HRVATSKI "RAFALI" PROTIV SRPSKIH "MIGOVA-29" Dobili smo bolju tehniku od komšija, Vučić neće dozvoliti ponavljanje istorijskih epizoda (VIDEO)
Rafal možda jeste tehnički sofisticiraniji i bolji, ali evo zašto su Hrvati ipak upali u zamku kupovinom ovih aviona
Predsednik Srbije je u nekoliko navrata ponovio u kakvom su se stanju naša vojska, a posebno snage Ratnog vazduhoplovstva nalazile do 2012. godine. Situacija je bila zastrašujuća, gotovo ništa nije ulagano kako bi se naše Oružane snage podigle sa dna, avijacija posebno. Tek od tada kreće ponovno ulaganje u srpsku namensku industriju i Vojsku Srbije.
SIGURNA ZAŠTITA TOKOM NAPADA IZ VAZDUHA: Moćni PVO sistem u rukama Vojske Srbije (VIDEO)
RUSIJA RADI NA VELIKOM VOJNOM EKSPERIMENTU: Šta je to egzoskelet? Kao u filmovima naučne fantastike (VIDEO)
VOJNI AVION LASTA 95 DOBIJA SISTEME ZA UPOTREBU NAORUŽANJA: Pogledajte šta Vojska Srbije planira (VIDEO)
- Kada sam postao ministar odbrane, mi nismo imali nijednu "dvadeset devetku". Imali smo 1+1 "dvadeset jedinicu", i dve van resursa "dvadeset devetke" - rekao je svojevremeno Vučić u jednom intrevjuu.
Srbija je već 2017. godine dobila prvu donaciju od Ruske Federacije u vidu šest lovaca MiG-29, a potom je usledilo to isto i sa Belorusijom 2021. godine. Belorusija je Srbiji 2021. godine poslala četiri lovca MiG-29 i na taj način je eskadrila Ratnog vazduhoplovstva Vojske Srbije kompletirana sa 14 lovačkih aviona, od kojih su tri dvoseda i 11 jednoseda.
Sve ovo je deo plodonosnog i prijateljskog dogovora dvojice lidera, predsednika Srbije Aleksandra Vučića i predsednika Belorusije Aleksandra Lukašenka.
- Danas su stigla dva nova "MiG-29", a uskoro stiže još dva i još mnogo toga. To je sve važno da bismo bili sigurni, da zaštitimo naše građane i da preventivno delujemo da svi shvate da nije moguća agresija na Srbiju - izjavio je 17. aprila prošle godine Vučić i pojasnio da je Vojska Srbije sada 20 puta snažnija nego što je bila 1999. godine, tokom NATO agresije.
Povodom nabavke "Rafala" od strane Hrvatske, Vučić je rekao da Srbija nastavlja da jača svoje snage kako nas sutra niko ne bi ponižavao kao devedesetih i prvih deset godina dvehiljaditih.
- A ovi koji misle da su najjači, oni ne znaju da nešto uskoro stiže u Srbiju, a mnogo pre će stići nego to što su oni kupili - rekao je on. Vučić je dodao da Srbija neće dozvoliti nove pogrome.
Podsetimo, Hrvatska je potpisala sporazum o nabavci 12 polovnih aviona Dessault Rafal F3R najnovije generacije. Ovi francuski avioni su u proseku stari oko desetak godina. Namera Hrvatse bila je da ih koristi u narednih 30 godina. Zagreb je od Francuza poručio dva dvoseda i deset jednoseda, a njihova namena je da služe za obuku pilota.
Modeli predviđeni za Hrvatsku dobili bi starije radare PESA umesto radara AESA koje koriste avioni francuskog Ratnog vazduhoplovstva. Da su radari AESA daleko bolji, ukazuje podatak da mogu pratiti istovremeno čak 40 ciljeva i gađati osam, dok njihov domet iznosi 140 kilometara.
To je Hrvatima uskraćeno, iako se "busaju" kako imaju nadmoćne "Rafale" u odnosu na "srbijanske" Migove-29. Srpski Migovi-29 imaju domet od 120 kilometara i istovremeno prate 10 ciljeva dok napadaju dva.
Odraz naših modernizovanih "migova" obuhvata pet kvadratnih kilometara, dok kod hrvatskih Rafala iznosi svega dva kvadratna kilometra i to zahvaljujući novim materijalima. I Mig-29 i Rafal koriste televizijske rakete klase "vazduh-zemlja", što znači da se slika sa kamera prenosi na višenamenski displej u kokpitu aviona.
