DA LI ZNATE KOJA SU VAŠA PRAVA KAO KUPACA? Usvojena nova pravila - ovo je važno ukoliko želite da vratite robu
Nova pravila trebalo bi da donesu veća prava za kupce.
Skupština Srbije usvojila je Zakon o zaštiti potrošača kojim je predviđeno više novina, među kojima je uvođenje registra "ne zovi", prekršajnih naloga, novine prilikom povraćaja robe i zakon o medijaciji.
Zaključen ugovor između Telekoma Srbija i Pošte Srbije
VLADA SRBIJE USPELA DA REŠI VIŠEDECENIJSKI PROBLEM: Nebrizi dugoj 40 godina došao kraj, Brnabić najavila velike projekte
Da li ćemo sada moći da vratimo telefon ili patike bez kutije, šta da radimo ako nas neki trgovac zove telefonom bez dozvole i da li će medijacija nešto promeniti kada se radi o žalbama kupaca, odgovorili su iz Udruženja potrošača.
KUPAC NIJE DUŽAN DA ČUVA SVE KUTIJE
Predlogom zakona o zaštiti potrošača propisano je da ambalaža nije neophodna da biste izvršili povraćaj robe kojom niste zadovoljni iz opravdanih razloga.
- Kada hoćete da vratite ili zamenite televizor, mobilni telefon ili patike, trgovac nema pravo da vam to ne odobri zato što niste doneli kutiju. Sigurno je neko barem jednom probao da zameni obuću koja mu je pukla i shvatio da je to nemoguća misija. To jeste olakšavajuća stvar i trebala je odavno da bude uvedena, jer kupac nije dužan da čuva kutije svih proizvoda koje kupuje za slučaj da nešto nije u redu sa njima. Kada su u pitanju prehrambeni proizvodi, ovo pravilo se najverovatnije neće primenjivati - kaže Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja potrošača Efektiva.
TRGOVAC I DALJE MOŽE DA ODBIJE ŽALBU
Jedna od najznačajnijih novina koje donosi Zakon o zaštiti potrošača je obaveza koja se nameće trgovcima da moraju da učestvuju u vansudskim sporovima sa kupcima.
- Medijacija je postupak mirnog vansudskog rešavanja spornog odnosa u kojem strane dobrovoljno nastoje da sporni odnos reše putem pregovaranja uz pomoć posrednika, medijatora. Iako je i do sada postojao ovaj način rešavanja sporova, trgovci su odbijali reklamacije robe i nezadovoljne kupce upućivali na sud. Novina oko medijacije uvodi jedino obavezu trgovca da pristupi medijaciji, ali on i dalje može da odbije da usvoji žalbu kupca - kaže Gavrilović.
SUDIJA DA SE BAVI SAMO POTROŠAČIMA I BANKAMA
Kako će oni naterati trgovca da problem reši, kada on nije reagovao ni na reklamaciju koju mu je uputio potrošač, kaže on. To znači da je jedino rešenje za kupca i dalje zapravo sudski postupak.
To je oblast u kojoj bi tek trebalo doneti rešenje, smatra sagovornik.
- S obzirom na to da sudski postupci u proseku traju nekoliko godina, većina kupaca odustaje od tužbe, bez obzira na šanse da dobije. To je glavni motiv trgovcima koji znaju da ih kupac najverovatnije neće tužiti, jer neće time da se bave u naredne dve ili tri godine. Zbog toga smatramo da je potrebno da se bez medijatora, i u koordinaciji sa Ministarstvom pravde, obezbedi određeni broj sudija koji će se baviti samo potrošačkim i bankarskim sporovima. Sve bi se rešilo za šest meseci - kaže Gavrilović.
AKO VAS PRODAVAC UZNEMIRAVA POZIVIMA...
Izmenom zakona previđeno je da ubuduće neće biti moguće oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom bez prethodnog pristanka potrošača.
- To znači da više nećete dobijati pozive ljudi koji žele da vam prodaju nešto, ukoliko vi prethodno niste pristali da telefonskim putem dobijate trgovačke ponude. Od telefonskog operatera moći ćete da tražite da vas stavi na "ne zovi" listu, a onda operater dalje podatke prosleđuje nadležnom ministarstvu - piše u zakonu.
Iako se po novom zakonu navodi da će svako ko bez našeg odobrenja nudi i reklamira robu tako što nas poziva na broj telefona biti kažnjen, teško je dokazati ovu situaciju u praksi.
- Svaka firma može da kaže da je pogrešila broj ili da smisli neki drugi razlog zašto je vaš broj pozivan. Kada hoćete da prijavite trgovca koji vas uznemirava, to možete da uraditi preko tržišne inspekcije. U tom slučaju, morate da prikupite i iznesete sve dokaze o tome, jer se oni neće baviti njihovim prikljupljanjem - objašnjava Gavrilović.
UGOVORI ĆE BITI DETALJNIJI
Organizacije su do sada pred Ministarstvom trgovine imale pravo da pokrenu spor za zaštitu kolektivnog potrošačkog interesa zbog nepoštene poslovne prakse.
- Kada se radi o delu gde se navode informacije i pravila vezana za troškove putnika, u novom zakonu zapravo se samo očiglednije ističu pravila po kojima će se postupati ukoliko dođe do nekog slučaja. Ugovori će biti detaljniji. Iako se u medijima navodi da u slučaju vanrednih situacija agencije ne treba da isplate putniku ništa, to nije sasvim tačno - zaključuje Gavrilović.