STIŽU RUSKE ČELIČNE PTICE: Ovo su novi helikopteri Vojske Srbije! (FOTO)
Ministarstvo odbrane objavilo je fotografije letelica koje se trenutno nalaze u fabrici u Kazanju u Rusiji, odakle će za par meseci avionom biti prebačene za Beograd. Dva helikoptera tipa Mi 17-V5 kupljena za potrebe Vojske Srbije će stići u Srbiju tokom juna.
Helikopteri su već dobili maskirnu šaru koju će nositi i u 890. mešovitoj helikopterskoj eskadrili, koja bazira na aerodromu Batajnica.
Reč je o transportnim helikopterima, nosivosti 4,5 tona, koji mogu da prevezu do 24 vojnika, odnosno 12 ranjenika na nosilima. Pripada porodici helikoptera Mi-8, koji se serijski proizvode još od sredine šezdesetih godina i koji su doživeli brojne modernizacije.
GODIŠNJICA STRAVIČNOG ZLOČINA: Pre 17 godina NATO bombe su pogodile voz u Grdeličkoj klisuri (VIDEO)
Prva generacija tih letelica imala je dva motora TV2-117 snage po 1.500 KS, a druga generacija koja se izrađuje od početka osamdesetih godina ima motore TV3-117 od po 1.900-2.000 zavisno pod varijante.
- Osnovna razlika u odnosu na Mi-8 je u jačim motorima. U suštini to je isti helikopter, naravno sa modernijom avionikom. Reč je o robusnoj, pouzdanoj letelici koju koriste armije širom sveta. U regionu najviše ih ima Hrvatska, čak 24 komada - objašnjava analitičar Aleksandar Radić.
Helikopteri koje će dobiti Vojska Srbije, međutim, imaće analogne instrumente, iako postoji i verzija u čijem se kokpitu nalaze multifunkcionalni dipleji. Presudni faktor pri odlučivanju za nabavku helikoptera sa tehnološki starijom opremom bila je cena.
Letelice su, naime, nabavljene po ceni od 25,3 miliona evra za dva helikoptera, sa svom dodatnom opremom i preobukom, što je mnogo povoljnije od prvobitne ruske ponude. Rusija je, naime, pre godinu dana nudlila ove letelice po ceni od oko 22 miliona dolara po komadu.
Iako je prema prvobitnom planu helikopteri trebalo da u Srbiju stignu dokraja aprila, isporuka je pomerena za jun mesec. Prethodno je neophodno da posade završe obuku u Rusiji, što se upravo i doagađa ovih dana. Potom sledi prijem letelica u Kazanju, zatim njihovo rasklapanje i prevoz transportnim avionima do Beograda.
Letelice će potom biti sklopljene u Srbiji, gde treba da prošu ispitivanja u Tehničko opitnom centru VS, kako bi konačno bile primljene u jedinicu.