"KRALJ BRZINE" PROSLAVLJA VELIKI JUBILEJ: MiG-25 je jedan od najuspešnijih ruskih projekata ikada (VIDEO)
Eksperti ističu da se koncept aviona MiG-25 pokazao kao veoma uspešna tehnološka platforma za pravljenje borbenih letelica
Pre 60 godina Državni komitet vlade SSSR-a za avijacionu tehniku izdao je naređenje o stvaranju čuvenog aviona MiG-25 u verziji izviđača i presretača. Ta platforma smatra se jednom od najsmelijih i najuspešnijih eksperimenata ruske konstruktorske škole.
NOVI PROJEKAT PENTAGONA: "Slom ofanzive 2" ima za cilj potpuno slamanje Moskve i Pekinga
ŠTA SE DESI KAD SE SPOJE SLOVENSKA BRAĆA: Rusi i Belorusi gaze sve pred sobom, jaki su kao zemlja (FOTO)
PONOS RUSKOG NEBA: Ameri napravili spisak najimpresivnijih letelica "baćuški" (FOTO)
Portal "RT" podseća da rekord visine leta koji je postavio MiG-25 podigavši se 37,65 kilometara iznad zemljine površine ─ i dalje nije oboren.
Prema mišljenju stručnjaka, pojava MiG-25 omogućila je nastanak jedinstvene avijacione konstruktorske škole u Rusiji. Presretač MiG-25P ušao je u sastav naoružanja ratnog sovjetskog vazduhoplovstva u aprilu 1972. godine, a izviđačka verzija letelice MiG-25R – u decembru iste godine.
Eksperti ističu da se koncept aviona MiG-25 pokazao kao veoma uspešna tehnološka platforma za pravljenje borbenih letelica za izvršavanje najrazličitijih zadataka. Vazduhoplovne snage Sovjetskog Saveza i stranih država su tokom Hladnog rata imale više od 20 modifikacija, uključujući avione za probijanje protivvazdušne odbrane (MiG-25BM).
38 svetskih rekorda
Sovjetsko rukovodstvo polagalo je velike nade u projekat MiG-25. U dokumentima Ruske vazduhoplovne korporacije "MiG" navedeno je da je nova borbena platforma sovjetskog vazduhoplovstva po letačkim performansama trebalo značajno da nadmaši druge letelice. Pre svega, MiG-25 je pravljen da osigura bezbedan i dug hipersonični let.
- U procesu stvaranja E-155, jednog od prototipova MiG-25, rešeno je mnoštvo problema povezanih sa dugim letovima pri brzini tri puta većoj od brzine zvuke - navedeno je na sajtu "MiG".
Prema navodima "RT-a", MiG-25 je dobio najviši nivo automatizacije procesa upravljanja u svetu u to vreme. Prvi put u domaćoj praksi su u borbenu letelicu ugrađeni digitalni sistemi.
- MiG-25 je postao prvi sovjetski serijski avion sa maksimalnom brzinom leta od 3.000 kilometara na čas. Zahvaljujući jedinstvenim performansama koje se tiču brzine i visine, ekspertimentalni avioni MiG-25 su u periodu od 1965. do 1978. godine postavili 38 svetskih rekorda u brzini, visini i brzini uzletanja, uključujući tri apsolutna - saopšteno je na sajtu korporacije.
Leteća laboratija
Najpoznatijim dostignućem smatra se let probnog pilota Aleksandra Fedotova u letećoj laboratiji napravljenoj na bazi MiG-25. On je 21. avgusta 1977. godine podigao letelicu na 37.652 metara. Taj rekord i dalje nije oboren.
S tim u vezi, osnivač portala "Militari Raša" Dmitrij Kornjev je u izjavi za televiziju "RT" objasnio da je Fedotov postigao dinamički plafon u avijaciji ubrzavajući letelicu faktički u vertikalnoj ravni. Prema njegovim rečima, pilot je preuzeo veliki rizik, ali je uspeo da izdrži prateća fizička preopterećenja i pokaže fenomenalne letačke performanse svojstvene avionu MiG-25.
- Naravno praktični plafon leta (stabilan let u horizontalnom položaju) kod MiG-25 je mnogo skromniji. Avion retko uzleće iznad 20 kilometara. Jednostavno nije bilo potrebe da leti iznad te visine. Takođe, letovi na takvim visinama uvek su praćeni rizikom po zdravlje pilota. Preopterećenju je izložena i sama letelica. Međutim, za Sovjetski Savez je bilo važno da zna i pokaže maksimalne sposobnosti tog jedinstvenog aviona - naglasio je Kornjev.
Prema mišljenju eksperta, misija Fedotova značajno je doprinela rastu prestiža MiG-25 i ruske borbene avijacije u celini. Osim toga, on smatra da je uspon na 37,650 metara imao veliki praktični značaj, jer je koncept sovjetskog aviona tokom leta uspešno položio najteži test izdržljivosti i efikasnosti.
MiG-31 nadmašio svog prethodnika
"RT" piše da je na realizaciju programa MiG-25 negativno uticala izdaja sovjetskog pilota Viktora Belenka koji je u septembru 1976. godine prebacio modifikaciju presretača iz Primorja u Japan. Američki i japanski stručnjaci dobili su priliku da prouče avion.
Međutim, analitičari smatraju da je malo verovatno da je strana vojska dobila iscrpne informacije o mogućnostima MiG-25.
- Naravno, Belenko je naneo štetu sovjetskoj avijaciji u određenoj meri, neke tajne su procurele u inostranstvo. Ipak, to nije bio razlog da se projekat ovog jedinstvenog aviona sahrani. Kako bi gubici bili nadoknađeni, ubrzani su radovi na MiG-31 - objasnio je ruski pilot, general-major Vladimir Popov.
Prema mišljenju eksperta, ruski MiG-31 je nadmašio svog prethodnika po broju borbenih i letačkih karakteristika. Popov je MiG-31 nazvao dostojnim naslednikom MiG-25P.
- Postojeći pokazatelji praktičnog plafona MiG-31 dozvoljavaju da se izvede zaključak da je taj avion, kao i MiG-25 u sovjetsko doba, u stanju da presreće složene mete kao što su izviđački avioni - konstatovao je on.
Više vesti o domaćem i stranom naoružanju, pročitajte OVDE.