NE DAJTE DA VAS NASAMARE: Ukoliko vam trgovac traži JMBG u ovim slučajevima NE MORATE da ga dajete!
Jedinstven matični broj svakako moramo da damo policiji ili tužilaštvu ali kada su trgovine u pitanju?
Jedinstven matični broj svakako moramo da damo policiji ili tužilaštvu ali kada su trgovine u pitanju ne za svaku sitnicu.
Tokom kupovine, dobijanja kartice za popuste u trgovinama ili zarad drugih kupovnih povoljnosti trgovci traže naše lične podatke.
Pitanje je da li bi trebalo za svaku sitnicu da nam traže jedinstveni matični broj. Pravo potrošača je da, ukoliko ne želi jednostavno odbije davanje ličnih podataka ili da od trgovca traži jasno objašnjenje zbog čega je takav podatak u određenim situacijama neophodan.
Jedinstven matični broj svakako moramo da damo policiji ili tužilaštvu ali kada su trgovine u pitanju ne za svaku sitnicu. Potrošači bi trebalo da znaju da je matični broj potreban tokom reklamacije robe, tačnije kada trgovac mora da napravi popis zbog povrata novca.
- Postoji dakle jedan poseban propis koji se tiče finansija, gde je na tom propisanom obrascu predviđeno da se navede jmbg potrošača. To je zbog određenih zloupotreba koje sam trgovac može da napravi pravdajući novac fiktivnim licima a da se zapravo ne vidi trag novca, čime se naravno šteti budžet I stvara se druga vrsta probelma - kaže Zoran Nikolić iz Organizacije potrošača Kragujevac.
S druge strane, za povrat proizvoda skupljeg od pet stotina dinara trgovac traži matični broj za nalog za ispravku, ali ni u tom slučaju kupac nije u obavezi da ga da.
- Kod NI obrasca, ukoliko nemamo izjavu od kupca tj. nemamo matični broj prati izjava da ga nemamo i da kupac nije želeo da ostavi svoje podatke. Nije u obavezi to da uradi - navela je Marija Marinković, šef prodaje jedne trgovine.
Iako sada trgovci ne insistiraju kao ranije na uzimanju matičnog broja, pojedinima se dogodilo da su za reklamaciju morali da potraže pomoć.
Zaposleni u trgovinama imaju običaj da zbog određenih baza, programa poverenja, bonusa tokom kupovine, traže potrošaču matični broj. U tim situacijama potrošač bezrezervno pristaje na uslove ne znajući da to ne mora da čini. Odluka je na nama, kažu iz kragujevačke orgnizacije potrošača, gde su napomenuli da uvek možemo da pitamo na osnovu kojeg propisa od nas traže lične podatke.