PONIŽEN I UVREĐEN: Došao sam na kasu, uredno platio i uzeo račun, a onda je počelo maltretiranje
Ono što se desilo Milošu Vukovu, koji je protekle nedelje kupovao u marketu Roda u Rumenačkoj ulici u Novom Sadu nateralo nas je da se zapitamo o pravima potrošača u Srbiji.
U srpskim prodavnicama se sve češće može videti kako obezbeđenje zaustavlja građane zbog sumnje da su nešto ukrali. Radnici prekoračuju svoja ovlašćenja i na taj način krše prava građana.
To se desilo Milošu Vukovu, koji je protekle nedelje kupovao u marketu Roda u Rumenačkoj ulici. Kupio je šta mu treba, platio robu na kasi, ali objekat nije mogao da napusti jer su zaposleni želeli da ga preteresu sumnjajući da je nešto ukrao.
"Sve sam uredno platio i uzeo račun, ali mi je zatim kasir rekao da ne mogu da izađem iz radnje jer sumnja da sam nešto ukrao i da želi da me pretrese. Zaprepastio sam se ophođenjem i nisam dozvolio da me iko dodirne. Ubrzo je stiglo i obezbeđenje kao i šef objekta, ali ja sam i dalje odbijao da im dozvolim da me pretresu, jer znam da to ovlašćenje ima samo policijia. Stoga sam insistirao da policija i dođe", priča Vukov za 021.
Dok su čekali policiju, Novosađanin je insistirao da pogledaju kamere i uvere se da ništa nije ukrao, ali zaposleni u Rodi su to odbili: "Kada je policija stigla legitimisali su me, pretresli i utvrdili da ništa nisam ukrao, a zatim me pustili kući. Shvatio sam da se u ovakvim situacijama krše moja osnovna ljudska prava. Pritom, sve se to dešavalo na kasi, a ne u službenim prostorijama. Pitam se ko će sada da odgovara zbog toga što sam ja nepravedno osumnjičen i osramoćen pred komšijama".
Ovakvi slučajevi nisu retki, što svedoči i Novosađanka Jelena R. kojoj se ista neprijatnost desila u radnji na Futoškom putu. Međutim, ona je, ne želeći da pravi dodatan problem, radnicima prodavnice dozvolila da je pretresu naočigled prisutnih kupaca.
Da u ovakvim situacijama trgovci često prekoračuju ovlašćenja smatra i Goran Papović iz Udruženja za zaštitu potrošača. On za 021 potvrđuje da se po radnjama dosta krade, ali da postoje tačno utvrđene procedure šta se radi ukoliko se posumnja za krađu.
"Sve prodavnice imaju svoje interne pravilnike o postupanju prilikom krađe ili sumnje na krađu, koje je odobrilo i ministarstvo. Ali svakako ne mogu da deluju na takav način i ne mogu nekoga tako javno okarakterisati.
Više puta to bude samovolja nekog kasira ili kasirke koji izraze sumnju, ali sumnja ne daje nikome pravo da se tako ponaša, dok je situacija drugačija ako se pogleda snimak na kameri ili postoji neki drugi dokaz. Tako da u ovakvim slučajevima potrošač ima prava da ih tuži", rekao je Papović za 021 i dodao da Udruženje za zaštitu potrošača često razgovara sa trgovcima u cilju veće edukacije radi pravilne primene pravilnika o krađi.
Inače, u većini slučajeva kada se ovakve ili slične situacije dese, građani imaju pravo da pokrenu sudski spor i to na osnovu Zakona o obligacionim odnosima, koji u svom članu 200. detaljno obrazlaže na koji način se može zatražiti naknada nematerijalne štete. Inače, Miloš Vukov kaže da će zbog pretrpljene neprijatnosti tužiti radnju.
Pročitajte i:
- IVANA UZVRAĆA: Ovako se on raduje kad kući donese 44 butke po sto novčanica od 500 evra (FOTO)
- ČUMETOVA ISPOVEST KROZ SUZE: "Kupio sam joj burmu od 80.000 evra, a onda je počeo pakao"
- PRISELFILO JOJ SE: Popravljala karmin usred protesta, nećete verovati šta joj je bilo gledalo (FOTO)
- Kasirka je ponizila ženu koja nije imala da plati, a onda je jedna devojka uradila OVO
- ČETVORO IMAJU, ČETVORO PRIMILI: Porodica iz Sivca ima široko srce, odgaja osmoro dece