PEŠACI SUMANUTO PRITISKAJU TASTER, ALI SE ZELENO NE PALI: Semafori u Srbiji napravili pometnju, kako u stvari funkcionišu?
U Beogradu je trenutno u toku realizacija projekta modernizacije svetlosne saobraćajne signalizacije na 322 raskrsnice
U Beogradu je u toku modernizacija svetlosne saobraćajne signalizacije, odnosno ugradnja takozvanih "pametnih semafora" koji bi kretanje trebalo da olakšaju vozačima, ali i pešacima. Međutim, na raskrsnicama koje zahtevaju pritiskanje tastera kako bi se upalilo zeleno svetlo za pešake, pojedini građani se snebivaju da to učine, a drugi to čine bezbroj puta, ali čini im se uzalud.
IZMENE U SAOBRAĆAJU OD DANAS DO SUBOTE: Zbog snimanja britanske serije u Beogradu zaobilazite ove delove grada
DETALJAN SPISAK: JKP "Javno osvetljenje" izvodi radove na više lokacija
UŽAS U TERAZIJSKOM TUNELU: Poginuo motociklista, Hitna pomoć mogla samo da konstatuje smrt
U Beogradu je trenutno u toku realizacija projekta modernizacije svetlosne saobraćajne signalizacije na 322 raskrsnice.
Do ove nedelje modernizacija je izvedena na 168 raskrsnica u ulicama Dimitrija Tucovića, Cvijićeva, Bulevar despota Stefana, Južni Bulevar, Bulevar Nikole Tesle, Jurija Gagarina, Ustanička, Bulevar kralja Aleksandra, Milutina Milankovića, Bulevaru Mihaila Pupina.
Na nekoliko raskrsnica pomenutih ulica neretko možemo čuti psovke pešaka koji besomučno pritiskaju taster, ali se zeleno svetlo za njih ne otvara. Tako se mnogi odluče da ulicu pretrče kada se za to ukaže pogodan momenat.
Jedna takva raskrsnica je na uglu Resavske ulice i Bulevara kralja Aleksandra. Tu neretko možete zateći pešake koji stoje na semaforu i pritistaku taster, dok je svim učesnicima u saobraćaju upaljeno crveno svetlo.
I taman kada se ponadaju da je došlo vreme da napokon zakorače na saobraćajnicu, semafor se promeni, ali za vozila. Onda nova tura čekanja, dok im ne ponestane strpljenja i pretiče ulicu.
Možda još nezgodnija situacija je na Novom Beogradu, kada oni koji pokušavaju da pređu ulicu na raskrsnici Omladinskih brigada i Jurija Gagarina, zbog previše kratkog perioda zelenog svetla, nekoliko minuta ostanu na pešačkom ostrvu između traka, kako bi sačekali narednu priliku.
Isto tako, ima i sugrađana koji se snebivaju da pritiskaju tastere koji su nikli na beogradskim raskrsnicama baš u vreme pandemije, kada su mnogi razvili strah od dodira, naročito ovako javnih stvari.
Od kada su 10. septembra stari semafori na uglu Vojislava Ilića i Ustaničke ulice zamenjeni novim "pametnim", kolone vozila prave se u Ustaničkoj. Crveno svetlo drži ceo minut, pa vozila deonicu od 300 metara prolaze i po 15 minuta. Ni žitelji okolnih ulica koji bi da se uključke u Ustaničku, to ne mogu da urade za manje od 10 do 15 minuta.
- Živim u Šamačkoj i sada po 15 minuta ne mogu da se uključim u Ustaničku. Problem je i što postoji traka za skretanje levo, pa mnogi koji idu pravo staju u tu traku i tako naprave još veću gužvu - kaže jedan žitelj Konjarnika.
Ovim projektom se na postojećim semaforizovanim raskrsnicama uvodi sistem adaptibilnog upravljanja saobraćajnim tokovima, čija je osnovna suština prilagođavanje rada semafora saobraćajnim opterećenjima na mreži, u realnom vremenu, navodi se u saopštenju Sekretarijata za saobraćaj.
Pod terminom mreža podrazumeva se skup raskrsnica u određenoj oblasti, na nekom koridoru i slično. Takva oblast naziva se zonom i sadrži uglavnom od 5 do 25 raskrsnica.
Funkcionalno, ukoliko se povećava broj vozila u zoni način rada semafora se menja u tom smislu da se produžavaju vremena za opsluživanje nekih korisnika, tako da ako na nekom od smerova počne značajno da raste opterećenje, taj smer će dobiti duže intervale zelenog kako bi se vozila bolje opslužila, zvaničo je saopštenje ovog Sekretarijata.
U tom slučaju sistem menja način rada semafora i pokušava da optimizuje trajanje signala na raskrsnicama u zoni. Preispitivanje načina rada semafora vrši se u intervalima od 5 do 15 minuta.
kako navode iz sekretarijata, modernizacijom svetlosne saobraćajne signalizacije na raskrsnicama, rad svetlosne saobraćajne signalizacije se, zbog složenosti Sistema i neophodnosti prikupljanja realnih podataka sa raskrsnica, postepeno kroz fazu cikličnor rada prevodi u detekrorski režim rada i tek nakon toga u režim adaptibilnog upravljanja saobraćajnim tokovima.
Na raskrsnicama na kojima se ukrštaju dva "glavna" pravca, tj. gde je prisustvo automobila, vozila javnog prevoza i pešaka permanentno, kakva je inače raskrsnica kod Pravnog fakulteta, sistem gotovo uvek funcioniše u cikličnom modu.
Prema navodima iz Sekretarijata, vreme čekanja na opsluživanje na koje se vozači često žale, potiče uglavnom od nepravilog korišćenja Sistema, tačnije od pozicioniranja vozila van detektorske induktivne petlje koja je urezana u asfaltnu podlogu uz zaustavnu liniju.
Kada je reč o pešacima, da bi sistem pravilno funkcionisao i upravljao saobraćajem u skladu sa trenutnom situacijom, neophodno je da učesnici u saobraćaju nauče da ga pravilno koriste.
- Taster koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Zvuk se aktivira pritiskom na dugme sa donje strane uređaja.
- Taster koji služi i za najavu pešaka i koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Za prelazak ulice potrebno je pritisnuti taster koji se nalazi na uređaju na stubu semafora. Nakon što pešak pritiskom aktivira taster, nakon određenog vremenskog perioda dobiće zeleno svetlo.
Ovo je važno naglasiti s obzirom da pešaci očekuju ta će se zeleno svetlo za pešake pojaviti istog trenutka kada pritisnu taster. Ukoliko pešak ne pritisne taster sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da pešak ne dobije zeleno svetlo.
Najveće pogodnosti koje sistem pruža je pravilno korišćenje detektora (tzv. induktivne petlje), koji su urezani u gornju površinu kolovoza. Prepoznavanjem prisustva vozila, sistem može produžiti zeleno vreme na određenom prilazu raskrsnici i na taj način smanjiti redove i čekanje u kolonama.
Ukoliko se vozilo pravilno ne pozicionira iznad detektora ispred zaustavne linije, sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da vozilo ne dobije zeleno svetlo.