SMRT ZA BANKE: Onlajn zelenaši nude razne vrste pozajmica
NJUJORK - "Lending klab" (Klub za pozajmice), onlajn servis koji povezuje investitore i ljude koji traže zajam, privukao je mnogo pažnje prilikom izlaska na berzu.
Jučerašnji IPO ove kompanije pokazao je da banke i njihovi krediti i te kako imaju konkurenciju u digitalnoj eri, naročito u svetlu ekonomskih problema u svetu. Investitori sa velikom pažnjom prate ovaj projekat, a prvog dana je prikupljeno 870 miliona dolara, dok su akcije došle do 15 dolara, što je za 50 odsto više od očekivane vrednosti.
Poslovni model je prilično jednostavan, ljudi koji traže zajam se u Klubu za pozajmice mogu prijaviti bukvalno za sve što im padne napamet - mogu tražiti novac za kuću, za opremanje stana, za otpočinjanje posla, pa čak i za odlazak na letovanje.
Sistem ih povezuje sa ljudima koji imaju novac i uspostavlja se praktično kreditni odnos - dogovori se iznos mesečne rate i novac se prebacuje sa računa na račun. Doduše, dve strane ne "kliknu" uvek, pa proces ponekad potraje više od nedelju dana.
Svaki posao se klasifikuje po nekoliko osnova, među kojima su i kreditna istorija, mesečna primanja, ali i ranija iskustva sa servisa, a maksimumi su 35.000 dolara za fizička lica i 100.000 za pravna lica.
Kompanija navodi da je od osnivanja 2006. godine kroz njen sistem prošlo šest milijardi dolara zajmova uz 596 miliona dolara kamate.
Inače, iako je u pitanju startap iz San Franciska, iza njega ne stoje isključivo mladi, brzomisleći ljudi i deca interneta, već nekoliko "velikih igrača" i "klasičnih" bankara kao što su bivši ministar finansija SAD Leri Samers i bivši izvršni direktor "Morgan Stenlija" Džon Mek, piše B92.
"Ljudi jasno razumeju koncept pozajmice uz fiksnu ratu. To dalje ljudima osećaj udobnosti i kontrole", kaže šef odeljenja za marketing Kluba za pozajmice Skot Sanborn za CNN. Kompanija navodi da je prosečna kamata za kredit klasifikovan kao "A" 7,6 odsto, dok je za one iz najniže klase "G", koji su ocenjeni kao najrizičniji, kamata 25 odsto.