U Srbiji stupaju NOVA PRAVILA na snagu: Tehnički pregled neće proći VIŠE OD 100.000 VOZILA!
Svi se nadaju odlaganju
Više od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled i registruje se kada 5. jula sledeće godine prestane tolerancija na nepropisnu količinu izduvnih gasova.
KOLIKO ĆE KOŠTATI NOVI MORATORIJUM? Rata kredita od 300 evra biće veća za oko 700 dinara
Er Srbija prilagođava mrežu zbog ponovnih uvođenja zabrana
BIĆE ŠKOLE NA JESEN! Ministarstvo iznelo plan: Niži razredi tri nedelje mesečno u učionicama
Novi pooštreni pravilnik o tehničkom pregledu vozila stupio je na snagu pre dve godine, s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožijih mera - kontroli emisije izduvnih gasova. Kako stvari stoje, retko ko se u Srbiji priprema za ovu kontrolu pa tako, prema poslednjim istraživanjima, i dalje bar 100.000 vozila emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova. Ako pravilnik ostane važeći, to znači da vlasnik svakog 20 automobila neće moći od 5. jula 2021. da registruje svog četvorotočkaša ako ne otkloni taj problem.
Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković ističe da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.
- Mnoga od tih vozila nemaju katalizator. S druge strane, starija vozila moraće da ispune pravila o emisiji izduvnih gasova kada su ta vozila bila nova. Primera radi, to znači da jugo mora imati emisiju do 3,5 ugljen-monoksida (CO). A kada bi jugo imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više mogao da se vozi - objašnjava Marinković.
Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.
Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.
- Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima - objašnjava Marinković.
Kako kaže, određen broj linija tehničkih pregleda prestaće sa radom do 5. jula sledeće godine.
- Mnogim linijama tehničkog pregleda nije problem nabavka nove opreme koliko dimenzije tehničkog pregleda. Prostorno ne mogu da zadovolje sve kriterijume i zato će se ugasiti. Zato je realno da od 500 do 700 linija tehničkog pregleda nastavi da radi i po novom pravilniku. Inače, vlasnici linija tehničkih preglea da imaju rok do 5. jula da podnesu prijavu za rad po novom pravilu - naglašava.
Novi predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin nije iznenađen velikim brojem vozila koji nepropisno zagađuju vazduh u Srbiji.
- Meni je to jasno ako se ima u vidu da je u prvih šest meseci ove godine registrovano 70.461 vozilo, od kojih su čak 31.483 automobila starija od 14 godina, a 22.344 vozila imaju između 10 i 13 godina. To znači da skoro polovina registrovanih automobila nemaju ni upotrebnu ni komercijalnu vrednost. Zato je veliko pitanje da li ta vozila imaju ispravan katalizator i kako će ga vlasnici zameniti. Pogotovo ako se ima u vidu da katalizator košta gotovo kao njihov automobil od 1.500 do 2.000 evra - ističe Belin i dodaje da kada se ubroje i uvezena vozila taj broj starijih automobila još veći.
U saobraćajnoj policiji ne razmišljaju o promenama u pravilniku o tehničkom pregledu vozila prema kojem bi od 5. jula sledeće godine vozila ne mogu biti registrovana ukoliko emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova. Kako su rekli, pre donošenja pravilnika imali su razumenjavanja za vlasnike vozila.
- Mnoga vozila u Srbiji imaju problema sa izduvnim gasovima. Sva ta vozila, a ima ih više od 100.000, ne mogu za mesec, dva ili šest da se poprave čak i da vlasnici hoće. Zato smo odlučili da za neispravnost izduvnih gasova i nedostatak katalizatora damo toleranciju od tri godine. S tim što je tehnički pregled obavezan da kaže vlasniku vozila kolika im je vrednost izduvnih gasova i šta im sve na vozilima nedostaje - istakli su u MUP-u pre dve godine kada su doneli pravilnik.
Da li će se produžiti rok?
Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom pravilniku rada.
- Zasad nema najava, ali bilo bi dobro kada bi se taj rok produžio do početka 2022. Jer, ove godine ekonomija nije normalno funkcionisala. Mislim da bi svako duže odlaganje bilo kontraproduktivno jer ako želimo da uđemo u Evropsku uniju do 2026, nas očekuje još jedna promena pravilnika o tehničkom pregledu - naglašava Vladimir Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
70.641 vozilo registrovano je u Srbiji u prvih šest meseci ove godine
31.483 registrovana vozila starija su od 14 godina
22.344 registrovana vozila stara su između 10 i 13 godina
PALA CENA MESA! JEFTINA SVINJETINA iz Nemačke i Holandije STIŽE i u Srbiju
POZNAT TAČAN DATUM PRVE ISPLATE: Evo kada država uplaćuje zaposlenima 60 odsto MINIMALCA
ZAŠTITIMO NAŠE PROIZVODE! Uskoro novi zakon o oznakama geografskog porekla, EVO KOJE NOVINE DONOSI
DOBRA VEST ZA SRBE, NEMAČKA DONELA ODLUKU! Ovo smo čekali mesecima, Berlin je prelomio!
POTOPIĆE KANJON NEVIDIO: Crnogorci grade hidroelektranu na Komarnici, a Srbiju ništa ne pitaju (FOTO)