"Stršljen", "Jerina", "Oganj", "Miloš" Ovo je 16 NAJMODERNIJIH ORUŽJA koja se proizvode u Srbiji (FOTO)
Za Vojsku Srbije 2020. godina bi mogla biti prelomna jer će, prema najavama, tokom ove godine predstaviti nova, modernizovana i unapređena domaća sredstva sa kojima će biti u stanju da odgovori na mnoge izazove u okruženju.
Ovo je godina modernizacije i opremanja Kopnene vojske pa je tako krajem januara na poligionu Nikinci kod Rume već ispitano modernizovano borbeno vozilo pešadije BVP M-80A i gađanje u noćnim uslovima.
To je jedan od ključnih podsistema koji bi trebalo znatno da unapredi artiljeriju, da olakša i ubrza njen rad kao najvažnijeg dela naše vojske. Inače, od 49 sistema koji su prošle godine uvedeni u naoružanje vojske, većina se odnosi na artiljeriju.
Na sredstvima koja su usvojena u naoružanje i vojnu opremu obučavani su pripadnici Mešovite artiljerijske brigade. Tako su se komandiri baterija obučavali za rad na komandnom izviđačkom vozilu artiljerijske baterije, računači su se obučavali za rad na Univerzalnoj pokretnoj računačkoj stanici, komandiri oruđa su se obučavali za rad cele posade na digitalizovanom "Ognju". Obuka je realizovana sa pripadnicima Vojnotehničkog instituta.
Za osam godina Jugoimport-SDPR investirao 98 miliona evra i zaposlio novih 750 radnika
ZAGRMELO NAD NIKINCIMA: Srpska raketa uspešno testirana na moćnom helikopteru H-145 (FOTO)
Velike promene u vojsci: NAJAVLJENA MODERNIZACIJA I OPREMANJE KOPNENIH JEDINICA
Prema najavama domaće odbrambene industrije, tokom ove godine planira se završetak razvoja novih artiljerijskih sistema, a reč je o jednom novom sredstvu i jednom novom oruđu, kao i o nekoliko tipova municije povećanog dometa i efikasnosti, čime bi se taj proces završio.
Na poligonu Nikinci testirano je početkom februara i vazduhoplovno naoružanje - raketni lanser 80 mm i gondola sa mitraljezom 12,7 mm na helikopteru H-145 u dnevnim i noćnim uslovima iz leta. Ispaljeno je više desetina raketa i više hiljada metaka 12,7 mm, a izvedeno je i gađanje punim rafalom od sedam raketa iz lansera 80 mm i odgovarajući broj gađanja mitraljezom 12,7 mm.
Dok vojska ne prikaže nova, modernizovana sredstva, ovo je 16 proizvoda odbrambene industrije Srbije koji su poslednjih godina izazvali pažnju i domaće i svetske javnosti.
Top haubica 155 mm "nora-B52 M15" koristi se za opštu vatrenu podršku sopstvenim jedinicama, koju ostvaruje - kako kažu u "Jugoimportu", proizvođaču ovog naoružanja - snažnom, iznenadnom i brzom vatrom po ciljevima taktičkog, operativnog i strategijskog značaja na velikim daljinama. Najveća brzina kretanja "nore" po asfaltnom putu je 80 kilometara na sat, a po ravnom makadamskom 40 na sat. Ova top haubica ima autonomiju kretanja po ravnom putu do 500 kilometara. Osnovno naoružanje "nore" je top 155 mm sa cevi dužine 52 kalibra, ugrađen u kupolu (delimično oklopljen) na modifikovanu osnovu terenskog automobila. Pomoćno naoružanje je mitraljez 12,7 mm sa turelom. "Nora" je prethodnih godina našla kupce u Bangladešu, Mjanmaru i Keniji. Cena ovog naoružanja je oko milion dolara po jednom komadu.
