UMREŽENI SU GRADOVI SRBIJE: Velike investicije u saobraćajnu infrastrukturu u poslednjih 10 godina
U periodu od 2015. do 2020. godine sanirano je oko 1.975,57 kilometara državnih i 1.841,93 kilometara lokalnih puteva, dok je samo u 2021. godini urađeno 547 kilometara lokalnih i 682 kilometra državnih puteva.
U Srbiji se trenutno gradi i projektuje više od 1.200 kilometara auto-puteva od severa ka jugu države. Gradi se potpuno nova putna infrastruktura. Sa svakim izgrađenim kilometrom raste kvalitet života, razvija se privreda i turizam.
Tek nakon 2012. godine su radovi na zaostaloj infrastrukturi postali prioritet i od tada su obnovljene i izgrađene hiljade kilometara lokalnih i državnih puteva, auto-puteva i pruga. Mreža puteva širi se u svim delovima naše zemlje i omogućava ravnomeran razvoj cele Srbije, čak i onih delova koji su decenijama bili zapostavljeni.
Završeni su važni infrastrukturni projeki:
Jedan od najznačajnijih panevropskih saobraćajnih koridora, koridor 10, završen je posle 50 godina
Značaj ovog koridora ogleda se u tome što njegovi kraci prolaze kroz Srbiju i povezuju Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugrasku, Severnu Makedoniju i Grčku. Pored regionalne povezanosti, ovaj koridor povezuje i gradove i opštine u Srbiji kao što su Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.
Pored toga, južni krak ovog značajnog koridora prolazi i kroz Grdeličku klisuru, dok istočni krak ide u smeru prema bugarskoj granici što predstavlja dodatni plus za razvoj industrije i privrede i dolazak novih investitora koji će našim građanima obezbediti nova radna mesta i veće plate.
Završetkom Ipsilon kraka Koridora 10 na graničnom prelazu Kelebija posle 30 godina doprinosi se privrednom potencijalu Subotice, koja je jedno od omiljenih mesta stranih investitora. U završetak izgradnje Ipsilon kraka uloženo je oko 2,8 milijardi dinara.
Ovih 813 kilometara potpuno završenog auto-puta kroz našu zemlju promenilo je Srbiju, pokazalo da se projekti završavaju do kraja, ali, što je najvažnije, povezalo ljude, gradove i učinilo nam svima život lakšim.
Auto-put „Miloš Veliki“
Auto-put „Miloš Veliki“ povezuje Beograd sa Čačkom u dužini od 120 kilometara. Trasa auto-puta E-763 je krak transevropskog auto-puta koji povezuje njegove glavne pravce od Gdanjska do Atine i Istanbula sa Jadranskim morem i lukom Bar. Povezuje sledeće gradove i opštine: Obrenovac, Ub, Lajkovac, Ljig, Rudnik, Takovo, Gornji Milanovac i Preljinu. Surčinskom saobraćajnicom povezan je sa Koridorom 10 i Beogradom.
Ovaj auto-put otvoren je 2019. godine. Završetkom i tog dela autoputa "Miloš Veliki" od Beograda do Čačka se stiže za oko sat vremena. Auto-put ima ukupno 12 mostovskih konstrukcija, raspona od 11 do 1.581 metra, kao i dve velike petlje Surčin i Obrenovac.
Obilaznica Batajnica-Orlovača
Beogradska obilaznica je jedan od najznačajnijih projekata, čija je gradnja počela pre više od 30 godina. Novoizgrađenom obilaznicom od Batajnice do Orlovače stiže se za 20 minuta, a završetkom ovog projekta uspostavljena je saobraćajnica Orlovača sa prilaznom saobraćajnom rampom i petljom Petlovo brdo sa dve odvojene trake od metroa do petlje, uključujući i most preko starog kružnog toka od Rakovice do Železnika. Urađeni su i tuneli Lipak i Železnik i tri mosta. Cela deonica mosta na Savskom kodu Ostružnice do Bubanj Potoka duga je 20,4 kilometra sa pristupnim saobraćajnicama, a vrednost projekta je bila 227 miliona evra.
