Vodič kroz vrste fišinga: Kako izbeći da budete žrtva prevare
U svetu u kome skoro svi koristimo bankovne račune i vršimo onlajn transakcije, važno je biti informisan i prepoznati fišing prevare. Onlajn napadi postaju sve sofisticiraniji, predstavljajući ozbiljan izazov za očuvanje bezbednosti ličnih podataka koji vode do bankarskih računa korisnika.
Napadači koriste obmanjujuće elektronske poruke kako bi prevarili korisnike i naveli ih da otkriju bankovne detalje ili lične informacije. Stručnjaci za internet bezbednost Addiko banke savetuju da je dobro biti upoznat sa različitim oblicima fišinga i praktikovati odgovarajuće mere opreza u online okruženju.
Evo kratkog vodiča koji će vam pomoći da prepoznate i izbegnete različite oblike fišing napada.
Klasični fišing:
Ovo je čest oblik pretnje koji podrazumeva da napadači pokušavaju da prevare ljude lažnim imejlovima ili vebsajtovima kako bi došli do osetljivih informacija. Savet: Pažljivo proveravajte URL adrese pre unošenja podataka i izbegavajte klikove na sumnjive linkove. Održavanje ažuriranih lozinki i korišćenje dvofaktorske autentifikacije dodatno štiti od potencijalnih prevara.
Spear fišing:
Radi se o ciljanoj prevari usmerenoj ka pojedincima. Prevaranti koriste informacije o žrtvi kako bi personalizovali svoje poruke i stvorili privid legitimnosti. Cilj ove prevare je da osoba koja je meta otvori zlonamerni prilog u imejlu (u 94 odsto slučajeva) ili da klikne na link koji će je dovesti do sajta sa malverom (zlonamerni softver). Savet: Budite svesni ovakvih zamki i izbegavajte interakciju sa sumnjivim imejlovima ili linkovima kako biste sačuvali bezbednost svojih podataka i uređaja.
SMS fišing:
Fišing putem SMS poruka je sve učestaliji, a obmanjivači često šalju poruke koje vizuelno izgledaju kao legitimna obaveštenja ili primamljive ponude. Ove poruke često pokušavaju da preusmere korisnike na lažne vebsajtove ili da ih navedu da preuzmu malver. Savet: Kako biste se zaštitili ne klikćite na linkove u sumnjivim SMS porukama i nemojte odgovarati na poruke sa nepoznatih brojeva.
Clone fišing:
Clone fišing je sofisticirana taktika gde napadači kreiraju lažne kopije vebsajtova, imjelova ili čak celih identiteta kako bi prevarili korisnike. Ova vrsta napada ima cilj da izgleda identično originalnim izvorima, često koristeći slične adrese, dizajn i jezik kako bi stvorili iluziju autentičnosti. Savet: Pažljivo čitajte i proveravajte sve mejlove, čak i one koje ste već primili. Specijalizovani filteri za neželjenu poštu pomoći će u smanjenju broja fišing poruka koje dospevaju u vaš inboks.
„Uvek pažljivo proverite autentičnost poruka i adresu pošiljaoca. Sumnjive aktivnosti odmah prijavite banci radi proaktivnih mera sigurnosti. Kontaktirajte banku direktno kroz zvanične kanale. Addiko banka naglašava oprez pri čuvanju ličnih podataka, kartica i uređaja, kao i značaj edukacije i osnaživanja svih učesnika kako bi se smanjili rizici od fišinga u digitalnom okruženju“, poručuje Zdravko Cvetković, IT direktor Addiko banke.
Suočavanje s različitim oblicima onlajn napada zahteva stalnu edukaciju i pažljivost. Više o zaštiti od fišinga možete pročitati na sajtu Addiko banke. Razvijajte svest o ovim pretnjama i podstičite druge da dele ove informacije kako bismo svi zajedno doprineli sigurnijem elektronskom prostoru.