ZLATO OBRENOVIĆA UKRALA VELJINA EKIPA? Iz muzeja odneti skupoceni predmeti, slučaj i dalje pod VELOM TAJNE
Iz Muzeja primenjene umetnosti nestala, između ostalog, i narukvica sa cvetom od lapis lazulija izrađena u Minhenu 1887, a čija se istorija vezuje za dinastiju Obrenović.
Srpska ministarka kulture i informisanja Maja Gojković je javno izjavila da je član jedne navijačke grupe ukrao predmete vredne 300.000 evra iz Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu, kao i da je šokirana što ista grupa i dalje čuva muzej.
NEVEROVATNO! Aleksa pronašao DETELINU sa četiri lista i postao MILIONER
UBIJENI U VREME DOK SU PRAĆENI: Velja Nevolja sarađivao sa policijom, žrtve bile bliske sa Lukom Bojovićem?
VELJA NEVOLJA SPREMAO POKOLJ POLICAJACA NA SRETENJE? Belivuk imao doušnike u MUP i spremao jezivu osvetu
Istraga koju je Gojkovićeva pokrenula otvorenim razgovorom na tu temu, prema saznanjima, nedvosmisleno vodi u pravcu kriminalne grupe uhapšenog Veljka Belivuka. Ministarka je postavila pitanje kako je moguće da se, kao radnici obezbeđenja, u tako važnoj kulturnoj baštini angažuju navijači.
Sigurnosne kamere muzeja snimile su radnika obezbeđenja S. J. kako u dva navrata krade, i to 28. jula i 4. avgusta 2019, ali je vrlo simptomatično što je on pušten da se brani sa slobode pošto je saslušan 13. marta prošle godine.
Među ukradenim predmetima iz muzeja je najviše zlatnih, a njihova kulturno-istorijska vrednost jeste nemerljiva, budući da su svi, njih 41, s kraja 19. i početka 20. veka. Iz muzeja u centru Beograda je "noge dobio" i prsten s grbom, nalaz iz okoline Janjeva s kraja 14. i početka 15. veka, kao i narukvica sa cvetom od lapis lazulija izrađena u Minhenu 1887, a čija se istorija vezuje za dinastiju Obrenović. Važno je napomenuti da nijedan predmet do danas nije pronađen i vraćen muzeju.
Ministarka Gojković je više puta apostrofirala da obezbeđenje muzeja nije promenjeno nakon skandalozne krađe koja se dogodila u leto 2019, kao i da je policija zataškavala slučaj umesto da traga za počiniocem.
- Iz Muzeja primenjene umetnosti ukradeni su artefakti vrednosti 300.000 evra. Krađu skupog nakita i dijamanata je počinio član obezbeđenja koje je neko izabrao na javnoj nabavci. Imam dokaze o toj spektakularnoj krađi koja je bila još pre godinu i po dana, a vrlo je neobično što javnost uopšte nije bila upoznata do moje izjave. Ne vidim da je policija tragala uopšte za tim, malo i površno je urađena ta istraga. Ispalo je da je radnik obezbeđenja pokrao muzej, a da direktorka tog muzeja nije raskinula ugovor sa njegovom firmom. Radi se o navijačkoj grupi od dve najveće u zemlji i tu nisu čista posla - rekla je Gojkovićeva. Ona je na odgovornost pozvala i svog prethodnika Vladana Vukosavljevića i još uvek aktuelnu direktorku muzeja Ljiljana Miletić Abramov, a prepustiće novoizabranom Upravnom odboru da odluči o njenoj sudbini.
- Sumnjam da je neko uopšte uradio taj slučaj kako je trebalo jer kako je moguće da je nestalo toliko artefakata, fotografije postoje u ministarstvu. Sama direktorka Muzeja primenjene umetnosti je prijavila ministarstvu tek devet-deset meseci posle krađe, tvrdeći da su joj inspektori rekli da ćuti, da nikome ne govori radi istrage. Time se samo izgubilo na vremenu i pružila se šansa da bude izneto iz države. Na čelu muzeja mora biti neko ko će biti odgovorniji prema kulturnim dobrima Republike Srbije - izričita je Gojkovićeva.
Obezbeđenje ne sme da ima dosije
Dragan Karleuša, nekadašnji zamenik načelnika Uprave za borbu protiv organizovanog kriminala, koji je 20 godina vodio upornu borbu protiv "trgovaca" arheološkim blagom, tvrdi da je problem obezbeđenja kulturne baštine večiti problem.
- To je vrlo kompleksan posao i još u moje vreme smo skretali pažnju da je nedovoljno radnika obezbeđenja, ali za to su odgovornima uvek falile pare. Dobro obezbeđenje nije lako pronaći i pažljivo se mora birati kome se poveravaju objekti, posebno oni od nacionalnog značaja. Moraju se naći pošteni ljudi, bez krivičnog dosijea. I kada takve angažujete, opet se može desiti da počine krađu jer je veliki izazov biti okružen vrednim stvarima u vreme nemaštine - objašnjava Karleuša.
On ističe da je najvažnija stvar da se ukradeni predmeti vrate u muzej.
BONUS VIDEO - Deset najsurovijih zločina kriminalne grupe Velje Nevolje