Ranije je izgrađena obilaznica od Batajnice do Dobanovaca i Ostružnice, sa novim mostom na Savi koji je izgrađen pored starog ostružničkog mosta. Planirana je i izgradnja nastavka obilaznice od Bubanj Potoka do Pančeva, kada bi cela obilaznica bila duga oko 69 kilometara. Tako bi se kompletirao ceo saobraćajni prsten oko Beograda, čime bi se potpuno izmestio teretni saobraćaj iz grada.
Batajnička petlja
Završena je Batajnička petlja na auto-putu E-75, ukupne dužine 3,5 kilometara vrednosti 9 miliona evra. Izgradnja ove petlje trajala je čitavih 10 godina, a u primarnoj funkciji bez svih pristupnih rampi otvorena je 2015. godine. U poslednjoj fazi izgrađen je jedan od najvažnijih priključaka, pošto do sada Batajničkoj petlji i auto-putu nije bilo moguće pristupiti direktno iz Batajnice. Saobraćajnica je završena pre roka i za manje novca.
Obnovljen Žeželjev most
Posle 19 godina ponovo krasi Novi Sad. Saobraćaj preko novog Žeželjevog mosta uspostavljen je 1. septembra 2018. godine, 19 godina od rušenja starog mosta u NATO bombardovanju, 23. 4. 1999.
U toku su radovi na ukupno devet novih auto-puteva i brzih saobraćajnica na teritoriji naše zemlje:
Moravski koridor
Srbija će završetkom radova na koridoru E-761, od Pojata do Preljine, u dužini od 112 kilometara, dobiti najširi auto-put i prvi koji će biti potpuno digitalizovan: od Čačka do Niša stizaće se za najviše 90 minuta, a od Kraljeva do Niša za 75 minuta. Duž celog auto-puta su optički kablovi, te će građani, pored interneta, imati i razna obaveštenja o saobraćaju, gužvama, važnim objektima i drugo. Moravski koridor spojiće auto-put Beograd–Niš, sa auto-putem „Miloš Veliki“. Vrednost projekta je 745 miliona evra.
Beograd - Južni Jadran
Kada autoput bude završen, ostvariće se skoro nezamislivo: za 2 sata i 45 minuta stizaće se od Beograda do crnogorske granice. Izgradnja autoputa Beograd – Južni Jadran ne doprinosi samo ekonomskom razvoju društva, već i zaustavlja negativne demografske trendove. Bolja povezanost nerazvijenih i devastiranih područja sa razvijenim delovima Srbije, uz kraće vreme putovanja, manje putne troškove i veću bezbednost u saobraćaju, omogućiće bolje uslove života lokalnog stanovništva, razvoj preduzetništva i veći životni standard.
Ostala je da se uradi i najteža deonica puta, a to je 107 kilometara od Požege do crnogorske granice. Ova putanja ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara gde treba da se poveže sa Crnom Gorom. Projekcija je da će se auto-put sa srpske strane završiti u narednih pet godina. Prolazak auto-puta kroz Rašku oblast se vidi kao mogućnost za razvoj ovog dela Srbije, posebno opštine Sjenica. Deonica Požega- Boljare najkompleksniji je deo projekta i najteža za izgradnju. Na njoj je potrebno izgraditi 97 mostova u dužini od oko 20 kilometara, a konstrukcije čine 43 odsto saobraćajnica. Na toj deonici neophodno je izgraditi i 51 tunel u dužini do 27 kilometara. Projekat je vredan oko milijardu i 600 miliona evra.
Brza saobraćajnica Ruma-Šabac-Loznica
Izgradnja auto-puta i brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica je u toku i biće dugačka oko 80 kilometara. Predviđeno je da se sastoji od tri deonice: deonica auto-puta Ruma-Šabac u dužini od oko 22 km, most preko reke Save (sa pristupnim objektima) u dužini od 2,7 km i deonica Šabac-Loznica, koja će se graditi u profilu brze saobraćajnice u dužini od 55 km. Ukupna investicija je 467.500.000 evra.
Auto-put od Rume do Šapca biće završen do kraja septembra ili početka oktobra 2023. godine, a brza saobraćajnica od Šapca do Loznice do kraja oktobra 2024. godine. Novim koridorom od Beograda do Šapca će se stizati za najviše 40 minuta, a do Loznice za sat i 15 minuta.
