SRPSKI OKLOPNICI BEZ MANE I STRAHA! Borbena vozila Vojske Srbije TRN u oku mnogim oružanim snagama u regionu! (FOTO)
Ponos Srbije
Predsednik Aleksandar Vučić je još u februaru poručio da će država obezbediti dodatna ulaganja u razvoj odbrambene industrije i jačanje Vojske Srbije i najavio da će država 2023. i 2024. kupiti 200 teških vozila i oruđa domaće industrije za našu vojsku.
KAKAV MAESTRALAN POTEZ Rusi neprimetno došli do ukrajinskih rovova, ovo će ući u istoriju ratovanja (VIDEO)
SA OVIM SE MOŽE I NA HELIKOPTER I NA DRON Još jedno naše moćno oružje - sve jača i jača PVO (VIDEO)
BORBENO OKLOPNO VOZILO U BEOGRADU NAPRAVILO HAOS Otkud rusko vozilo BTR-82A na sajmu Partner 2023? (VIDEO)
Podsetimo, Vučić je tokom obilaska Međunarodnog sajama naoružanja i vojne opreme "IDEX 2023" u Abu Dabiju, u okviru radne posete UAE, rekao da će od ukupno 200 vozila za našu vojsku biti 109 Malih Miloša, 39 Lazara, 26 modernizovanih tenkova, 26 BRDM-va, 12 Gvozdika, 60 Alasa…
- To će sve da košta oko 300 miliona evra, i to u našim fabrikama, što je kada bi kupovali ovde bilo 600 miliona evra. A onda ćemo dodatno da damo još 100 miliona evra za našu industriju da bismo pomogli oporavak, inovacije i uvođenje modernih tehnologija i robota u vojsku - rekao je Vučić. Kazao je da će dodatni novac biti uložen u preduzeća kao što su Krušik, Sloboda, Zastava tervo, Petoletku, fabrku u Lučanima i druga.
- Videćemo šta ćemo sa FAP-om, da li i oni mogu da se uključe, zatim sa Teleoptikom - rekao je tada Vučić.
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je tada u Abu Dabiju da će pre kraja godine biti obezbeđeno ulaganje od dodatnih oko 700 miliona evra u vojsku i domaću odbrambenu industriju.
- Imaćemo mimo budžeta izdvajanje od najmanje 500 miliona evra, a pošto ćemo pre kraja godine da pazarimo dronove, to će da bude 700 miliona evra - rekao je Vučić tokom obilaska Međunarodnog sajama naoružanja i vojne opreme "IDEX 2023" u Abu Dabiju, u okviru radne posete UAE.
Podsetimo, pod pokroviteljstvom Ministarstva odbrane Republike Srbije i ove godine je u Beogradu održan Sajam naoružanja i vojne opreme "Partner 2023". Sajam naoružanja je trajao od 25. do 28. septembra, a posetioci su mogli da vide široku lepezu najnovijeg naoružanja i vojne opreme koje je u međuvremenu usavršavano i modernizovano između ovogodišnjeg i prošlogodišnjeg sajma.
Organizaciju čitavog događaja omogućili su kompanija namenske industrije "Yugoimport SDPR" i "Beogradski sajam".
"Partner 2023" otvorio je ministar odbrane Miloš Vučević, a samom otvaranju su prisustvovali i drugi državni zvaničnici, kao i veliki broj stranih diplomatskih i vojnih delegacija i koji su posebno bili zainteresovani za ovaj jedinstveni događaj.
Srpska namenska industrija predvođena kompanijom "Yugoimport SDPR" se i ovog puta pokazala veoma respektabilnom kako u regionu tako i na svetskom planu što dokazuje i dolazak brojnih strušnjaka iz oblasti poznavanja naoružanja, kao što je britanski stručnjak za naoružanje Kristofer Fos sa kim smo imali prilike i da razgovaramo.
