Evropska pravda stiže Apple: Kazna od 2 milijarde dolara za ograničavanje tržišta
Središte ovog slučaja je optužba da je Apple sprečavao konkurentske servise za striming muzike, kao što je Spotify, da informišu iPhone korisnike o jeftinijim opcijama pretplate van Apple-ove prodavnice aplikacija.
Evropska unija je izrekla kaznu kompaniji Apple u iznosu od 1,84 milijarde evra (oko 2 milijarde dolara) zbog kršenja zakona o konkurenciji, označavajući prvu takvu antimonopolsku kaznu ovom američkom tehnološkom gigantu. Središte ovog slučaja je optužba da je Apple sprečavao konkurentske servise za striming muzike, kao što je Spotify, da informišu iPhone korisnike o jeftinijim opcijama pretplate van Apple-ove prodavnice aplikacija.
INSPEKCIJA: Problemi u Maskovoj laboratoriji za implante u ljudskom mozgu
IZBRISANE PORUKE SA WHATSAPP-A SE MOGU VRATITI: Uz par klikova sve je opet tu, ali jedan korak je obavezan
NEVEROVATNO: Više nećemo morati da resetujemo računar nakon ažuriranja Windowsa
Margaret Vestager, šefica za konkurenciju i digitalnu politiku EU, izjavila je da je Apple zloupotrebio svoju dominantnu poziciju kao distributera aplikacija za striming muzike, ograničavajući time evropske potrošače u slobodi izbora gde, kako i po kojim cenama kupuju pretplate na striming muzike.
- Ovo je nelegalno i uticalo je na milione evropskih potrošača - dodala je Vestager na konferenciji za novinare, piše CNN.
Apple se odmah oglasio, navodeći da je odluka Evropske komisije, izvršnog organa EU, doneta uprkos "nedostatku bilo kakvih verodostojnih dokaza o šteti za potrošače, zanemarujući realnost tržišta koje je živo, konkurentno i brzo raste." Kompanija tvrdi da svi razvojni programeri aplikacija "konkurišu na jednakim osnovama" unutar Apple-ove prodavnice aplikacija.
Istraga o antimonopolskom ponašanju kompanije Apple započela je 2020. godine, nakon što je Spotify godinu dana ranije podneo žalbu protiv Apple-a, optužujući ga za nepravedno otežavanje konkurencije. Prema Spotify-u, Apple je zahtevao od ovog švedskog servisa za striming i drugih pružalaca sadržaja da plaćaju 30% proviziju na kupovine realizovane preko Apple-ovog sistema za plaćanje unutar aplikacija, dok njegova usluga, Apple Music, nije morala da plaća takvu proviziju. Takođe, Spotify je naveo da ih je Apple sprečavao da dele informacije o ponudama za pretplatu sa korisnicima koji koriste iPhone.
Apple se opisuje kao "jedan od najvećih prodavaca pametnih telefona", čiji operativni sistem za pametne telefone "predstavlja jedini način da ponudimo našu aplikaciju bilo kome ko ima iPhone", prema Spotify-ju.
U januaru, Apple je najavio promene u svojoj politici prema aplikacijama unutar EU, uključujući planove da po prvi put u istoriji kompanije dozvoli treće strane prodavnice aplikacija na iPhone i iPad uređaja, kao i značajno smanjenje svojih naknada za prodavnicu aplikacija.
Ove promene su objavljene u iščekivanju stupanja na snagu regulativa EU ovog meseca, kao deo Akta o digitalnim tržištima, koji predstavlja sveobuhvatan skup pravila konkurencije za velike tehnološke kompanije.