Oglasio se i direktor Vajbera povodom ZAŠTITE PODATAKA KORISNIKA i objasnio kako to izgleda na ovoj platformi
Čitava priča oko promene politike privatnosti u WhatsApp aplikaciji pokrenula je lavinu pitanja. Da li aplikacije za dopisivanje mogu da funkcionišu uspešno, ali i da sačuvaju privatnost korisnika u isto vreme? Na ova pitanja nam je odgovorio Đamela Agaoua, globalni direktor Vibera.
Pitali smo ga kako to zapravo Viber zarađuje, kao i kakav uticaj nova politika privatnosti kod WhatsApp-a ima na Viber, odnosno da li im je porastao broj korisnika.
"Ako uzmemo u obzir zemlju kao što je Srbija, nema neke velike promene u broju korisnika. Jedino što vidimo u Srbiji je veliki broj novih grupa. Znamo da veliki broj ljudi koristi Viber, ali ne vidimo neku veliku promenu", rekao je Agaoua u ekskluzivnom intervjuu za B92.net.
"U nekim zemljama u Aziji i Africi, vidimo mnogo novih korisnika, ali još uvek je rano da se vide neki posebni efekti. Ne gledamo brojke u poslednjih deset dana kao konačne. Zbog toga što je Facebook postao transparentan, više se priča o tome. Neke ljude jednostavno nije briga za to, pa nastavljaju iako im je privatnost ugrožena, ali ipak ima i onih koji imaju problem sa tim", dodaje.
Kako je objasnio, mnogi kažu da su sve aplikacije iste, ali to jednostavno nije istina, a ako postoji "veliki brat", onda je to Facebook, jer oni prikupljaju raznorazne podatke.
"Impresivan je njihov profit po korisniku, ali mi ne želimo da budemo kao Facebook. Hteli bismo da ispoštujemo privatnost korisnika, to nam je prioritet, makar to značilo da ćemo imati manje korisnika nego oni. U Viberu, reklame čine manje od 20% našeg profita", kaže Agaoua.
Istakavši da je model poslovanja potpuno drugačiji nego što ga ima Facebook, rekao je da Viber ne mora da skuplja podatke korisnika zbog oglašavanja.
"Zato i postoji end-to-end enkripcija koja je automatski uključena, a to znači da samo ljudi koji učestvuju u razgovoru mogu da znaju o čemu se govori", objasnio je.
Kako onda Viber zapravo zarađuje?
"Rakuten je banka u Japanu, Evropi i SAD. Viber zarađuje od servisa, i želimo da korisnicima stvorimo osećaj ugodnosti, a to je u suprotnosti sa oglasima", kaže on.
Servisi od kojih zarađuju, ponuđeni su korisnicima kroz aplikaciju - to je sistem plaćanja putem Vibera, rezervisanje restorana, transfer novca, kupovina kroz onlajn Viber prodavnice, pa čak i prodaja stikera.
"Ako ste nekome spomenuli da vam se jede pica, ne želimo da tri puta u toku dana dobijate oglase za picu. Takve usluge hoćemo da dovedemo i u Srbiju. Oglašavanje će, ubuduće, biti i manje od 20% našeg profita, a ne bih se iznenadio i da jednog dana potpuno ukinemo oglase, jer to nije srž našeg poslovanja", dodaje Agaoua za naš portal.
End-to-end enkripcija i privatnost korisnika
Kada je u pitanju privatnost korisnika, kao i protokoli koje Viber koristi za komunikaciju, Agaoua ističe da je Viber po tome veoma sličan Signalu, i da je zapravo to aplikacija koja je najviše profitirala migracijom korisnika sa WhatsAppa.
"Najbogatiji čovek na svetu ih je preporučio (Ilon Mask), a živimo u čudnom svetu gde, kada takav čovek tvituje dve reči, to privuče ogromnu pažnju... Signal je dobar proizvod, koji ima dobre sigurnosne postavke", rekao je.
Dodao je i kako je Signal imao su dodatnih 20 miliona preuzimanja od poečtka priče oko WhatsApp-a, ali pitanje je koliko ljudi će ostati... na primer, kada je Viber u pitanju, od milion preuzimanja, oko 40% korisnika ostane da koristi aplikaciju.
"Kada smo počeli pre pet godina, koristili smo Open-source protokol za komunikaciju koji koristi Signal. Na to smo dodali svoju end-to-end enkripciju za pozive. Kada se završi konverzacija, brišemo poruke. Ukoliko bi hakeri upali u servere, ne bi ništa pronašli osim poruka koje još uvek nisu isporučene", objašnjava direktor Vibera.
Dodaje i da, kada je Telegram u pitanju, stvari stoje malo drugačije. Signal pruža siguran način komunikacije, sa end-to-end enkripcijom unapred uključenom, kao što i Viber ima. Sa druge strane, Telegram nema automatski podešenu end-to-end enkripciju, što znači da ima istu politiku privatnosti kao i Facebook Messenger.