LEKS SPECIJALIS NA TITOV NAČIN: Šta je sve izgrađeno, a mnogi su bili protiv
Za vreme Josipa Broza Tita za samo 6 meseci izgrađeno je 90 kilometara pruge, a za nepune tri godine čak 380 kilometara autoputa - to je bio "leks specijalis" na Titov način!
Šta će nam "Beograđanka" i 6 traka na "Gazeli"
Građani SFRJ bunili su se kada je odlučeno da će most "Gazela" da ima šest traka, jer su smatrali da je to bespotrebno trošenje narodnih para, s obzirom na to da Beograd tada nije imao toliko automobila. Danas, Gazela je jedan od najprometnijih mostova Beograda, a tadašnji predsednik Jugoslavije, Josip Broz Tito uspeo je da spasi izgradnju ovog projekta.
Ne propustite da pročitate šta je Mrkonjić rekao o Titu ispod slike Slobodana Miloševića klikom OVDE!
Protivili su se izgradnji "Beograđanke" i "Geneks kule", objektu koji je čak završio na Vrhovnom sudu zbog sukoba urbanista, građevinara i inženjera. Danas, Beograđani se ponose najvišom zgradom u centru grada, a ove dve zgrade su jedni od simbola prsetonice!
Započeta je era izgradnje i radnih akcija!
Za vreme SFRJ bilo je pokrenuto više od 20.000 lokalnih gradilišta. Nicale su građevine. Brankov most, novosadski most Sloboda, avalski TV tornja, HE "Bajina Bašta", "Đerdap", obrenovačka termoelektrana, RHK "Trepča Zvečan".
Najveći podvig je svakako bila izgradnja autoputa "Bratstvo i jedinstvo", u ukupnoj dužini od 1.066 kilometara. Izgradnja je počela posle Drugog svetskog rata kako bi se Jugoslavija dobro saobraćajno povezala, jer je do tad imala samo lokalne i regionalne puteve slabog kvaliteta. U izgradnji auto-puta su učestvovale omladinske radne brigade, koje su sačinjavali jugoslovenski i inostrani omladinci i pripadnici Jugoslovenske narodne armije. Skoro 300.000 ljudi stalo je iza Josipa Broza Tita i učestvovalo u izgradnji. Prva izgrađena deonica je bila Zagreb-Beograd u dužini od 382 kilometara.
Sad nećemo ni "Beograd na vodi"!
Iako su se projekti koji su se radili za vreme Tita finansirali iz džepa građana, danas su korisni i nove generacije ponose se njima. Projekat "Beograd na vodi" doneće brojne investicije, zaposliti čak 10.000 građana, a javnost je opet protiv njegove izgradnje, a po svim izgledima doživeće istu sudbinu kao građevine iz bivše SFRJ.
Kao i Josip Broz Tito i Aleksandar Vučić našao se na udaru javnosti. Pojedini stručnjaci, pozivajući se na to da "leks specijalis" nije ustavan, pokušavaju da zaustave izgradnju "Beograda na vodi". Ipak, odgovor koji je naš portal dobio od pravnog stručnjaka suprotstavljen je tim navodima. Kako je rekao advokat Darko Sretić da je reč o načelu tumačenja pravnih normi te se ne može dovesti u pitanje njegova ustavnost.
Šta je zapravo "leks specijalis"
Latinska maksima "Lex specialis derogat legi generali", znači doslovce "Poseban zakon ukida opšti zakon" i poznata je i kao načelo "lex specialis" ili načelo specijalnosti.
Ako uzmemo hipotetički primer, to znači konkretno ovo: ukoliko je zakonom o voću regulisano da se voće ne može izvoziti bez posebnih dozvola, a zakonom o ribizlama se predviđa da se ribizle mogu izvoziti bez dozvole, onda će se, kad su ribizle u pitanju, primeniti zakon o ribizlama kao lex specialis, a na ostalo voće će se primenjivati zakon o voću kao lex generali.
Prema tome, po ovoj doktrini zakon kojim se uređuje određena posebna tema jači je od zakona koji reguliše samo opšta pitanja.
Pogledajte i: