IZMENE VAŽNE ZA VOZAČE U BEOGRADU! Ovo će biti ukinuto - uskoro rešenje i za trotinete u saobraćaju
Trepćuće zeleno svetlo na semaforima povlači se iz upotrebe, a semafori u Beogradu biće reprogramirani.
Odluka je doneta nakon mnogih istraživanja koja su pokazala da će saobraćaj tako biti efikasniji i bezbedniji. Međutim, većina vozača misli drugačije. Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić kaže da mu takav signal mnogo znači. Sa druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da zeleno trepćuće svetlo donosi više problema nego koristi.
DRAMA NA ČUKARICI: Žena sa nožem u rukama pretila da će se ubiti, policija odmah reagovala
DETALJI TUČE U NASELJU ZUCE: Devojka posečena nožem, nije poznato da li je bila meta
DVE SAOBRAĆAJNE NESREĆE NOĆAS U BEOGRADU! Desio se i napad nožem u podavalskom selu - žena prebačena na VMA
Čak 83 odsto vozača, prema anketi koju je radio Saobraćajni fakultet u Beogradu, podržava trepćuće zeleno svetlo. Veruju da je ono korisna informacija, koja ih upozorava da će se uskoro pojaviti žuto. Ne podržava ga samo sedam odsto ispitanih.
Prema anketi, 49 odsto vozača će ubrzati ako vidi da zeleno treperi. Usporiće 35 odsto, a istom brzinom će proći kroz raskrsnicu 16 odsto vozila. Na semaforu sa trepćućim zelenim zaustaviće se samo tri odsto ljudi. Na žutom, 31 odsto. Kroz žuto će proći 60 odsto, a kroz crveno šest odsto vozača.
Iako je čak 83 odsto ispitanika za semafor sa zelenim trepćućim svetlom, treptanje će u Beogradu biti ukinuto.
"Prolazak na žuto ne ugrožava bezbednost"
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatra da je jedan od osnovnih problema to što građani imaju strah da prođu na žuto i onda zbog toga smatraju da im je komforno i korisno da imaju najavu za žuto svetlo, odnosno zeleno trepćuće.
- Zakon kaže načelno da je prolazak kroz žuto svetlo zabranjen, ali žuto svetlo je napravljeno da vas spreči da prođete na crveno. Onaj koji u granicama propisane brzine, pa čak i brže prođe na žuto svetlo, definitivno nikoga ne ugrožava - objašnjava Okanović.
Prolazak na žuto ne ugrožava bezbednost saobraćaja, ističe Okanović i navodi da njemu nije poznato da je policija protiv nekog vozača do sada podnela prijavu za prolazak na žuto.
Za i protiv zelenog trepćućeg svetla
Navodi da je istraživanje pokazalo da zeleno trepćuće svetlo izaziva više problema nego što ljudi imaju koristi.
- Prvo, manja je propusna moć takvih raskrsnica, jer ljudi bez potrebe koče kad vide zeleno trepćuće. Istraživanja pokazuju i da je veći broj saobraćajnih nezgoda tamo gde postoji zeleno trepćuće. Neki na taj signal usporavaju, neki ubrzavaju, pa ako je prvi ovaj što usporava, a iza onaj što ubrzava, imamo nezgodu - napominje Okanović.
Sa druge strane, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić kaže da mu zeleno trepćuće svetlo znači mnogo i da se oseća mnogo komfornije kao vozač. Takav signal, kako je objasnio, daje mu više vremena da razmisli i donese ispravnu odluku prilikom prolaska kroz raskrsnicu.
- Siguran sam da je mnogo više nezgoda na žutom trepćućem, jer je kraće vreme reagovanja, kraće vreme za prolazak i vozači onda naglo reaguju i smanjene su mogućnosti ovom iza da donese ispravnu odluku - smatra Pešić.
Povređeno 150 vozača trotineta ove godine - postoje tri rešenja
Pošto ne postoji zakon koji reguliše njihovu vožnju, idu i trotoarom i kolovozom. Nije retkost da se vozači povrede ili da nalete na pešake.
Od početka godine ozbiljno je povređeno najmanje 150 vozača trotineta.
Postoje tri rešenja. Da se vozači trotineta tretiraju kao biciklisti i voze po kolovozu i stazama. Da im se dozvoli vožnja po trotoaru, ili da im se u potpunosti zabrani.
Okanović smatra da trotinetima nije mesto na trotoaru i da pešaci imaju pravo na svoju površinu za kretanje.
Sa druge strane, kako je dodao, mora se dobro razmisliti pre nego što se utvrde pravila za trotinete.
Pešić kaže da je Saobraćajni fakultet uradio istraživanje i predložio da se dozvoli vožnja trotineta po trotoaru, ali uz ograničenje brzine do šest kilometara na čas. Navodi da je tako u Sloveniji, Poljskoj i Litvaniji.
- Većina zemalja im je dozvolila vožnju na biciklističkim stazama - dodaje Pešić, i napominje i da razvijenije zemlje lutaju, pošto su već nekoliko puta menjali propise, pa čak i zabranili trotinete u saobraćaju.
O bezbednosti dece: Vozači su ti koji nisu shvatili rizike
Pešić se osvrnuo na pitanje bezbednosti dece u saobraćaju nakon početka školske godine i ocenio da su vozači ti koji nisu shvatili rizike i opasnosti.
- Početak školske godine bio je takav da je devojčica udarena na pešačkom prelazu, ali to nije jedinstven slučaj. Ako pogledamo nezgode u kojima učestvuju deca iz osnovnih škola, videćemo da je jedna trećina povređena baš na pešačkim prelazima. Dakle, to nam jasno govori da su vozači ti koji nisu shvatili opasnosti i rizike i da potcenjuju te rizike i opasnosti - smatra Pešić.
Ukazuje da vozači i u zakonu imaju posebnu obavezu da obrate pažnju na decu, a posebnu pažnju kada su deca u grupi.