BEOGRAD DANAS: Nemi divovi koji našu prestonicu spajaju u jedno i svakodnevno prkose snazi Dunava i Save - beogradski mostovi
Gde je i šta predstavlja Beograd danas? Švajcarski arhitekta Le Korbizije je jednom prilikom izjavio: “Beograd je najružniji grad na svetu, na najlepšem mestu na svetu.”. Slažemo se sa delom o najlepšem mestu na svetu, a u okviru projekta “Beograd danas”, daćemo sve od sebe da demantujemo prvi segment Le Korbizijeove tvrdnje i istaknemo koliko je diverzitet, koji je obeležio bogatu istoriju našeg glavnog grada, važan i koliko se zapravo lepote krije u šarenilu stilova, epoha i kultura, koje su strujale gradom kroz njegovu hiljadugodišnju prošlost.
- Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetiji od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kom se ukrštava najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno ili zlo. - istakao je za sada naš jedini Nobelovac Ivo Andrić, a kako se sa ovom njegovom mišlju mnogi slažu, red je setiti se svih beogradskih mostova i svega što oni danas predstavljaju.
Andrićevo utočište i mesto životne inspiracije - Sokobanja, Hotel “Moravica” i čuveni Apartman 144
ŠABAČKA TVRĐAVA: Simbol grada, čuvar tradicije i spomenik kulture
SPOMENIK TIMOČKOJ BUNI: Plemenita sloboda ustoličena u Kraljevici
Beograd, prestonica Srbije, leži na ušću dve velike reke - Dunava i Save. Ovi rečni giganti čine srce ovog grada, a mostovi su nezaobilazni deo tog srca. U ovom tekstu, posvećujemo se Beogradskim mostovima, čije su priče prepune istorije, arhitektonskog sjaja i praktične važnosti za grad i njegove stanovnike.
Mostovi Beograda na Dunavu:
-
Pančevački most, dugogodišnji simbol grada, bio je nekada jedini most na Dunavu. Izgrađen je 1935. godine i prvobitno je nosio ime Most kralja Petra Drugog. Tokom Drugog svetskog rata, vojska Kraljevine Jugoslavije je minirala most kako bi sprečila nacističke trupe da uđu u grad. Nakon rata, most je obnovljen i ponovo je otvoren za drumski i železnički saobraćaj 1946. godine. Ovo je ujedno i najduži beogradski most.
-
Pupinov most, koji spaja Zemun i Borču, otvoren je 2014. godine. Ovaj impozantni most dugačak je 1.482 metra, širok 29,1 metar i visok 22,8 metara. Poznat je po svojim pešačko-biciklističkim stazama sa obe strane, koje omogućavaju pešacima i biciklistima da uživaju u predivnim pogledima na reku i dalje na vojvođansku ravnicu.
Mostovi Beograda na Savi:
-
Gazela, najprometniji most u Beogradu, otvoren je 1970. godine. Ime mu je dao akademik Đorđe Lazarević. Ovaj most sa šest saobraćajnih traka ima atraktivnu istoriju. Pre nego što je pušten u saobraćaj, most je testiran vojnim kamionima natovarenim šljunkom i transportericama za balističke rakete. Gradonačelnik Branko Pešić i glavni projektant Milan Đurić stajali su na mostu dok su se ovi testovi obavljali.
-
Brankov most, otvoren 1956. godine, nazvan je po pesniku Branku Radičeviću. On se proteže duž Brankove ulice i zamenio je Most kralja Aleksandra I Karađorđevića, koji je uništen tokom rata.
-
Most na Adi, koji dominira horizontom Beograda, svečano je otvoren 2012. godine. Ovaj most je postao simbol grada i prepoznatljiv po svojim kosim zategama i visokom pilonu visokom 200 metara iznad Ade Ciganlije. Ima šest saobraćajnih traka i pruža prostor za buduće metro linije, kao i pešačko-biciklističke staze.
-
Savski most, najmanji most u Beogradu, takođe je važan za gradski saobraćaj i tramvaje. Stari savski most je izgrađen tokom nemačke okupacije 1942. godine, kao Most princa Eugena, pošto je Most kralja Aleksandra koji je povezivao Beograd i Zemun bio srušen. Tokom povlačenja iz Beograda, nacisti su 20. oktobra 1944. postavili dinamit u želji da ga sruše, ali je beogradski učitelj Miladin Zarić presekao fitilj i sačuvao most.
-
Stari železnički most, izgrađen neposredno posle Drugog svetskog rata, i Novi železnički most, koji premošćava Savu od 1979. godine, igraju ključnu ulogu u železničkom saobraćaju Beograda.
-
Drumski i železnički most kod Ostružnice, koji pomažu da drugi beogradski mostovi budu manje opterećeni
-
Na kraju, Most Obrenovac - Surčin otvoren je 2011. godine kao deo "Sremske gazele"
Ovi mostovi, svedoci istorije i simboli povezivanja, odražavaju dinamičnost i raznovrsnost Beograda. Oni nisu samo građevinska čuda, već i spojnički elementi koji spajaju gradove, ljude i kulture. Kroz svoje mostove, Beograd ostaje čvrsto povezan sa svojom prošlošću i istovremeno se otvara prema budućnosti, čineći ovaj grad još posebnijim za sve koji ga posete i žive u njemu.
Kako smo započeli, red je i završiti rečima jednog od najvećih mislilaca u našoj istoriji.
- Naposletku, sve čim se ovaj naš život kazuje – misli, napori, pogledi, osmesi, reči, uzdasi – sve to teži ka drugoj obali, kojoj se upravlja kao cilju, i na kojoj tek dobiva svoj pravi smisao. Sve to ima nešto da savlada i premosti: nered, smrt ili nesmisao. Jer, sve je prelaz, most čiji se krajevi gube u beskonačnosti, a prema kom su svi zemni mostovi samo dečije igračke, bledi simboli. A sva je naša nada s one strane. - zaključio je naš Nobelovac Ivo Andrić.
Projekat je finansiran iz budžeta Grada Beograda. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.