BROJ POŽARA NA AUTOMOBILIMA DRASTIČNO RASTE! Pazite na cigarete i punjače, a posebno na ovu naizgled bezazlenu stvar
Neke uređaje trebalo bi da isključite kada sednete za volan
Požeri se ne dešavaju samo na otvorenom prostoru i u građevinskim objektima, već i u prevoznim sredstvima, a ono što zabrinjava jeste da je takva vrsta požara u porastu u Srbiji.
DRAMATIČAN POŽAR - U PLAMENU CELA KUĆA U OKOLINI NOVOG SADA! Vlasnik u opekotinama hitno prevezen u bolnicu
JEZIV POŽAR NA NOVOM BEOGRADU! Vatrogasci morali da ruše ogradu da dođu do plamena - velika materijalna šteta
UGAŠEN POŽAR KOD TERAZIJSKOG TUNELA: U kolima Hitne pomoći se nalazi jedna ženska osoba
Kako navodi zamenik načelnika Uprave za vatrogasno-spasilačke jedinice Sektora za vanredne situacije Vlada Plemić, od početka godine do sada u odnosu na isti period prošle 2021. godine, požari na saobraćajnim sredstvima su porasli za desetak procenata. Problem je što zakonski nije regulisano i da vozači automobila moraju da imaju kod sebe u vozilu protivpožarni aparat.
Prema njegovm rečima, najčešći uzrok požara na automobilima i drugim saobraćajnim sredstvima su neispravna elektronika i instalacije za dovod goriva.
Korak po korak do gašenja
- Za 5 godina smo imali 8.287 požara na saobraćajnim sredstvima, u 2021. čak 1.760 požara a ove, od Nove godine do sada imali smo ih 576. U odnosu na isti period prošle godine imamo već povećanje za desetak odsto. Najčeći uzrok je neispravna instalacija i neispravni dovod goriva. Požar naješće nastaje u motornom prostoru - kaže Plemić koji ističe da se oni ne bave ispitivanje uzroka, kao i da na lice mesta stižu kada je požar već u razbuktaloj fazi.
Kako ne bi dolazilo do ovakvih neželjenih situacija, koje niko ne želi na svom ljubimcu četvorotočkašu, najbitnija je, kaže Plemić preventiva, kao i postupci vozača kako eliminisati požar u početnom stadijumu.
- Požar možemo da primetimo. Ako radi ventilacija, možemo da osetimo dim, ako ne, videće se dim iz motornog dela. Prvo se pojavi beličasti dim a on mora da se oseti u kabini vozača. To je prvi znak da vozilo mora da se usmeri ka bezbednom prostoru, van kolovoza i da se zaustavi - objašnjava Plemić i deli osnovne savete šta treba dalje činiti:
- Zatim, treba pomeriti vozilo da ne postoji opasnost od naletanja drugih vozila. Svi saputnici treba da izađu iz njega na stranu koja je bezbedna, da ne bi izašli ka putu, pa da dođe do saobraćajne nezgode. Ono što je, takođe, bitno za vozače da znaju, a većina to ne zna, kada putnici izađu, ugasi se ventilacija, ugasi se motor, ključevi se izvuku. Otvori se poklopac motora, uzmu se stvari iz vozila i izlazi napolje. Uzima se, ako imamo protivpožarni aparat, zatvaramo sva vrata na vozilu i dolazimo do poklopca motora. Vidimo u kom smeru dim ide, mi smo kontra od njegovog kretanja. Pošto je poklopac motora već raskačen sa mehanizma, otvorimo ga toliko, koliko možemo da usmerimo mlaz aparata ka motoru. Dva do tri puta kratko ispucavamo mlaz praha iz aparata unutra, zatvaramo polagano motor da smanjimo dotok kiseonika i sačekamo određeno vreme. Požar bi trebalo da se ugasi. Ako je on u razbuktaloj fazi, tada ćemo morati da ispucamo ceo aparat. Dobro bi bilo da onaj ko stane, da odmah doda drugi aparat, kako bi došlo potpunog gašenja požara na vozilu - objaasnio je.
Posle određenog vremena treba otvoriti poklopac motora i proveriti kakvo je stanje, odnosno šta se dešava u motornom prostoru.
- Zatim, ponovo spuštamo poklopac motora da bismo smanjili dotok kiseonika, za to vreme nikako ne otvaramo vrata, i poželjno je pozvati vatrogasce spasioce da izvrše ponovo kontrolu, ako treba da ugase zaostala žarišta koja je moguće da su se uvukla određene delove zaštite izolacije a koja je između motora i kabine vozila - objašnjava Plemić.
Protivpožarani aparat nije obavezan u putničkim automobilima
Ističe da nikako nakon nastanka požara ne treba pokušavati da stavimo akumulator, i da motor ponovo startujemo jer može ponovo da se izazove požar.
- Prepoučio bih da treba biti drug na drumu, i ako posedujemo aparat da se pridružimo licu koje je započelo gašenje. Nekada je jedan aparat mali, što zavisi od toga koji je - kaže on.
U vozilima vozači najčešće nemaju protivpožarni aparat, što je kako ističe Plemić tragično. Zakonom vozači automobila nisu u obavezi, a on apeluje da se to izmeni:
- Moj predlog je da svako vozilo ima aparat za gašenje požara. To nije zakonski regulisano, odnosno putnički automobili nisu u obavezi. Čak ni vozači prilikom polaganja vozačkog spita nemaju obuku sa gašenjem požara u početnoj fazi protivpožarnim aparatom.
Broj požara na prevoznim sredstvima je povećan u letnjem periodu.
- Ozbiljna je situacija ponašanja vozača prilikom požara u tunelu. Svedoci smo da imamo sve više tunela, ljudi teže da to pre izađu iz njih. Ne znaju kako da se ponašaju u tunelu. Za njih je rupa zatvoreni prostor i to im stvara fobiju, a svi treba da znaju šta treba da rade kada se desi požar. Njihov broj je povećan u letnjem perodu, pogotovo kada nastupaju gužve u saobraćaju, kada dolazi do pregrevanja motora - rekao je Plemić.
Dodaje da je veća verovatnoća da će do požara doći kod starijih automobila ako se adekvatno ne održavaju, ali to je isto pravilo i za novije, dobre automobile.
- Imate ljude koji imaju dobre automobile ali ih redovno ne održavaju. Novi automobili su prepuni elektronike. Bitna je ispravnost elektronike i instalacije za dotok goriva. Onog momenta kada se oseti gorivo, ili plastika, odmah treba otići kod električara ili mehaničara da se utvrdi šta uzrok tome, to je već znak da postoji potencijalna opasnost - napomenuo je sagovornik.
Još jednu stvar kaže. U automobilima nikako ne bi trebalo ostavljati parfeme, upaljače, priključene punjače i USB uređaje, i treba izbegavati pušenja cigareta tokom vožnje.
- Na visokim temperaturama možemo imati problem. Punjače i USB uređaje treba izvuči iz instalacija skroz jer i to može da bude potencijalna opasnost. Ne preporučuje se i pušenje cigarete tokom vožnje. Tokom naglog kočenja dovoljno je da ispadne samo deo cigarete i da se sedište upali. Požar kada uđe u unutrašnjost kabine treba mu 3 do 5 minuta da se nađe u razbuktaloj fazi, a ima jako malo vremena da se reaguje. Da ne pominjemo da kao i kada pričamo telefonom, ako se puši cigareta tokom vožnje, može doći do saobraćajne nezgode kada se ona gasi, trese... - zaključio je Plemić.