Stave ih u prikolicu, a onda vozač plati kaznu skoro 7.000 evra: Ispovest Danijela koji je uz robu dobio "na poklon" i migrante
Pet godina posle jedne od najvećih migrantskih kriza u Evropi, takozvana Balkanska ruta kojom su u jugoistočnu Evropu stizali ljudi koji su ostali bez ičega bežeći od ratnih sukoba u svojim domovinama, mnogo se toga promenilo.
Više od milion ljudi prošlo je kroz Srbiju od 2015. godine, većina žudeći da stigne do neke od zemalja Evropske unije. Njihova krajnja destinacija su zemlje Zapadne Evrope i Skandinavije, te stoga oni Srbiju vide samo kao tranzitnu zemlju.
Intenzitet prolazaka ne jenjava i mnogi migranti koriste iste rute na putu ka željenim odredištima. Ipak, tolerancija prema migrantima se smanjuje, jer oni na sve moguće i takoreći "bezobrazne" načine pokušavaju ilegalno da pređu našu granicu, nekad dovodeći, malo je reći, u neprijatne situacije i naše državljane.
Nije retkost da se migranti na svom ilegalnom putu ka nekoj od evropskih zemalja u pokušaju da ilegalno pređu granicu sa Hrvatskom sakrivaju u tovarni deo kamiona u koji ulaze dok vozači prave pauzu. Carinici gotovo svakodnevno u kamionskim tovarima pronalaze "slepe putnike" koji u nameri da se domognu željenog cilja, spremni su na sve.
Carinici su imali slučajeve, osim što pronalaze migrante u tovarnom delu kamiona, da ljude pronalaze u šasijama prikolice, na mestima gde bukvalno prostor možete meriti u centimetrima, čak i zimi gde temperature dostižu i do -20 stepeni, a koliko je to opasno čini se da nema potrebe da se objašnjava.
Radi se uglavnom o mlađim muškim osobama, a u najvećem broju slučajeva, u pitanju su državljani Avganistana i vozači kamiona najčešće ne znaju da imaju ilegalne putnike ili pak sami prijavljuju sumnju da se u tovaru nalazi nešto kad primete oštećenje carinskih obeležja.
Shodno tome, nesvakidašnji događaj odvio se na graničnom prelazu Šid - Tovarnik, gde su se vozaču kamiona državljaninu Srbije Danijelu Krstiću iz Požarevca preko noći tri državljanina Avganistana uvukla u prikolicu ili mu ih je neko tamo"stavio". Oni su se bez njegovog znanja, našla u prikolici, što je otkrila tek hrvatska granična policija.
Vozač kamiona u međunarodnom transportu je otkrio kroz šta je sve prošao na graničnom prelazu sa Hrvatskom, jer su u njegovom vozilu otkriveni migranti, koji su još u Srbiji provalili u njegovo vozilo.
- Radim za firmu iz Slovenije. Natovario sam robu u luki Beograd i krenuo na granicu Šid sa srpske strane, a Tovarnik sa hrvatske. Međutim, neposredno pre graničnog prelaza sa naše strane, odlučio sam da parkiram kamion i da tu prenoćim, jer me je stigao umor i nisam imao više radnih sati - rekao je Danijel Krstić za portal SrbijaDanas.
Danijel je istakao da u tom periodu nije napuštao kamion i sve do hrvatske granice nije imao nikakvih problema.
- Sledeće jutro sam pregledao kamion, carinsku sajlu da negde nije isečena cerada, sve je bilo okej i na svom mestu. Da bi se pratilo kretanje robe u Beogradu je na kamion postavljen lokator - rekao je Krstić, koji je istakao da mu je taj isti lokator skinuo carinik na granici, i dodao:
- Kad sam stigao na hrvatsku granicu prošao sam pasoš, vagu, skener i tu su utvrdili da ja nekog imam u prikolici. Posle sat vremena koliko je trajala policijska provera kamiona, policajci su priimetili da mi je neko skinuo tu carinsku plombu koju su mi stavili u Beogradu i da ju je neko zamenio sa istom plombom samo sa drugim brojem. Kada su otvorili prikolicu, našli su mi tri državljanina Avganistana - rekao je Krstić.
Zamenjena plomba je skinuta, a Avganistance je privela hrvatska policija, dok su njemu tražili da plati paprenu kaznu.
