(FOTO) POGLEDAJTE KAKO IZGLEDA NAJVEĆI GRAĐEVINSKI PODUHVAT U VOJVODINI Mozaik koridora se sklapa po planu EFEKAT ĆE BITI NEVEROVATAN
Fruškogorski transportni koridor koji se istovremeno gradi na nekoliko lokacija polako dobija obrise svog krajnjeg izgleda ali će se kompletna trasa ove saobraćajnice preko Fruške gore na Guglovim mapama moći videti tek za dve godine za kada je najavljen i završetak ovog prilično komplikovanog projekta.
Najkomplikovaniji su svakako tunel ispod Iriškog venca i most preko Dunava koji će spojiti Kać i Petrovaradin. Sedam kilometara tunela (u oba pravca po 3,5 km) se još uvek buši i očekuje se da se tunel fizički probije tokom ove godine, dok se poslednjih par meseci radovi na mostu kod Petrovaradina ubrzano približavaju ovom mestu.
Most koji će biti dugačak 1.766 metara povezaće Petrovaradin sa auto-putem E-75 sa bačke strane i imaće i tranzitnu ulogu za teretni saobraćaj, tako da kamioni koji su u tranzitu više neće prolaziti kroz Petrovaradin i Novi Sad. Takođe, most će omogućiti vezu auto-puteva Subotica – Novi Sad – Beograd i Novi Sad – Zrenjanin – Beograd sa Fruškogorskim koridorom, odnosno Rumom.
Naime, stubovi pristupnih saobraćajnica budućem mostu već su postavljeni u zaleđu petrovaradinskog naselja Sadovi i jednim delom usmeravaju budući put postojećom dolmom u pravcu Crkve Snežne Gospe na Tekijama u blizini koje će se probijati tunel Širine u dužini od 350 metara.
U Ulici Tome Marčetića na kraju Petrovaradina, ispod koje bi trebalo da prođe tunel, već je otkupljeno i srušeno desetak kuća koje su se nalazile iznad trase planiranog tunela. Po svemu sudeći, iz tunela će se izlaziti u dvorište nekadašnje ciglane na bukovačkom putu, kroz koje će put dalje voditi ka Mišeluku.
Dolma u Petrovaradinskom ritu je već najvećim delom nasuta kamenom i peskom, a osim nosećih stubova glavne saobraćajnice, postavlja se i siva infrastruktura za uključenja i isključenja za budući most. Sa petlji na petrovaradinskoj strani vozila će se priključiti na sadašnju Reljkovićevu ulicu i Karlovački put, sa tim da će u okviru izgradnje mosta do ovih petlji od Žeželjevog mosta biti urađena brza saobraćajnica. Vijadukt preko Petrovaradinskog rita, osim u Sadovima, sada je vidljiv i sa Karlovačkog puta.
Uskoro bi trebalo da se trasa puta ukrsti i sa prugom Novi Sad – Beograd, što će takođe biti izazovan poduhvat, pošto je pruga u punoj funciji i vrlo frekventna.
Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne, trake sa po dve saobraćajne, široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina, imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra
Most koji će biti dugačak 1.766 metara, povezaće Petrovaradin sa auto-putem E-75 sa bačke strane i imaće i tranzitnu ulogu za teretni saobraćaj, tako da kamioni koji su u tranzitu više neće prolaziti kroz Petrovaradin i Novi Sad. Takođe, most će omogućiti vezu auto-puteva Subotica – Novi Sad – Beograd i Novi Sad – Zrenjanin – Beograd sa Fruškogorskim koridorom, odnosno Rumom. Na petlji Ruma biće povezan sa auto-putem E-70 Beograd-Zagreb i auto-putem Ruma-Šabac i dalje brzom saobraćajnicom ka Loznici. Preko tog mosta obezbediće se veza i sa panevropskim koridorima 10 i 10B.
U Ulici Tome Marčetića na kraju Petrovaradina, ispod koje bi trebalo da prođe tunel Širine, već je otkupljeno i srušeno desetak kuća koje su se nalazile iznad trase planiranog tunela. Po svemu sudeći, iz tunela će se izlaziti u dvorište nekadašnje ciglane na bukovačkom putu, odakle će put dalje voditi ka Mišeluku
Most počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka, premošćujući 560 metara širok Dunav. Sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne trake sa po dve saobraćajne, široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina, imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra.
Dolma u Petrovaradinskom ritu je već najvećim delom nasuta kamenom i peskom, a osim nosećih stubova glavne saobraćajnice, postavlja se i siva infrastruktura za uključenja i isključenja za budući most
Na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina. Jedan prilaz mostu, usmeren ka Novom Sad, nalazi uz kompleks nekadašnje „Pobede“, sa petljom na Reljkovićevoj ulici čiji će jedan deo biti pretvoren u brzu saobraćajnicu koja vodi do Žeželjevog mosta. Drugi prilaz, usmeren ka Sremskim Karlovcima, ide uz šumu pored Dunava i biće deo Fruškogorskog koridora. Sa Karlovačkim drumom spaja se petljom u blizini Košarićeve bare, nedaleko od crkve na Tekijama. Odatle, Fruškogorski koridor nastaviće do dela Ulice Račkog i Mišeluka, pored MOL pumpe, sve do Iriškog venca gde će biti tunel ispod Fruške gore dugačak 3,5 kilometra.
Najduži tunel u Srbiji
Još pre nekoliko meseci je probijeno više od polovine tunela „Iriški venac”, a čitav Fruškogorski koridor će biti završen do septembra 2026. godine, izuzev mosta u nastavku Bulevara Evrope u Novom Sadu, čiji je rok za završetak kraj 2026. godine. Neimarima je potrebno četiri meseca da izbuše kilometar tunelske cevi, dok je na početku radova za to bilo potrebno devet meseci zbog sastava stene. Nakon završetka radova, tunel kroz Frušku goru će biti najduži u Srbiji, čak oko 3,5 kilometara. Pošto se sastoji iz dve cevi, to znači da će kineska kompanija CRBC, koja je angažovana na ovom projektu, ukupno izbušiti sedam kilometara tunela kroz Frušku goru.
Podsetimo, izgradnja tunela zvanično je počela 1. maja 2021. i radnici CRBC skoro godinu i po dana borili su se terenom na severnom portalu tunela, učvršćujući okolne padine, da bi u jesen 2022. počelo bušenje tunela hidrauličkim bušilicama, pošto je upotreba dinamita u nacionalnom parku zabranjena.
Uskoro bi trebalo da se trasa puta ukrsti i sa prugom Novi Sad – Beograd, što će takođe biti izazovan poduhvat, pošto je pruga u punoj funkciji i vrlo frekventna
Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara. Most je projektovan kao most sa kosim zategama, sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka i sa dvostrukim kratkim pilonima zakošenim ka spolja i visokim 25 metara.
Izvor: Dnevnik/Niko Perković