Brza saobraćajnica Iverak – Lajkovac
Brza saobraćajnica Iverak-Lajkovac duga je 18.3 kilometara, a vrednost projekta je 18,6 milijardi dinara i biće završena do kraja 2022. godine. Put će imati po dve trake u svakom smeru i projektovan je za maksimalnu brzinu do 100 kilometara na sat. Deonica je građevinski prilično zahtevna, jer će imati 25 objekata, kao i jednu saobraćajnicu. Sastavni deo ovog projekta je i kompletna regulacija toka reke Kolubare i njenih pritoka, što bi trebalo da spreči poplave u ovom delu Srbije.
Auto-put „Miloš Veliki“ - deonica Novi Beograd-Surčin
Radovi na ovoj deonici su u toku i ona je deo auto-puta “Miloš Veliki”. Građevinski je veoma zahtevna jer prolazi kroz naseljeno mesto Beograda, ali omogućiće vozačima iz Vojvođanske ulice i Jurija Gagarina na Novom Beogradu da se direktno priključe na „Miloš Veliki”, umesto ulaska na auto-put Beograd-Zagreb. Dužina ove deonice je 7,9 km, a planirana investicija je 6,8 milijardi dinara.
Fruškogorski koridor
Vrednost projekta izgradnje brze saobraćajnice “Fruškogorski koridor” je 606 miliona evra. U okviru ovog brzog puta biće izgrađen most na Dunavu kod Kovilja u dužini od 1,8 kilometara, kao i tunel „Iriški venac” u dužini od čak 3,5 kilometara.
Ovaj put, sa velelepnim mostom i tunelom, biće fantastičan put od skoro 48 kilometara i biće završen do marta 2024. godine. Saobraćajnica će imati četiri trake od po 3,5 metra, bez zaustavnih traka, i spajaće auto-puteve ka Šidu i Subotici.
Auto-put Beograd-Sarajevo
Auto-put Beograd-Sarajevo projekat je vrednosti 250 miliona evra i Infrastrukturno će povezati glavne gradove Republike Srbije i Bosne i Hercegovine i stvoriti vezu sa panevropskim koridorima. Završetak radova predviđen je do kraja 2022. godine.
Brza saobraćajnica Požarevac-Veliko Gradište-Golubac
Izgradnja brze saobraćajnice Požarevac-Veliko Gradište-Golubac vredna je 337 miliona evra, a kraj radova predviđen je za novembar 2024. godine. Vozila će ovim putnim pravcem moći da voze 100 kilometara na čas, a dužina trase je 68 kilometara.
Na trasi planom je predviđena izgradnja 30 mostova preko reka i kanala, kao i 26 petlji, raskrsnica i kružnih raskrsnica i 21 denivelisano ukrštanje.
Obilaznica oko Gornjeg Milanovca
U toku su radovi na izgradnji obilaznice koja je deo pristupne saobraćajnice od petlje Takovo na auto-putu "Miloš Veliki" do Gornjeg Milanovca. Deonica je duga 30 kilometara, od čega je 9,4 kilometra samo obilaznica oko Gornjeg Milanovca. Rok za završetak je 2023. godina i vrednost radova je 30 miliona evra, a obilaznica će rasteretiti Gornji Milanovac od teretnog saobraćaja, ali i otvoriti razvojnu perspektivu, jer je uz obilaznicu 30 hektara zemljišta namenjenog za novu industrijsku zonu.
Auto-put Niš-Merdare
Počeli su radovi na izgradnji auto-puta E80 Niš – Merdare, na prvom sektoru od Niša do Pločnika, u dužini od 39,5 kilometara. Prva deonica koja se radi je dužine od 5,5 km i počinje na postojećoj petlji “Merošina” na koridoru auto-puta E75 i završava se posle planirane petlje „Merošina- istok“. Na deonici postoji šest mostova i nadvožnjaka i planirana je izgradnja jednog odmorišta. Vrednost izgradnje prvog sektora auto-puta je oko 225 miliona evra.
Na čitavom delu auto-puta dugog skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza Merdare planirano je 85 mostova, 18 kilometara tunela. To je deo budućeg auto-puta Niš-Priština-Drač dužine 383 kolimetara koji će povezati Srbiju sa najvećom lukom u Albaniji i predstavljaće vezu Koridora 10 sa Rutom 6 (Skoplje-Priština) i Rutom 2b (Sarajevo-Podgorica-Valona).