Posebnu pažnju javnosti i stručnjaka iz oblasti vojne industrije privukli su artriljerijski sistem "Nora B-52 NG" kao i više od 170 tipova različitog oružja, a učestvovalo je više od 120 domaćih i stranih izlagača. Prva tri dana sajma predviđena su za poslovne delegacije, dok je poslednji bio otvoren za širu javnost.
Pored domaćih izlagača, prisutni su bili i strani izlagači iz zapadnih zemalja, ali i rusko, iransko i kinesko naoružanje. Srpska haubica "Nora B-52 NG", poznatija i kao "Perun" bila je zvezda sajma, ali tu je bio i sistem "Harpas".
U ovom tekstu bavićemo se oklopnim i borbenim transporterima koji su bili izloženi na ovogodišnjem Sajmu naoružanja. U pitanju su dakle borbena i taktička vozila.
LAZAR III - višenamensko oklopno vozilo
Lazar je blindirano i veoma dobro zaštićeno oklopno borbeno vozilo na točkovima 8 x 8 koje je namenjeno za razne vrste vojnih kopnenih misija i akcija. Pokretačka snaga vozila se nalazi na prednjoj strani i potpuno je odvojena od posade.
Lazar 3 ima veoma izraženu modularnu balistiku zaštite. Trup je napravljen od oklopnog čelika i može biti opremljen špaletom. Primenjena balistička zaštita može biti prilagođena specifičnim potrebama korisnika i omogućava primenu dodatne najsavremenije balističke zaštitne
tehnologije tokom celog radnog veka vozila. Vozilo ima dva nivoa protivminske zaštite.
Prostor za vozača i komandira se nalazi u prednjem delu vozila, koje poseduje dvoja bočna vrata za ulaz, odnosno, izlazak vozača i komandira. I vozač i komandir imaju otvore iznad sedišta. Poklopac vozača je na zaključavanje u tri položaja, jedan položaj
je dizajniran za zaključavanje poklopca tokom vožnje sa otvorenim prorezom.
Vozač i komandir imaju po tri periskopa dostupna za njihovu upotrebu u vozilu. Sedište je podesivo vertikalno i horizontalno. Stub upravljača je takođe podesiv po visini i uglu upravljanja. Odeljenje za posadu se nalazi u zadnjem delu vozila i pruža dovoljno prostora za razne misije. Ovom delu vozila se može pristupiti preko zadnje rampe, kroz dvoja vrata ugrađena u rampu ili kroz veliki otvor na krovu vozila.
Rampa je hidraulikovana preko pogonskog mehanizma. Može se aktivirati na dva načina, iz kabine za vozača ili odeljenja za posadu.
Broj posade zavisi od vrste misije i oružja koje se koristi u vozilu. Kada je vozilo opremljeno sa daljinskim upravljačem za oružje (RCWS),
onda bi trebalo da ima maksimalno 12 vojnika (komandant, vozač, topnik i još devet vojnika), dok bi u slučajueverzija sa kupolom
bio takođe puno vozilo, samo sa jednim vojnikom manje.
Tehnički podaci - Lazar III
- Maksimalna brzina: 110 km/h
- Maksimalna težina: 28 tona
- Nagib koji prelazi: 60 stepeni
- Bočni nagib koji prelazi: 30 stepeni
- Vertikalna prepreka koju prelazi: 0,55 m
- Rov koji prelazi: 2 m
- Radijus okretanja: 11,5 m
- Dubina prelaska preko vodenih prepreka: 11,6 m
M-20 MRAP
M-20 MRAP je srpsko protivminsko oklopno vozilo 6x6, koje je prvi put predstavljeno juna 2020, a njegova unapređena verzija godinu dana kasnije. Proizvod je kompanije Zastava Tervo iz Kragujevca.
M-20 MRAP je borbeno oklopno vozilo (Mine-Resistant Ambuch Protected) i napravljeno je na platformi šasije FAP-a 2228. Glavni zadatak vozila je prevoz pešadijskih jedinica i isturanje radi dejstava u urbanoj sredini. M-20 bi u budućnosti trebao da zameni sva vozila TAM koja se trenutno koriste za prevoz vojnika u jedinicama Vojske Srbije.
