EVO ZAŠTO RUDARIMA NIJE BILO SPASA: Stručnjaci otkrili šta sve radnici doživljavaju u oknu kao i ZAŠTO SU DŽEPOVI METANA OPASNOST
Rudarska nesreća u Sokobanji dogodila se u prilikom redovnih radova na eksploataciji uglja.
Reč je o rudniku sa metanskim režimom rada gde postoji visok rizik od eksplozije. Kako je došlo do gušenja rudara? Zašto je metanski režim rada rudnika visokorizičan? Da li se u rudnicima poštuju bezbednosne procedure u podzemnoj jami?
LEKAR SPECIJALISTA UPOZORAVA: Moderan način života je STRESAN, sprečite infarkt i šlog UZ POMOĆ OVOGA!
STARO RUDARSKO PRAVILO - BRAĆA NIKAD ZAJEDNO! Nenad je pre dva dana slavio ćerki rođendan, svi kažu: Bio je mnogo dobar
"POPADALI SU KAO POKOŠENI, KRENULA JE BORBA ZA KISEONIK" Potresna ispovest brata poginulog Bojana u rudniku: Dobio je sina pre 40 dana
UMESTO U PENZIJU OTIŠAO U SMRT! Porodica poginulog rudara Živkovića u šoku: Bio je otac kakav se samo poželeti može
Ovo su pokušali da objasne prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment i prof. dr Dušan Veljković, redovni profesor Hemijskog fakulteta.
- Do eksplozija u rudnicima dolazi kada metan napravi smešu sa kiseonikom iz vazduha. Već od 5% do 15% metana u vazduhu može napraviti eksplozije. Tragedije sa metanom su vrlo teške, pre 3, 4 meseca smo imali takvu tragediju u Rusiji, kada je bilo više od 50 žrtava. Pre nekoliko godina imali smo takvu tragediju u Turskoj - rekao je prof. dr Dušan Veljković, redovni profesor Hemijskog fakulteta.
Prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment opisao je koliko je rudarski posao opasan.
- Skoro sam bio u jednom rudarskom oknu u Sloveniji u Velenju. Toliko je strašno (rudarski posao) u njihovim okruženjima da oni čak i u svojoj etimologiji reči se ne pozdravljjau sa "doviđenja" ili "zdravo", nego kažu srećno. To je vrlo bitna stvar da naš narod zna - rekao je prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment.
Prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment objasnio je i koliko je metan opasan, ali i da je ovakve tragedije nemoguće sprečiti.
- Ovo okno je jedno od devet podzemne eksploatacije uglja u ovde. U ovakvim eksplozijama je vrlo složeno, metan može da izaziva ili eksplozije ili gušenje, odnosno nedostatak kiseonika. Što se tiče mehanizacije, mi se trudimo da mehanički otklonimo neke potencijalne nedostatke. Džepovi se ne mogu uvek otkriti, nažalost. Postoje naprave, koje izgledaju poput olovaka, koje pokazuju kada je metan malo više povišen, i tada automatski sva mehanizacija stane. Ovde se nije dogodila eksplozija. Kada se skida taj površinski sloj uglja dolazi do varničenja, ono se sprečava tako što se prska voda. Međutim, u ovakvim slučajevima kada prodre, naglo, iz džepa metan ne postoji način kako to može da se spreči. To je tragedija, strašno je i to svi znaju. Ne postoji u ovom trenutku način kako mi možemo da predvidimo te džepove. Naravno, postoje podzemni radari, geosonarne ekipe, čak postoje i ekipe za provetravanje koje su zadužene samo za to. Ali, nažalost, kada se dogodi, ne može se sprečiti - rekao je prof. dr Vladimir Tomašević, dekan Fakulteta za inženjerski menadžment.