- Tražili su da platim kaznu od 50.000 kuna to je nekih 6.700 evra kod Hrvata, ali postoji mogućnost da se plati 2/3 kazne u roku od 24 sata, što je oko 5.000 evra, inače bi svaki naredni dan bio više od 5.000 evra dodatne kazne, ako ne platim u zadatom roku. Slovenačka firma je to platila - rekao je Danijel i dodao:
- Zvao sam ambasadu u Beogradu gde je moj disponent zvao srpski konzulat u Hrvatskoj, gde su oni njemu rekli da u celoj toj priči sam kriv ja, pošto nisam sačuvao carinsko obeležje, to jest carinsku plombu. Na šta sam ja njih pitao "ako vozač pravi pauzu od 8 sati, kako je moguće da sačuva prikolicu od migranta?" - rekao je Danijel za naš portal.
Danijel je dodao da carinski prelaz Šid - Tovarnik, nije osvetljen, livade su svuda okolo i da je neverovatno da niko to ne obezbeđuje.
- Nisam ja jedini kamion koji je tu prenoćio. Kazna je abnormalna i neverovatno je da ako se već tuda motaju migranti, nema policajca koji to područje obezbeđuje, i drugo da niko neće da stane iza nas šofera, ni ambasada ni konzulat i da niko sa srpske strane ne može da reši taj problem. Niko tu misteriju nije mogao da reši. Jedino što smo mogli da napravimo je da moja firma u Sloveniji napiše žalbu carini Hrvatskoj i da se eventualno deo tog novca vrati - rekao je Danijel.
Srpski državljanin je dobio prekršajnu prijavu i nije krivično gonjen. Dokaz da vozač Danijel Krstić nije sa namerom ilegalno prevozio migrante jeste i to što nije priveden odmah nakon pronalaska migranata u kamionu, kao i to što nije dobio krivičnu prijavu, već samo prekršajnu za oštećenu carinsku plombu.
- Prekršajnu prijavu sam dobio zbog toga što je oštećeno carinsko obeležje (plomba), koja je kada sam je ja ujutru kontrolisao bila tu, a sajla bila provučena. Nikakvo oštećenje na kamionu nisam imao. Što znači da je neko u toku noći dok sam spavao, otvorio moju prikolicu, ubacio tri Avganistanca i drugu plombu. Nisam imao predstavu da to neko može da uradi. Čak ni carinik nije proverio serijski broj plombe, kada je proveravao kamion prethodne noći - rekao je Danijel.
To nije bio jedini takav slučaj.
- Meni su rekli sa hrvatske strane da sam ja bio drugi ili treći koji je došao kod hrvatskih carinika sa migrantima u kamionu tog dana. Mislim da se to organizovano radi - rekao je Danijel.
Pokušaji sve većeg ilegalnog prelaska granice beleže se nakon zatvaranja "Balkanske rute" i uglavnom migranti se odlučuju za granični prelaz Šid-Tovarnik, jer je to jedini prelaz gde ne postoji skener na našoj granici. Danijel je uputio apel da se obezbedi granični prelaz.
- To je jedini granični prelaz koji sa srpske strane nema rendgen. Kod Mađara je kontra, ide prvo srpski rendgen, pasoš, pa ideš u Mađarsku. Suštinski može da ti vidi da li nešto imaš i nedozvoljeno prevoziš iz Srbije u Mađarsku, dok se ovde to ne proverava. Generalno nisam ja samo u problemu, nego svi koji dolaze na ovu granicu. Isti ti migranti će ući kod nekog drugog u kamion - rekao je Danijel.
Uprava carine Republike Srbije je navela da bez obzira što na ovom prelazu ne postoji skener uređaj, zahvaljujući iskustvu carinika i odličnoj saradnji sa kolegama iz granične policije, ali i sa vozačima kamiona koji neretko izražavaju sumnju da se migranti kriju u tovarima, na ovom prelazu su ilegalni migranti tokom 2020. godine otkrivani često, u proseku svakog drugog dana.
Vlada Srbije je još u novembru 2016. godine usvojila izmene Krivičnog zakonika koje predviđaju poštravanje kazni za nedozvoljen prelaz državne granice i krijumčarenje migranata, kao i ukidanje mogućnosti da sud počiniocima tih dela izrekne uslovnu osudu. Zaprećena kazna za krivična dela takve prirode jeste od jedne do osam godina zatvora, a do promene Zakonika bila je predviđena kazna od šest meseci do pet godina zatvora.
Prema podacima, više od 5.000 migranata u 2020. godini je pokušalo da ilegalno uđe na teritoriju Evropske unije. Migranti na sve načine pokušavaju da pređu granicu zaobilazeći žičane ograde, prelaskom preko reka, kopanjem kanala, ali i ulaskom u kamione i vozove. Često rizikuju svoje živote, ali ne odustaju.
U Srbiji u 19 prihvatnih i centara za azil boravi 6.015 migranata, prema podacima od 18. decembra 2020.godine. Oko polovina migranata i izbeglica u Srbiji dolazi iz Avganistana, Pakistana, Sirije i Bangladeša. Van centara i kampova boravi više od 1.000 ljudi.