Vozilo poseduje motor "CUMMINS ISL 8.9" (snage 340 KS), menjač "ALLISON 3000S" i razvodnik pogona "ZF STEYR 1600/396". Može razviti brzinu od 110 km/h i savladati uspone do 60 odsto. Sa punim rezervoarom (od 200 litara) može preći do 600 km.
Uz osnovni nivo zaštite, razvijen je i dodatni modularni oklop, koji će se koristiti u zavisnosti od zadataka koju vozilo bude imalo u Vojsci Srbije. Zaštita vozila odgovara STANAG nivou 4 sa svih strana, tj. štiti od projektila kalibra do 14,5mm odnosno 10 kg eksploziva.
Dužina vozila iznosi 7,55 metra, širina 2,52 metra, visina vozila je 2,6 metra, ukupna masa vozula iznosi 25 tona. Ima dva, plus 10 sedišta. Naoružanje vozila čine mitraljez 12.7 mm ili DUBS 7.62 mm.
Tehnički podaci - MRAP M-20
- Maksimalna brzina vozila: 110 km/h
- Težina vozila: 25 tona
- Dužina vozila: 7,55 metara
- Širina vozila: 2,52 metra
- Visina vozila (bez oružja): 2,6 metra
- Nagib koji savladava: Uspon od 60 stepeni
BOV-KIV
BOV-KIV je srpsko komandno-izviđačko oklopno vozilo. Proizvođač vozila je FAP iz Priboja. Vozilo je nastalo kao produkt modernizacije BOV-3, a razvio ga je VTI. Proizvodnju vrši FAP. Predstavljeno je 2016. godine, a 2020. je ušlo u službu Vojske Srbije.
Posadu čini šest lica, čiji sastav zavisi od varijante KIV. Osnova vozila BOV M16 odlikuje se visokim stepenom balističke zaštite, dobijenom ugradnjom nove generacije modularnog oklopa.
Na vozilima su, takođe, postavljeni i novi hodni delovi povećane nosivosti sa ojačanim vešanjem. Platforma je opremljena podsistemom naoružanja i to sa daljinski upravljanom borbenom stanicom (DUBS) 7,62/40 mm, koju čine mitraljez 7,62 mm i automatski bacač granata 40 mm.
Za potrebe komandovanja KIV je opremljen odgovarajućom savremenom telekomunikacionom i informatičkom opremom, kao osnovom za formiranje komandno-informacionih sistema.
Vozilo je, takođe, opremljeno dizel agregatom snage 5 kW za potrebe napajanja opreme i sistema unutar vozila. Ovo nezavisno napajanje sa električnom energijom se koristi kada glavni motor ne radi. Budući da je posada u KIV izložena dugotrajnom radu, usavršavanjem platforme obezbeđen je i sistem za klimatizaciju i grejanje, koji omogućava posadi nesmetan rad u uslovim visokih i niskih temperatura.
Sistem za poboljšanje vizuelizacije vozača čine dve televizijske kamere, termovizijska kamera i sistem za prikaz slike. Televizijske kamere projektuju sliku u okularima i svojom postavkom omogućuju 3D predstavu, odnosno vozač dobija predstavu o dubini scene.
BOV OT M-21
BOV OT M-21 je oklopni transporter sa protiv-minskom zaštitom, namenjen za bezbedan prevoz 10 lica po svim tipovima zemljišta i u svim vremenskim i taktičkim uslovima. Reč je o vozilu nastalom obimnom doradom dobro poznatog protovavionskog oruđa BOV-3, a radovi se izvode u Fabrici FAP.
Naoružan je daljinski upravljivom borbenom stanicom (DUBS) 12,7mm i poseduje šest bočnih puškarnica za dejstvo streljačkim naoružanjem iz vozila. Poseduje motor Cummins ISB 6.7 EU 3, snage 210 kilovata (285 konjskih snaga). Menjač je Allison 3000, sedmostepeni (6+1), automatik. Pogon vozila je na sva 4 točka (4x4), a moguća je blokada sva 3 diferencijala.