Predstavljamo vam 22 državna puta I i II reda na kojima se izvode/ izvođeni su investicioni radovi:
- Državni put IB 27 Aranđelovac 4 - Krčevac, deonica: Aranđelovac (Orašac) – Krčevac- dužine 8,7 km, u iznosu od 3.195.429,42 evra
- Državni put IB 27 Lazarevac - Aranđelovac 1, deonica: Lazarevac 4 - Aranđelovac 1, dužine: 17,6 km, u vrednosti od 6.202.059,97 evra.
- Državni put IB 27 Loznica - Valjevo, deonica: Zavlaka 2 – Pričevići, vrednost 7.837.935,69 evra
- Državni put IB 27 Loznica 5 - Zavlaka 2, deonica: Krst - Zavlaka 2, dužine 20,3 km, u iznosu od 5.269.566,70 evra
- Državni put IB 26 Beograd - Šabac - Mali Zvornik, deonica: Banja Koviljača - Mali Zvornik i IB 28 Mali Zvornik - Ljubovija - Užice, deonica: Mali Zvornik - Ljubovija 1, dužine 27,7 km, u iznosu od 8.855.795,78 evra
- Državni put IB 28 Mali Zvornik – Ljubovija – Užice, deonica: Mali Zvornik – Gračanica, dužine 23,6 km, u iznosu od 10.534.769,38 evra
- Državni put IB 31 Raška-granica sa APKM (Jarinje), deonica: Raška 2 - granica sa APKM (Jarinje), dužine 10,5 km, u iznosu od 4.216.949,00 evra
- Državni put IIA 152 Topola 1 - Bućin Grob, deonica: Topola 1 - Bućin Grob, dužine 27,3 km, u iznosu od 8.039.524,27 evra
- Državni put IIA 170 Rogačica - Bajina Bašta, deonica: Rogačica 2 - Bajina Bašta 1 (Perućac), dužine 9,6 km, u iznosu od 3.600.540,17 evra
- Državni put IB 22 Preljina - Kraljevo, deonica: Mrčajevci - Kraljevo 1, dužine: 18,8 km, u vrednosti od 6.060.715,00 evra
- Državni put IB 10, deonica: granica APV (Pančevo) - Pančevo (Kovin) i Pančevo (Kovin) - granica APV (Pančevo), dužina 2,8 km .tr. vrednost 3.477.493,42 evra
- Državni put IB 39, deonica: Leskovac jug (veza sa A1) - Leskovac (Bratmilovce), dužine 6,5 km, u vrednosti od 2.292.752,35 evra
- Državni put IB 12, deonica: Kać - Zrenjanin 1 (obilaznica), dužine 24,2 km, u vrednosti od 5.133.837,85 evra
- Državni put IA reda (E-75), deonica: Novi Sad - Beograd (desna kolovozna traka), dužine 5,5 km, u vrednosti od 1.364.073,38 evra
- Državni put IA 3, deonica: granica HR/SR (Batrovci) - Kuzmin 1 (autoput), dužina 21,6 km levi kolovoz, dužina 21.665 km desni kolovoz, vrednost 16.965.617,79 evra
- Državni put IB 21, deonica: Irig 2 - Ruma 1 (autoput), dužine 15,6 km, u vrednosti od 4.746.992,76 evra
- Državni put IB 23/28, deonica: Kneževići – Bela Zemlja – Užice, dužine 15,2 km, u iznosu od 10.882.934,78 evra
- Državni put IB 39, deonica Vlasotince – Svođe, dužine 12,5 km, u vrednosti od 6.243.128,51 evra
- Državni put IB 29 deonica: Prijepolje - Sjenica 3 (Medare), dužine 13,8 km, u vrednosti od 5.299.414,87 evra
- Državni put IB 27, deonica: saobraćajnica(petlja) Markovac – Svilajnac, dužine 6,2 km, u vrednosti od 1.777.197,33 evra
- Državni put IB 35, deonica: Kladovo - Brza Palanka, dužine 23,3 km, u iznosu od 14.896.989,95 evra
- Državni put IB 15, deonica: Vrbas (Zmajevo) - Srbobran (Feketić), dužine 9,5 km, u vrednosti od 3.261.760,34 evra.