PATRIJARH DŽEZ SEKTE: Drugi dolazak Čarlsa Lojda u Beograd
Muzički filozof u čijem instinktu stanuju emocije, a u rukama ima moćno oružje za masovno prosvetljenje - saksofonom menja svet na bolje!
Njegovi instrumenti umeju da vrište, trepere, plaču, arlauču, vesele... On kao da želi da deo svetskog bola usisa u svoj instrument, gde ga pretvara u nešto bolje, plemenito, uzvišeno - što leči! Njegova mističnost ne želi da ostane neodređena, nedokučiva i zastrašujuća - sve je otvoreno i jasno. Osim što nikome nije jasno kako Čarls Lojd na toliko jednostavan i iskren način uspeva da obasjava poput svetionika. I tako gotovo 80 godina...
Kada bi postojala anketa sa pitanjem: "Čiji koncert na Beogradskom džez festivalu, i u srpskoj prestonici uopšte, je na vas ostavio najsnažniji utisak?", gotovo je izvesno da bi jedan od najčešćih (ako ne i najčešći) odgovora bio: "Koncert kvarteta Čarlsa Lojda na 27. Beogradskom džez festivalu (BDŽF) 2010." To dovoljno govori o tome koliko ljudi se raduje njegovom nastupu na zatvaranju ovogodišnje smotre džeza u glavnom gradu Srbije, u ponedeljak, 27. oktobra od 19.30 časova u sali Doma sindikata. Još ako znamo da posle njega na scenu izlazi jo jedan velikan - pijanista Mišel Kamilo.
Na koncertima Čarlsa Lojda kao da možete da osetite mirise neke univerzalne religije - miris tamjana, indijskih mirišljavih štapića, domaćinski miris zagorelog mleka, miris bluza i pamuka iz njegovog rodnog Memfisa, miris konjaka, votke i viskija, dah Istoka i dah Zapada. Miris posvećenosti, slobode i dobrodušnosti. Ljubavi!
On je guru savremenog džeza, legenda iz njegovih zlatnih dekada, patrijarh muzičkog prosvetiteljstva. Svirao je sa Kitom Džeretom, Džekom Didžonetom, Bi Bi Kingom, Džoom Zavinulom, Ronom Karterom, Gaborom Saboom, ali i Dorsima i Bič bojsima... Ili su svi oni svirali sa njim!
Za razliku od koncerta 2007. kada su u kvartetu bili Džejson Moran (klavir), Ruben Rodžers (kontrabas) i Erik Harland (bubnjevi), sada će pijanista biti Džerald Klejton (sin legendarnog kontrabasiste Džona Klejtona), a kontrabasista Džo Sanders. Za bubnjevima ćemo ponovo videti Harlanda (bogu hvala - verujte na reč)! Predstaviće Lojdovu prvu džez svitu "Wild Man Dance Suit" koja je još uvek "vruća" - premijerno je odsvirana u novembru prošle godine u Poljskoj i od tada još samo na nekoliko odabranih festivala.
Lojd je svoje delo shvatio "ne kao profesiju, već kao nešto prirodnije". On veruje da su "muzičari poput ptica, jer kao i one prave muziku zato što je vole i zato što je to u njihovoj prirodi." Ne čudi što je upravo on bio među prvim američkim sviračima koji su nastupali u SSSR-u izvan kontrole establišmenta.
- Ti si ono što jedeš i misliš, one knjige koje čitaš i muzika koju slušaš. Muzika koja može da promeni stvari - rekao je svojevremeno Čarls Lojd muzičkom novinaru Vojislavu Pantiću u intervjuu za Politiku.
Sergej Komnenić
Pročitajte i: Program 30. izdanja Beogradskog džez festivala
Čarls Lojd na zatvaranju jubilarnog 30. BG džez festivala
Beograde, da li si spreman za magične zrake "Dece svetlosti" (VIDEO)