Vozilo poseduje balističku zaštitu koja štiti od projektila kalibra 20 mm sa prednje strane, odnosno 12,7 mm sa bočnih strana vozila.
POLO M-83
Borbeno oklopno vozilo 1 (poznatije kao BOV-1 i POLO M-83) je oklopni automobil namenjen protivoklopnoj borbi. Nastao je na bazi oklopnog vozila BOV, ugradnjom turele sa šest lansera Maljutka. Koristi se u vojsci Srbije, Hrvatske i Crne Gore.
BOV-1 koristi poluaktivno navođenje raketa sa ostatkom borbenog kompleta u samom telu vozila. Turela se automatski navodi iz vozila i ima 4 izbacivača dimnih bombi, ispod glavne turele. Telo je izrađeno od varenog čelika, sa dizel-motorom Deutz F6L413F smeštenim u zadnjem delu vozila. Od dodatnog naoružanja vozilo ima i dva RRB M-80 "Zolja" kao i mitraljez kalibra 7.62 mm sa borbenim kompletom od 1.500 metaka.
BOV ima dugu borbenu upotrebu na prostoru bivše Jugoslavije. Korišćen je u većini sukoba na teritoriji bivše Jugoslavije kako za podršku pešadije tako i u protivoklopnoj borbi. Danas se BOV u Vojsci Srbije koristi u protivoklopnim četama mehanizovanih bataljona.
Tehnički podaci - Polo M-83
- Domet ispaljivanja vođene rakete "Maljutka": 500-3000 m
- Vođenje rakete: Poluautomatsko
- Upravljanje kupolom: elektronsko/mehanička podrška
- Noćno osvetljavanje: Termalno
- Dnevno osvetljavanje: Visiko senzitivna kamera
- Optimalna temperatura za dejstvovanje: - 30 do +50 stepeni
- Vođene rakete: "Maljutka" 9C14P1, ATGM 2T5, "Maljutka" 2T i "Maljutka" 2F
MILOŠ M16
BOV M16 Miloš je višenamensko oklopno borbeno vozilo namenjeno izvršavanju različitih zadataka kako vojnih, specijalnih i policijskih snaga, ima pogon na sva četiri točka 4x4. Razvijeno je u kompaniji "Yugoimport SDPR".
U standardnoj verziji borbenog vozila posadu čini osam članova, od kojih su četiri člana smeštena u zadnjem delu vozila sa mogućnošću brzog iskrcavanja ili ukrcavanja kroz zadnju hidraulički pokretanu rampu ili zadnja vrata, dok je za četiri člana posade u prednjem delu obezbeđen ulazak i izlazak iz vozila kroz četvora klasična bočna vrata.
Uz svoju masu od preko 14 tona, instaliran je nezavistan sistem oslanjanja koji omogućava izrazito visok nivo pokretljivosti u svim terenskim i vremenskim uslovima, opremljen je sa pet puškarnica za potrebe ličnog naoružanja članova, zaštićene balističkim staklima.
Točkovi su opremljeni gumama produžene mobilnosti sa takozvanim "run-flat" ulošcima. Ukoliko dođe do oštećenja guma, moguće je kretanje vozila brzinom do 50 km/h na ograničenim relacijama. Postoji i mogućnost centralnog upravljanja pritiskom u pneumaticima.
Točkovi sa aluminijumskim naplacima od 20 inča daju vozilu vrlo robustan izgled i doprinose pokretljivosti i prohodnosti po teškim terenima.
Može biti komandno vozilo, vozilo za patrolne zadatke, izviđačke zadatke, za prevoz i podršku jedinica za specijalne operacije, protivgerilsku i protivterorističku borbu, protivoklopnu borbu, kontrolu granica, kontrolu teritorija i druge specifične zadatke.
