KULTURO, GDE SI: Da li smo došli do toga da u gradskom prevozu mora da stoji natpis ‘’zabranjeno povraćanje’’
Do 5. septembra dogodila su se 43 napada na saobraćajno osoblje JKP GSP „Beograd“ i 71 napad na vozilo. Kamenovanja vozila JKP GSP „Beograd“ su postala već svakodnevica našeg grada - gotovo da ne prođe ni dan bez ove vrste incidenata.
Ono što je posebno alarmantno jeste činjenica da u zvaničnu računicu ulaze samo oni napadi koje vozači prijave. Neretko, oni sami pokušavaju da reše problem sa korisnicima i tada postaju meta psihičkog, a često i brutalnog fizičkog nasilja.
- Da li smo zaista došli do tačke kada je u vozilu potrebno staviti natpis da je „strogo zabranjeno pljuvanje i povraćanje“? Dok jedan deo građana apeluje da želi čistija vozila drugi se ponašaju krajnje neodgovorno prema zajedničkoj imovini, a rešenje se traži od JGP-a, kako od privatnih prevoznika tako i od GSP-a. Kada je i zašto postalo prirodno pretući vozača na radnom mestu, zar za naše sugrađane koji obavljaju tu vrstu posla ne važe ista pravila kao i za zaposlene na drugim radnim mestima?, kažu iz GSP-a.
Radno mesto vozača je radno mesto pod posebnim uslovima zbog velikih zahteva koji se pred vozača postavljaju. Zato vozači moraju da zadovolje visoke kriterijume prilikom selekcije i naravno moraju da zadovolje određene zdravstvene uslove.
Vozač je svakodnevno izložen različitim izvorima stresa. To mogu biti : rizik od udesa, vremenske prilike, pritisci putnika, strah od greške.... Oni su izloženi različitim vrstama opterećenja:
- Mentalna opterećenja koja su povezana sa pažnjom, pamćenjem, rasuđivanjem, brzim donošenjem odluke. Naime, vozač opaža i obrađuje veliku količinu informacija i signala, na osnovu kojih mora da donese odluku za izuzetno kratak vremenski period (bez prava na grešku).
- Emocionalna opterećenja – agresivno ponašanje putnika, bahato ponašanje drugih učesnika u saobraćaju i uopšte izloženost različitim konfliktnim situacijama.
- Senzorna opterećenja kao što je na primer konstantna buka ( zbog motora sopstvenog vozila, drugih vozila u saobraćaju...)
Vozač u gradskom saobraćaju mora da poseduje psihološku stabilnost, jaku pažnju i visoku frustracionu toleranciju, što mu omogućava da bude u fokusu tokom vožnje i da u svakom trenutku adekvatno reaguje, potisne lične probleme i nema ishitrene reakcije.
Jedan od izvora stresa jeste i činjenica da su oni odgovorni za bezbednost putnika i drugih učesnika u saobraćaju i da nemaju pravo na grešku jer tako mogu direktno da ugroze putnike.
''Svaki putnik koji napada ili prigovara vozaču direktno ugrožava bezbednost ostalih putnika i učesnika u saobraćaju. To je ono čega sugrađani treba da budu svesni'', upozoravaju iz GSP-a.
Poslednji u nizu ovogodišnjih napada
- 02.09.2016., oko 20:30 časova na Karaburmi je došlo do napada na vozača. N.N. lice je vozaču metalnom šipkom zadalo više udarca u predelu glave. Policija je izvršila uviđaj, a na lice mesta je došla i intervenisala ekipa hitne pomoći koja je vozača prevezla u Urgentni centar sa težim povredama glave.
- 02.09.2016. Biciklista kroz prozor udario vozača u rame tokom vožnje na Pančevačkom mostu. Policija je vršila uviđaj.
- 02.09.2016. Na staničnom mestu „Ratko Mitrović“ N.N. putnik je udario vozača rukom u glavu. Ekipa hitne pomoći je prevezla vozača u Urgentni centar sa povredom glave.