Uređaji vam rade sporo, a niste sigurni zašto? Ovo su najčešći simptomi infekcije računara ili telefona
Stručnjaci iz kompanije Kaspersky ukazali su na neke od najočiglednijih simptoma koji mogu biti upozorenje da se na uređaju nalazi malver ili da uzrok čudnog ponašanja uređaja mogu biti hakeri
Kada napadaju, sajber kriminalci nastoje da ne budu otkriveni. Što duže ostanu neprimećeni, veća je verovatnoća da će ostvariti svoj cilj. Međutim, oni ne uspevaju uvek da sakriju ono što rade. Često brojni znakovi govore da nešto nije u redu sa računarom ili pametnim telefonom. A ako korporativni korisnici blagovremeno primete ove znakove i obaveste nadležne u kompaniji, to u velikoj meri komplikuje pokušaje napadača da dovrše napad.
Stručnjaci iz kompanije Kaspersky ukazali su na neke od najočiglednijih simptoma koji mogu biti upozorenje da se na uređaju nalazi malver ili da uzrok čudnog ponašanja uređaja mogu biti hakeri. Evo šta sve može biti znak da se nešto loše događa na uređaju:
Uređaj radi sporo
Skoro svaki sistem vremenom počinje da se sporije pokreće i/ili radi a razlozi za to mogu biti različiti - disk je pun, neki softver zahteva više resursa nakon ažuriranja ili je sistem za hlađenje prepun prašine. Ali to takođe može biti znak da se malver pokreće na uređaju.
Računar stalno pristupa hard disku
Ako stalno treperi svetlo za pristup HDD-u, hard disk pravi mnogo buke ili samo vrlo sporo kopira fajlove iako niste pokrenuli neki zahtevni proces na uređaju, to može značiti da je disk neispravan ili da neki program stalno čita/piše neke podatke.
Problemi sa nalogom
Ako odjednom neki servisi ili sistemi prestanu da vam daju pristup nakon što unesete ispravnu lozinku, to je razlog za oprez. Možete pokušati da resetujete lozinku, ali ako ju je neko drugi promenio, nema garancije da se to neće ponoviti. Takođe je moguće da ste iznenada odjavljeni sa naloga ili da počnete da dobijate obaveštenja o pokušajima promene lozinke. Sve ovo može ukazivati na napad.
Iskačući prozori
Normalno je da uređaj povremeno obaveštava korisnika da je potrebno ažuriranje ili da će se baterija uskoro istrošiti. Ali česte poruke o grešci su znak da nešto ne radi kako treba. Takođe nije normalno da se pojavljuju prozori sa reklamama ili zahtevima za potvrdu lozinke.
Sumnjivo ponašanje veb-pregledača
Ponekad čudno ponašanje veb-pregledača može biti znak napada. Ako adware (reklamni softver) inficira uređaj, može početi da zamenjuje banere na različitim stranicama drugim reklamama sumnjive legalnosti. To može značiti da postoji problem koji nema veze sa vama i vašim uređajem. Ali ako se isti oglas pojavljuje na svakom sajtu, to je alarmantan simptom. Pored toga, treba obratiti pažnju na preusmeravanja. Ako unesete jednu adresu, a pretraživač vas stalno preusmerava na drugu, to bi mogao biti znak infekcije malverom.
Fajlovi ili folderi su nedostupni ili nedostaju
Ako fajlove i/ili foldere ne možete da otvorite, ili su potpuno nestali, možda je razlog infekcija ransomwareom ili malverom koji briše podatke.
Pojavili su se nepoznati fajlovi ili aplikacije
Ako niste instalirali novi softver, niti ste preuzeli ili ažurirali bilo šta, a primećujete nove programe, fajlove, tastere u programu, dodatke, alate ili nešto drugo nepoznato na računaru, bolje je da proverite o čemu se radi. Posebno je važno obratiti pažnju na obaveštenja o otkupnini. Bilo je slučajeva da su žrtve ignorisale takva obaveštenja jer su svi fajlovi izgledali nepromenjeni i dostupni. Ali onda se ispostavilo da ransomware nije uspeo da šifruje fajlove, već ih je poslao na servere napadača.
Obaveštenja o daljinskom povezivanju
Napadači često koriste legitiman softver za daljinski pristup. Po pravilu, takav softver na ekranu prikazuje poruku da se neko daljinski povezao sa uređajem. Ako se takvo obaveštenje pojavi bez vašeg pristanka ili ako vam se iznenada ponudi da odobrite pristup nepoznatoj osobi, najverovatnije je vaš računar napadnut. Pravi administratori sistema unapred upozoravaju korisnike putem pouzdanog komunikacionog kanala o povezivanju sa uređajima.
Nešto sprečava vaš računar da se isključi ili ponovo pokrene
Mnogi malveri moraju da ostanu prisutni u RAM-u. Špijunskim trojancima je takođe potrebno vreme da prebace prikupljene informacije na servere napadača. Kao rezultat toga, malver mora da održava rad računara što je duže moguće. Ako primetite da se vaš uređaj ne isključuje kako treba, to može biti znak infekcije.
Pisma ili poruke koje niste poslali
Ako vam vaši kontakti kažu da su dobili emailove ili poruke od vas, a vi ih niste poslali, to znači da je neko ili dobio pristup vašim nalozima ili manipuliše jednim od vaših uređaja.
U svim ovim slučajevima, ako se nešto od navedenog događa na računaru koji koristite u firmi, potrebno je da o tome obavestite one koji su zaduženi za bezbednost uređaja i mreže, prenosi informacija.rs.
"Ne može se svaki napad otkriti golim okom. Zbog toga preporučujemo korišćenje bezbednosnih rešenja koja mogu da otkriju i zaustave zlonamerne aktivnosti pre nego što postanu očigledne korisniku", preporuka je stručnjaka kompanije Kaspersky.