Vozilo je opremljeno sistemom za klimatizaciju, savremenom komunikacionom opremom, komandno informacionim sistemom kao i kamerama za noćno osmatranje i vožnju. Varijante Miloša su: Komandno vozilo združene taktičke grupe, vozilo za protivoklopnu borbu uz odgovarajući protiv-oklopni sistem, artiljerijsko izviđačko - komandno vozilo, u koje se integriše artiljerijsko elektronski goniometar i drugi optoelektronski sistemi za osmatranje i upravljanje vatrom, vozilo za artiljerijske, združene taktičke grupe i kao sanitetsko vozilo za izvlačenje trupa i ranjenika.
Oklopna zaštita je modularnog tipa a konstrukcijom je omogućena brza zamena oštećenih ploča dodatnog oklopa u terenskim uslovima i postizanje različitog nivoa zaštite kombinovanjem balističkih ploča dodatnog oklopa u zavisnosti od njegove namene. Puškarnice su zaštićene balističkim staklom što omogućava neometano osmatranje svim članovima posade u zadnjem delu.
Vozilo je namenjeno za izvršavanje niza taktičkih zadataka i u tom cilju može biti opremljeno različitim vrstama naoružanja i specijalizovane opreme kao što su: DUBS (Daljinski upravljana borbena stanica) sposobna za dejstvo danju i noću i naoružana sa mitraljezom kalibra 12,7 mm, optoelektronski termovizijski, televizijski i radarski sistemi za osmatranje i kontrolu granica montiranim na teleskopskim stubovima različitih visina, razni sistemi protivoklopnih vođenih raketa velikog dometa, bacači granata, razne vrste ručno upravljanih oklopnih turela naoružane mitraljezima, raketni sistemi protiv-vazdušne odbrane.
Takođe je standardno opremljen sa pet puškarnica, za različite vrste ličnog naoružanja posade kao i sa šest bacača dimnih kutija, kalibra 82 mm, smeštenih na krovu vozila.
Tehnički podaci - Miloš
- Maksimalna brzina: 110 km/h
- Težina vozila: 14 tona
- Posada vozila: 2+6, 2 vozač/suvozač + 6 vojnika
- Nagib koji savladava: 60 stepeni
- Bočni nagib koji savladava: 30 stepeni
- Vertikalna prepreka koju savladava: 0,5 m
- Rovovi koje savladava: 0,8 m
- Radijus okretanja: 8 m
- Dubina vode koju savladava: 0,9 m
Novo terensko vozilo
NTV (Novo terensko vozilo) je lako vojno ne/borbeno terensko vozilo 4x4 koje je namenjeno za prevoz ljudstva, transport oruđa i materijala ukupne mase do 1,4 tone, kao i vuču oruđa i priključnih sredstava mase do 1,7 tona. Razvili su ga zajednički preduzeće Zastava TERVO iz Kragujevca i Vojnotehnički institut iz Beograda.
Razvoj vozila Zastava NTV 4x4 započeo je kako bi se u Vojsci Srbije zamenila čitava flota zastarelih vozila, kao što su Pincgauer, koji su nabavljani za potrebe JNA u periodu od 1975. do 1985.godine.
Novo preduzeće "Zastava TERVO" je tokom 2018. godine nastavilo razvoj lakog terenskog vozila baziranog na prototipu vozila koje je nastalo u preduzeću "Zastava kamioni". Izrađena su dva prototipa PT-1 i PT-2, koji su prošli kompletan proces ispitivanja po raznim terenima i poligonima u saradnji sa Vojnotehničkim istitutom (VTI) i Tehničkoopitnim centrom (TOC).
Nova vozila predstavljena su javnosti na Međunarodnom sajmu naoružanja i opreme "Partner 2019". U odnosu na prethodnu seriju prototipa, izvrešen je redizajan prednjeg dela, ugrađen je jači motor, automatski menjač, veći pneumatici i nezavisno vešanje. Zastava NTV usvojena je u naoružanje Vojske Srbije krajem 2019. godine, a prva "nulta serija" zavrešena je početkom 2021. godine.
