Jakuze - od vitezova do kriminalaca
„Jakuze“ sebe smatraju vitezovima zaštitnicima slabih. Nastali su pre 300 godina, a članovi se i danas prepoznaju po kratko podšišanoj kosi, tetovažama po gotovo celom telu i nedostatku malog prsta na levoj ruci. Njihova parola je „Radi tajno iza legalnih paravana“ i uglavnom se bave kontrolom prostitucije, igara na sreću, pornografijom, ilegalnim imigracijama, drogom, zelenašenjem i pranjem para.
Kroz istoriju, Kjušu ostrvo je najveći izvor članova Jakuza, uključujući mnoge renomirane bosove u Jamaguči-gumi.
Zbog ekonomske situacije tokom sredine veka i prevlasti trgovačke klase, grupe Jakuza su sastavljene od prestupnika i delinkvenata koji su se pridružili Jakuzama radi iznude klijenata na lokalnom tržištu. Koreni Jakuza još uvek se mogu videti u cerenomijama inicijacije koje podrazumevaju različite rituale.
Tokom formiranja Jakuza, oni su usvojili tradicionalne japanske hijerarhijske strukture, oiabun-kobun, gde kobun (usvojeno dete) duguju svoju vernost oiabunu (hranitelju).
Potencijalne Jakuze dolaze iz svih sfera života. Mnoge Jakuze su počele još u osnovnoj školi, a kasnije i u srednjoj, da se priključuju uličnim bandama.
Tokom Drugog svetskog rata u Japanu, više tradicionalnih grupa propalo je kako je celo stanovništvo mobilisano da učestvuje u ratu. Međutim, posle rata, Jakuze su se opet organizovale.
Međusobni odnosi članova bande su slični odnosu očeva i starije i mlađe braće. Jakuze su uglavnom muške grupe, a postoji i mali broj žena koje su uključene u kriminalne radnje. One se nazivaju „Starije sestre“, a poznata žena vođa bila je Fumiko koja je nakratko posle smrti svog muža upravljala organizacijom.
Jakuze imaju složenu organizacionu strukturu. Postoji šef grupe „kumičo“, a neposredno ispod njega su „Saiko komon“ (viši savetnik ) i „Honbučo“. Drugi u lancu komandovanja je „Vakagašira“. Regionalnim bandama upravljaju lokalni šefovi „Šateigašira“.
Rituali
„Jubitsume“, ili odsecanje nečijeg prsta, je oblik pokajanja ili izvinjenja. Nakon počinjenog dela, prestupnik mora odseći vrh levog malog prsta i predaje ga šefu. Ponekad šef može poštedeti člana bande ovog rituala. Poreklo ovog rituala potiče iz tradicionalnog načina držanja japanskog mača. Donja tri prsta svake ruke se koriste da bi se mač čvrsto držao, dok se palcem i kažiprstom blago usmerava. Odsecanjem prsta, počevši od malog prsta, progresivno se slabi stisak osobe. Ideja je da osoba sa slabim držanjem onda mora da se oslanja više na grupu radi zaštite i smanji pojedinačne akcije.
Tetovaže
Mnoge Jakuze imaju telo iscrtano tetovažama. Ove tetovaže, poznate kao „Irezumi“, crtaju se tako što se mastilo ubacuje ispod kože koristeći neelektrične instrumente, ručne izrade i ručne alate sa iglama od naoštrenog bambusa ili čelika . Postupak je skup, bolan i može da potraje godinama dok se ne završi. Kada se članovi Jakuza sastanu, oni često skinu majice što im omogućava da prikažu tetovirana tela jedni drugima, dok ih u javnosti skrivaju dugim rukavima i košuljama zakopčanim do grla.
Jakuze se smatraju polu-legitimnim organizacijama. Na primer, odmah posle zemljotresa Kobe mobilisali su se kako bi pružili pomoć ugroženima i bili su brži od reagovanja države. Slična situacija se desila i 2011. godine nakon zemljotresa i razornog cunamija kada su otvarali kancelarije za izbegnice i slali na desetine kamiona pomoći ugroženim područjima. Jakuze imaju tendenciju da budu nežnije od svojih italijanskih rođaka.
Mnoge grupe, posebno Jamaguči-gumi, zvanično zabranjuju svojim članovima da se bave trgovinom drogom, dok su druge, posebno Dojin-Kai, veoma uključeni u to.
Neke Jakuza grupe su poznate po tome što se intenzivno bave trgovinom ljudima. Filipini su, na primer, izvor mladih žena. Jakuze varaju devojke iz siromašnih sela koje dolaze u Japan gde su im obećani ugledni i dobro plaćeni poslovi. Umesto toga, one su primorane da se bave prostitucijom i striptiziom.
Kao stvar principa, krađa se ne priznaje kao legitiman aktivnost Jakuza. Takav čin se smatra prestupom od strane zajednice. Postoji mnogo dokaza o umešanosti Jakuza u međunarodni kriminal. Mnogi članovi Jakuza su zatvoreni u azijskim zatvorima zbog trgovine drogom i krijumčarenja oružja.
Japan se ne smatra za opasnu zemlju. Naprotiv, nigde drugde u svetu nema toliko malo ubistava koliko ima u toj zemlji. Uprkos tome, mnogi Japanci se plaše da ih ne stigne osveta Jakuza, jer mafija ima mnogo uticajnih prijatelja. Politika i organizovani kriminal usko su povezani u Japanu.
Policija je sklona da ih ostavi na miru, jer se oslanja na njih u borbi sa sitnim kriminalom. Jakuze su u poslednje vreme neophodno zlo i imaju ulogu paralelne policije, koja uspešno čisti zemlju od sitnih gangstera.
Od kada je trgovina ljudima, narkoticima i iznudama postala veoma rizična, japanska mafija prenosi svoje kriminalne aktivnosti na polje finansijskih transakija. Trgovina prostitutkama, droga, iznuda, rastuća brutalnost, silovanja, pretnje policajcima i napadi na obične Japance su delatnosti koje Jakuze udaljavaju od epiteta vitezova-zaštitnika i sve više dobijaju naziv kriminalci. Od kodeksa časti vitezova-branitelja nije mnogo ostalo.