U SRBIJI 74.000 RADNIKA NA INTERNETU! Satnica porasla za 2,4 odsto
Centar za istraživanje javnih politika predstavio je rezultate prvog nacionalnog istraživanja o broju radnika na internetu, koji rade preko globalnih digitalnih platformi u Srbiji.
- Odluka Vlade Srbije da pošalje poreska rešenja hiljadama platformskih radnika u Srbiji i njihov masovni izlazak na ulice, pokazali su nam na upečatljiv način da govorimo o velikom broju ljudi koji su do skoro bili nevidljivi - navode iz Centra.
GRUPA G7 POSTIGLA NEVEROVATAN DOGOVOR: Uvodi se minimalni korporativni porez za multinacionalne kompanije
Stiže promena propisa: Vlasnici kriptovaluta u Srbiji od ovog datuma plaćaju porez!
PLAĆANJE POREZA ZA MESEC JUN! Prvi na meti estradni menadžeri
Sagovornici kažu da su za potrebe ovog istraživanja definisali radnike kao one koji rade više od 10 sati nedeljno na opštim ili specijalizovanim globalnim online platformama, i kojima je ovo primarni (više od 20 sati nedeljno) ili sekundarni angažman (između 10 i 20 sati nedeljno).
- Po našoj konzervativnoj proceni u Srbiji ima oko 74.000 ovakvih radnika. Poređenja radi to je više od broja svih registrovanih radnika koji rade u sektoru informisanje i komunikacije (67.481), ili gotovo duplo više od svih radnika koji rade u sektoru finansijskih delatnosti i delatnosti osiguranja u Srbiji (43.849) - kažu iz Centra za istraživanje javnih politika.
Merenje broja ovih radnika zasnovano je na originalnom istraživačkom pristupu čiji je cilj bilo da se po prvi put u Srbiji preciznije proceni broj online radnika.
- Ovo, prvo takvo istraživanje u Srbiji, u isto vreme doprinosi međunarodnoj debati o novim načinima merenja broja platformskih radnika koji se oslanjaju na fuziju različitih metoda i izvora podataka - rekla je jedna od autorki studije, Branka Anđelković.
Prema rezultatima istraživanja Gigmetra iz februara 2021. godine u odnosu na oktobar 2020. godine, globalna tražnja za online radnicima se oporavila, ali je i konkurencija povećana zbog sve većeg broja digitalnih radnika kojima je ovo primarni ili sekundarni izvor prihoda.
U najnovijem izdanju Gigmetra, uzorkom je obuhvaćeno ukupno 8,469 ispitanika i ispitanica, što je najveći do sada analizirani broj radnika. Rezultati pokazuju da je u februaru radilo samo 23,3 odsto radnika u odnosu na 44,8 procenata onih koji su bili aktivni u oktobarskom merenju.
Član istraživačkog tima Gigmetra, Vladan Ivanović, kaže da postoji nekoliko mogućih uticaja na ove rezultate od ambivalentnog uticaja kretanja na svetskom tržištu, odluke Vlade Srbije da iznenada formalizuje poreski status radnika na internetu, kao i sezonskih oscilacija koje karakterišu ovaj rad.
Postoji čvrsta regionalna struktura kada je reč o lokacijama na kojima digitalni radnici žive i rade. Oko 65 procenata online radnika u Srbiji se nalazi u administrativnim centrima u posmatrana četiri regiona (Beograd, Novi Sad, Niš i Kragujevac). Pritom, Beograd ima tri puta više radnika od Novog Sada, Novi Sad dva puta više od Niša, a Niš skoro tri puta više od Kragujevca.
U prethodnih nekoliko meseci desila se značajna promena kada je u pitanju odnos radnika sa iskustvom na online platformama i onih bez u oblasti razvoja softvera – sada na jednog radnika koji je etabliran na tržištu dolazi tek 0,57 novih radnika na ovom tržištu.
Ovo je veliko smanjenje, navode naši sagovornici, u odnosu na prethodno merenje, kada je ovaj odnos bio 1:0,8. Rezultat može biti posledica i nove (poreske) regulacije koja je nametnuta, pa između ostalog, ovakav vid rada nije više atraktivan za nove IT stručnjake.
Kada je reč o ženama koje se u Srbiji bave online poslovima one čine 34,2 odsto ukupne populacije digitalnih radnika, iako njihov udeo tokom vremena beleži blagi pad.
Prosečna cena rada frilensera u porastu
Kada se pogledaju podaci koji se tiču prosečne cene rada po satu, a koja se odnosi na zvaničnu cenu koju online radnici zahtevaju za svoje usluge, prosečna cena radnog sata frilensera u Republici Srbiji je zabeležila blagi rast i u najnovijem merenju iznosi 19,2 dolara. Naime, cena rada po satu je u proseku viša za 0,44 dolara u odnosu na prethodno merenje – što je rast od 2,4 odsto.
S druge strane, medijalna cena rada ostala je na istom nivou kao i u prošlom merenju – 15 dolara. Time je i jaz između srpskih digitalnih radnika i radnica u odnosu na globalni prosek ostao isti kao i u prethodnom merenju, jer je u Sjedinjenim Američkim Državama medijalna cena rada frilensera 20 dolara.
- Rezultati merenja ukazuju na potrebu za jasnijim formalnim određenjem koncepta online rada i angažovanja frilensera, kao i na neophodnost transparentnijeg pristupa ovoj populaciji. Ovo je važno tim pre jer je Covid-19 doprineo daljoj globalizaciji tržišta rada, a samim tim i prilikama za rast ove populacije radnika - rekla je Tanja Jakobi, izvršna direktorka Centra i koautorka studije.