LAZANSKI
Lazanski je srpsko višenamensko borbeno vozilo pešadije 8×8. Razvijen je u kompaniji "Yugoimport SDPR". Zvanično je predstavljeno na Međunarodnom sajmu naoružanja i vojne opreme "Partner 2021" u Beogradu. Vozilo je nazvano po bivšem srpskom ambasadoru u Ruskoj Federaciji i poznatom vojno-političkom komentatoru Miroslavu Lazanskom.
Vozilo je nastalo kao produkt daljeg razvoja vozila Lazar. Šasija vozila je iz Finske, odnosno fabrike SISU. Glavne razlike u odnosu na Lazara su veća vatrena moć i kvalitetnija oklopna zaštita. Motor koji pokreće ovo vozilo je Caterpillar od 13.000 kubika i 711 konja, menjač je ALLISION šestostepeni, a transmisija je dvostepena. Vozilo poseduje i nazavisno vešanje.
Posadu čine 3 člana, plus 10 vojnika koji se mogu prevesti u desantnom delu vozila. Vojnici se iskrcavaju kroz hidraulički pokretanu rampu. U vozilu su ugrađena moderna sedišta izraelskog proizvođača MOBIUS Protection Systems i vojnici sede okrenuti licem u lice.
Vozilo je opremljeno najsavremenijim video-sistemom, poseduje šest kamera, tako da je sa svake strane postavljena dnevna i termovizijska kamera. Standardna zaštita vozila sa svih strana odgovora STANAG nivou 4, tj. štiti od projektila kalibra 14,5 mm i može da izdrži 10 kg eksploziva.
Oklop vozila je modularan, pa se tako po potrebi (npr. zbog određene misije) može staviti i dodatni STANAG nivo 6 sa prednje i STANAG nivo 5 sa bočnih strana, pa vozilo može izdržati udare projektila kalibra 30 mm sa prednje, odnosno kalibra 25 mm sa drugih strana. Oklop je uspešno testiran u Izraelu i Nemačkoj. Projektovana cena vozila kreće se od 2 do 2,5 miliona evra. Vozilo je opremljeno ruskom besposadnom daljinski upravljivom kupolom AU-220M "Bajkal".
Kupola poseduje automatski top kalibra 57 mm i mitraljez 7,62 mm. Borbeni komplet sastoji se od 80 granata za top i 500 metaka za mitraljez. Domet topa je maksimalnih 14,5 km horizontalno i 7,5 km vertikalno, efektivno probija 100 mm oklopa na udaljenosti od 1 km, odnosno 80 mm na udaljenosti od dva kilometra.
Top se takođe efektivno može upotrebiti i protiv vazdušnih ciljeva, najpre bespilotnih letelica. Varijanta "Bajkala" koja je izabrana za vozilo je lakša u odnosu na druge, pa tako sama kupola ne ulazi u prostor gde je posada. Time se ne smanjuje kapacitet za transport vojnika, ali je borbeni komplet ove lakše varijante kupole smanjen sa 144 na 80 granata, odnosno sa 1.000 na 500 metaka.
U budućnosti se očekuje predstavljanje i varijanti vozila sa drugim tipovima naoružanja koja uključuju i lansere protivoklopnih raketa.
Tehnički podaci - Lazanski
- Težina vozila: 26-36 tona
- Dužina vozila: 8 m
- Širina vozila: 3,2 m
- Visina vozila: 2,6 m
- Broj sedišta: 13 (3+10)
- Nagib koji savladava: 60 stepeni
- Okretljivost vozila: 360 stepeni
- Naoružanje: Automatski top - 57 mm, mitraljez 6P7K 7,62 mm
- Brzina gađanja: 80 metaka/min
- Domet: Vertikalni/horizontalni - 7,5/14,5
- Municija: Automatski top - 80 metaka, mitraljez - 500 metaka