup".
Kada je jedna od gorućih tema u celom regionu upravo to da sudovi u Hrvatskoj ne priznaju Bečki sporazum o sukcesiji, ne dozvoljavaju da se imovina vrati srpskim firmama, istraživali smo kakav je tretman Srbije prema hrvatskim kompanijama i koliko one prihoduju u Srbiji. Za primer smo uzeli kompanije koje posluju u okviru Atlantic grupe koja je kupila srpske brendove, ali koja i hrvatsku robu plasira na naše tržište.
Prema podacima u APR-u, prihodi kompanija koje posluju u okviru Atlantic grupe u Srbiji u periodu od 2013-2017. godine su 50.000.000.000, a za isti period ostvarile profit od 3,5 milijardi dinara.
Iz Atlantic grupe koja u našoj zemlji prihoduje milijarde kažu da u Srbiji vlada dobra atmosfera za poslovanje te da se oni ovde bez obzira što su hrvatska kompanija osećaju kao domaća:
“Atlantic Grupa je sa svojim kompanijama u Srbiji (Grand prom, Soko Štark, Atlantic Brands i Palanački kiseljak) u potpunosti domaća kompanija, koja se tako i ponaša i oseća. U Srbiji imamo više od 2.500 zaposlenih, ovde proizvodimo, plaćamo poreze i nastojimo da deo profita koji tu ostvarujemo vratimo zajednici kroz brojne društveno odgovorne aktivnosti. Budući da smo ovde kod kuće, ne osećamo se strancima niti osećamo bilo kakav neprimereni pritisak institucija ili kolega, naprotiv možemo reći kako uglavnom nailazimo na razumevanje kada je reč o operativnim izazovima poslovanja”, rekli su nam iz te kompanije.
Na pitanje da li kupcima treba obezbediti transparentnost kada je u pitanju poznavanje vlasničke strukture proizvoda koje kupuju objašnjava analitičar Dragomir Anđelković. On smatra da potrošače obavezno treba upoznati sa time ko je krajnji vlasnik brendova koji su bili srpski, ali da treba i preispitati to ko je dozvolio da hrvatske kompanije uđu na velika vrata u našu zemlju.
- Naravno, to ne treba da znači da se građani odlučuju na bojkot, ali svakako jeste stvar koju moraju da znaju i da donose sami odluke, odnosno, logično je da se sadašnja vlast pozabavi istragom kako je lako dozvoljeno Hrvatima da toliko toga kupe u Srbiji i da preuzmu mnoge naše najpoznatije brendove, a s druge strane da hrvatsko tržište bude zatvoreno za naše firme i da srpske firme budu skoro onemogućene da učestvuju u privatizaciji u Hrvatskoj, tj. da u Hrvatskoj na adekvatan način ostvare biznis. Treba preispitati ko je dopustio da Hrvati na velika vrata uđu Srbiju, a da se s druge strane nije tražio reciprocitet kada se radi o ostvarivanju našeg biznisa u Hrvatskoj - zaključuje Anđelković.
Odgovarajući na isto pitanje, Saša Borojević marketinški stručnjak upozorava da hrvatske kompanije na sve načine žele da zamaskiraju koji su proizvodi u njihovom vlasništvu, kako kupci ne bi znali ko zapravo stoji iza brendova koji se predstavljaju kao domaći.
- Hrvatske kompanije jure na srpsko tržište, koje je slamčica spasa za posrnulu hrvatsku ekonomiju - kaže Borojević.
Borojević, takođe, navodi da kupci u Srbiji nisu krivi za to što ne znaju čije proizvode kupuju, ali da je važno da se radi na podizanju svesti.
- Kupci u Srbiji nemaju svest o tome šta kupuju jer je u Srbiji nakon 5. oktobra 2000. godine izvršena ekonomska izdaja, uništen ekonomski patriotizam, proizvodni pogoni, rasprodata plodna zemlja, fabrike su poklonjene hrvatskim veleposednicima koji bi za uzvrat uplaćivali ogromne svote novca ali na private račune srpskih funkcionera. Nije narod kriv što ne zna šta kupuje jer tom narodu je tedenciozno uništena svest i percepcija od srpskih ekonomskih izdajnika!
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Goran Papović kaže da pre svega treba napraviti klasifikaciju koji proizvodi koje prodaju kompanije poput Atlantic grupe u Srbiji su zaista srpski proizvodi, te onda usmeriti potrošače ka proizvodima koji su zapravo srpski.
- Ako pogledate reklame, one vam govore da su takve kompanije nosioci kampanje koju plasiraju u Srbiji, a koja glasi "Kupujmo hrvatsko". Kupili su naše brendove, naše proizvode, ali je pitanje zašto se ti brendovi ne nalaze u njihovim zemljama – kaže Papović.
Činjenica je da je Srbija potpuno otvoreno tržite za hrvatske kompanije, ali ne i Hrvatska za srpske, pa se postavlja pitanje kada će srpske firme takav tretman imati u Hrvatskoj i do koje mere ide razlika u reciprocitetu kada je u pitanju poslovanje između Srbije i Hrvatske? U cilju jasnog informisanja građana Srbije u narednom periodu ćemo istraživati koje domaće brendove su kupile hrvatske kompanije, ko su vlasnici hrvatskih kompanija koje posluju u našoj zemlji i gde zapravo ide novac građana Srbije kada kupe proizvode iza kojih stoje hrvatske kompanije.