ALBANCI DRSKO PREKRAJAJU ISTORIJU: Srpsku crkvu proglasili za KATEDRALU, hoće da je otmu od eparhije!
Eparhija Raško-prizrenska napominje da se hram Svetog Nikole nalazi u jednoj od četrdesetak specijalnih zaštićenih zona
Eparhija Raško-prizrenska izrazila je zabrinutost zbog pisanja prištinskih medija da će arheološki institut Kosova, u saradnji sa nemačkom ambasadom u Prištini, početi radove na konzervaciji drevne srpske srednjovekovne pravoslavne crkve Svetog Nikole, koju, kako upozorava Eparhija, prištinski mediji pogrešno nazivaju "katedralom u Artani, bivšem Novom Brdu".
Mediji o planiranom projektu konzervacije hrama Svetog Nikole, sabornog hrama novobrdskih i gračaničkih episkopa, u neposrednoj blizini tvrđave Novo Brdo, protivno zakonu o zvaničnim jezicima i nazivima opština, govore o "katedrali u Artani, bivšem Novom Brdu" ignorišući zvanično ime opštine, navodi se u saopštenju.
Eparhija Raško-prizrenska napominje da se hram Svetog Nikole nalazi u jednoj od četrdesetak specijalnih zaštićenih zona, koje po takozvanim "kosovskim" zakonima podležu posebnoj proceduri, koja ne zavisi samo od institucija u Prištini, već i od stava Srpske pravoslavne crkve.
Osim toga, ovaj stari verski objekat je na sajtu prištinskog takozvanog ministarstva kulture netačno predstavljen kao rimokatolička crkva, bez ikakvog pominjanja autentične istorije hrama i dosadašnjih rezultata arheoloških istraživanja, što je žalostan pokazatelj tendencije menjanja istorijskih činjenica na ovim prostorima.
Imate li nešto albansko da pokažete u vašem "Kosovu"? Vljora svojata MILUTINOV GRAD, Srbi je postavili na mesto!
"BOG UVEK POŠALJE NEKOG KO ĆE PROBUDITI SAVEST LJUDI" Tuga zavladala Prizrenom: Albanci hoće da ubiju ljubimce srpskih monaha
"Ne treba nametati rokove, do rešenja kroz dijalog": Denis Kif o pregovorima Beograda i Prištine
Tim povodom je, kako se dodaje, Eparhija već kontaktirala nemačku ambasadu, a takođe će u daljoj proceduri urgentno biti angažovana i Komisija za zaštićene zone, čiji je član Eparhija Raško-prizrenska.
Veoma je važno u saradnji sa OEBS-om i kancelarijom EU utvrditi tačno sve činjenice i projekat konzervacije ruševina hrama vratiti u okvire zakona. U protivnom svaki dalji radovi na ovoj lokaciji bili bi nezakoniti, upozorava Eparhija Crkva Svetog Nikole istraživana je još od 50-tih i 60-tih godina prošlog veka i tu su pronađeni brojni natpisi i elementi kamene plastike koji jasno ukazuju na poreklo hrama i njegov stil.
U okvirima hrama pronađeni su i brojni grobovi, koji su u međuvremenu otvarani i kosti odnošene u Prištinu bez ikakvog obaveštavanja SPC.
Odlučan stav Eparhije jeste da se bilo kakvi konzervatorski radovi, kao i prezentacija ove baštine, može raditi jedino uzimajući u obzir dosadašnje arheološke radove i u punoj saradnji sa eminentnim srpskim ekspertima koje će angažovati Eparhija Raško-prizrenska.
Apsolutno je neprihvatljiva i kontraproduktivna bilo kakva politizacija pitanja kulturne baštine, a pogotovo jednostrano menjanje istorijskih činjenica, ističe se u saopštenju. Taj je hram, kako se podseća u saopštenju, podignut sredinom 14. veka i bio je dograđen u vreme despota Stefana Lazarevića i posle 1455. godine.
PUTIN KRENUO U LOV NA ROSU: Kad Ujedinjene nacije neće, Moskva rešila da istera pravdu do kraja
HOTELI, AVIONI, LUKSUZNI VOZNI PARK... Objavljena imovinska karta SUMNJIVOG BOGATSTVA BEDŽETA PACOLIJA
AMERI PREVRŠILI SVAKU MERU! Ambasada SAD DRŽI LEKCIJE šefu srpske diplomatije zbog kampanje "Kosovo je Srbija"!
Po svemu sudeći, kasnije je pod osmanskom vlašću pretvoren u džamiju, da bi objekat posle bio srušen u zemljotresu i ostao u ruševinama do današnjih vremena, kao i ostaci grada koji je ubrzo zapusteo.
Kao i velike nemanjićke zadužbine (13. i 14. veka) Sopoćani, Arilje, Visoki Dečani, novobrdska crkva Svetog Nikole građena je u romaničkom stilu bazilike i do pada Novog Brda pod osmansku vlast bila je glavno pravoslavno bogoslužbeno mesto.
Nedaleko od ovog hrama nalaze se ostaci gradske rimokatoličke crkve tzv. Saške crkve, koja je dobila naziv po rudarima Saksoncima (Sasima), koji su pored dubrovačkih trgovaca i domaćeg srpskog stanovništva činili deo bogatog i raznolikog kulturnog i verskog mozaika srednjovekovnog Novog Brda, kao jednog od najznačajnijih gradova srednjovekovne Srbije.