Patent Vojnotehničkog instituta koji sklapa "Prva petoletka namenska" iz Trstenika oduševio je i zvaničnike Rusije. Reč je o besposednom manjem borbenom vozilu koje služi pre svega za gađanje ciljeva iz mitraljeza i ručnog bacača granata. S tim što je ovo vozilo projektovano da se koristi i za prevoz ranjenika, snabdevanje i izviđanje u atomsko-biološko-hemijskim nesrećama. Vozilo je guseničnog tipa sa električnim pogonom. Naoružano je mitraljezom kalibra 7,62 milimetra i ručni bacačem granata od 40 milimetra. Maksimalna brzina kretanja mu je sedam kilometara na sat i to po svim pa čak i najtežim uslovima: blatu, usponima, stepenicama. Zbog pogodnih dimenzija ovo vozilo može da prođe i kroz vrata. Rad motora je bešuman, a čuju se jedino gusenice što znači da je na udaljenosti od nekoliko stotina metara neprimetan. Takođe, ovaj robot može da ponese 200 kilograma tereta. "Malim Milošem" se upravlja bežičnom vezom iz vozila na udaljenosti od jednog kilometara.
Samohodni višecevni modularni lanser raketa koji je sposoban da lansira više vrsta raketa različitih kalibara i dometa. Novi "Oganj" automatski zauzima položaj, ima sistem za navigaciju i, što je najvažnije, raketu sa aerodinamčkim kočnicama, koja je mnogo preciznija od postojeće. Raketa je teža za tri kilograma, zbog aerodinamičkih kočnica i veće količine raketnog goriva. Domet mu je od 8,6 do 35 kilometara u zavisnosti od raketa. Namenjen za neutralizaciju neprijateljske žive sile, zona prikupljanja, jedinica u marševskom rasporedu, artiljerijskih pozicija i zona padobranskih i helihopterskih desanta. Poseduje mogućnost automatskog, poluautomatskog i ručnog funkcionisanja sa automatskim punjenjem rezervnog punjenja raketa. Za pet minuta zauzima i napušta vatreni položaj uključujući i ispaljivanje rezervnog punjenja. Raketni sistem poseduje i raketu sa kasetnom bojevom glavom sa 48 bombica radijusa ubojnog dejstva od 10m ili sa 4 protivtenkovske mine i elektronskim tempirnim upaljačem.
Višecevni bacač raketa koji je projektovan kao modularna, laka i univerzalana zamena za M-63 Plamen, M-77 Oganj i BM-21 Grad VBR. Zasnovan je na unapređenoj verziji kamiona FAP 1118, sa pogonom četiri puta četiri koji mu obezbeđuje dobru taktičku mobilnost. Opremljen je sa dva kontejnera koji sadrže od 12 do 16 lansirnih cevi, koje mogu ispaljivati sve trenutno postojeće rakete sistema "Plamen", "Oganj" i "Grad", uključujući visokoeksplozivne parčadne, zapaljive, termobarične, kao i saće opremljeno sa protivpešadijskim i protivtenkovskim minama. Poseduje mogućnost da kombinuje dva različita modula, kao na primer jedan kontejner sa "plamen-A" i drugi kontejner sa "grad" raketama koji mu daju jedinstvene sposobnosti za napad na bliske kao i na udaljene ciljeve u isto vreme.
"Morava" može ispaljivati pojedinačno raketu, delimični kontingent ili ceo plotun, koji može svojim udarom pokriti površinu od 32 hektara. Ovaj raketni sistem opremljen je kompletnim sistemom za kontrolu nišanjenja ciljeva, kao i nevođenim navigacionim sistemom. Takođe, poseduje i GPS sistem navođenja uz to sadrži i precizni enkoder za automatsko pozicioniranje. Tročlana posada osposobljava ovaj sistem za paljbu u roku od 45 sekundi. Sposoban je da posle gađanja napusti borbeni položaj za svega 30 sekundi.