Srpski Migovi-29 imaju OEPS-29 sa infracrvenim daljinomerom i laserskim obeleživačem kao i IC nišanom na kacigi dometa od 30 kilometara, dok Rafal poseduje FSO (Front Sector Optronics) koji ima obeleživač, laserski daljinomer i TV senzor u sebi. Obeleživač otkriva ciljeve na daljinama od 100 kilometara i to bez paljenja radara.
Kada je reč o sistemima protivmera, srpski Migovi-29 su dobili nove sisteme, poznatije kao L-150-29 "Pastelj" koji su ustvari najnovija verzija signalizatora radarskog ozračenja koji koristi protivradarske rakete H-31P dometa 110 kilometara, koje je Srbija najverovatnije kupila, dok će hrvatski Rafali posedovati sistem "Spektra", koji ima sistem radarskog i laserskog ozračenja, kao i sistem za izbacivanje mamaca, sistem za upozorenja o nadolazećim raketama.
Rafal poseduje tzv. "link 16" koji služi za prenos podataka na iste ili slične avione tokom letenja i u tome je možda njegova prednost u odnosu na "migove" kod kojih navođenje uglavnom ide sa zemlje. Rafal samim tim može istovremeno da prima i šalje podatke o različitim ciljevima na moru, kopnu ili u vazduhu, što mu daje značajnu prednost tokom borbenih dejstava.
Rafali u situacijama bliske borbe koriste rakete tipa MICA IR dometa 60 kilometara koje koštaju 1.900.000 dolara, dok migovi u uslovima bliske borbe koriste R-73 dometa 30 kilometara koja košta oko 720.000 dolara.
U bitkama mimo vizuelne borbe, Rafal koristi raketu MICA RF dometa 80 km i raketu METEOR dometa oko 160 km (Hrvati je nisu dobili), dok MiG-29 koristi rakete R27ER dometa 100 km i moderniju raketu R-77 dometa 110 km. Rafal ima 12 podvesnih tačaka i nosi oko 9,5 tona tereta, dok MiG-29 ima sedam podvesnih tačaka i nosi oko 4,2 tona tereta.
Još jedna značajna prednost srpskih "migova" u odnosu na hrvatske "rafale" jeste i kada govorimo o brzini poletanja i penjanja aviona. MiG-29 se penje brzinom od 330 metara u sekundi, dok se Rafal penje brzinom od 305 metra u sekundi. Maksimalna brzina koju postiže MiG-29 iznosi 2,3 maha, dok ta brzina kod Rafala iznosi 1,8 maha. To daje veliku prednost "migovima" da budu pokretljiviji i brži tokom leta, pa samim tim i da izvode bolje i brže manevre. Plafon leta za Rafale je 15.500 metara, dok za migove on iznosi 18.000 metara.
Ostaje nepoznato za koje se naoružanje opredelila Hrvatska kada su u pitanju sredstva "vazduh-zemlja", računajući da Francuska nudi svoje rakete koje su mnogo skuplje od američkih. Srpski "migovi" biće opremljeni protivradarskim raketama H 31-P, mase 600 kg, dometa 110 km kao i raketama H-38 mase 520 kg i dometa 40 km. Pored vođenih raketa avioni će biti opremljeni i različitim laserski vođenim bombama, nevođenim raketama Itd..
Životni vek MiG-29 iznosi 4.000 sati leta, dok je kod Rafala znatno veći i iznosi 7.000 sati leta. Treba napomenuti i cenu za ove avione koji su Hrvatsku koštali zajedno sa naoružanjem i opremom oko 95 miliona evra po komadu. Srbiju su modernizacija i opremanje naoružanjem i obuka koštali oko 18 miliona evra po avionu, dok su avione donirali Rusija i Belorusija.
Poređenje aviona 1 na 1 nema smisla ni u jednom sukobu jer bi se teško našli u takvoj situaciji, a i od mnogo faktora zavisi ko će biti pobednik. Avioni nikada ne idu sami i uvek su podržani kako iz vazduha tako i sa kopna, kako PVO sistemima tako i radarskim informacijama o kretanju vazduhoplova i neprijateljskih formacija, ali uzimajući sve dosad poznate i predočene podatke, Srbija je daleko bolje prošla sa ruskom i beloruskom donacijom i dodatnim troškovima, od Hrvatske koja je platila pa pozlatila same avione, a pritom je ostala uskraćena značajnih komponenti u poređenju sa Rafalima koje koristi franscusko Ratno vazduhoplovstvo.
Vesti o domaćem i stranom naoružanju možete pročitati OVDE.