"Lazar 3" je oklopno vozilo, točkaš za različite aplikacije i misije. Poseduje visokosofisticiranu, modularnu balističku zaštitu. Broj članova posade zavisi od misije i naoružanja kojim je vozilo opremljeno. Kada vozilo ima DUBS, broj članova posade je 12. U slučaju ugradnje kupole, broj članova posade se smanjuje za jedan. Maksimalna brzina vozila je 110 kilometara na sat. Vozilo može biti opremljeno različitim vrstama naoružanja, počev od daljinski upravljane borbene stanice 12,7 mm do kupole sa topom 30 mm. Ta stanica je namenjena prvenstveno za gađanje ciljeva na zemlji kao što su: lako oklopljena vozila, logistička vozila, komandna mesta i neprijateljska živa sila, kao i ciljeva u vazduhu poput lakih niskoletećih aviona, helikoptera i bespilotnih letelica, i to na efikasnim dometima do 2.000 metara.
Višenamensko oklopno borbeno vozilo pripada kategoriji savremenih oklopnih vozila namenjenih obavljanju širokog dijapazona misija. Vozilo je namenjeno za izvršavanje niza taktičkih zadataka tako da može biti opremljeno različitim vrstama naoružanja i specijalizovane opreme: daljinski upravljanom borbenom stanicom sposobnom za dejstvo danju i noću naoružanu sa mitraljezom kalibra 12,7 mm, raznim vrstama ručno upravljanih oklopnih turela naoružanih mitraljezima i bacačima granata, sistemom protivoklopnih vođenih raketa velikog dometa od 5 do 8,5 kilometara, raketnim sistemima PVO, kao i optoelektronskim termovizijskim i televizijskim i radarskim sistemima za osmatranje i kontrolu granica montiranim na teleskopskim stubovima različitih visina. Vozilo je opremljeno sa pet puškarnica za dejstvo ličnim naoružanjem u uslovima protivzasede, balistički zaštićenim osmatračkim prozorima, sistemom za klimatizaciju i NBH zaštitu, savremenom komunikacionom opremom, komandno-informacionim sistemom, kao i kamerama za noćno osmatranje i vožnju.
Artiljerijska raketa "jerina -1" je namenjena za uništavanje površinskih i krupnih tačkastih ciljeva neprijatelja kao što su: vojne baze, aerodromi, luke i lučka postrojenja, važni transportni čvorovi i raskrsnice, fabrička postrojenja i drugi važni kopneni nepokretni objekti na daljinama do 285 km. Ima takozvanu rušeću i parčadnu bojevu glavu od 200 kilograma, a mogućnost promašaja cilja mu je manja od 50 metara. Inače, može da koristi satelitsko navođenje, kao i sopstveni inercijalni navigacioni sistem. Osam vođenih raketa dometa do 285 kilometara, mogu da se lansiraju za manje od 12 minuta. Inače, "jerina 1" je bila najduža raketa na Sajmu naoružanja "Eurostatory" u Parizu.
Bespilotni helikopter projektovan je po klasičnoj šemi: Glavni rotor + repni rotor. Koristi se za različite misije od osmatranja, preko borbenih dejstava i podrške trupama na zemlji i protivelektronska dejstva. Maksimlana brzina helikoptera je 160 na sat, a brzina penjanja osam metara u sekindi. Maksimalna visina leta helikoptera je 4.000 metara, a autonomija leta pri osmatranju četiri sata odnosno od jednog do tri sata pri borbenim dejstvima u zavisnosti od naoružanja. Nosivost helikoptera je 350 kilograma. Premijerno je prikazan za Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope pre dve godine.
Samohodno višecevno lansirno oruđe namenjeno je za transport i lansiranje artiljerijskih raketa vatrene podrške sa korekcijom putanje, dometa 285 kilometara. U zavisnosti od taktičke situacije ili operativnih uslova upotrebe lansirno oruđe može da prenosi i lansira četiri ili osam raketa. Lansirno oruđe može da transportuje i lansira i raketu kalibra 262 mm iz dva lansirna modula, od kojih svaki sadrži po šest raketa, dometa 70 km - J2 (jerina 2). Sistem može da ispali četiri ili osam raketa na jedan ili više ciljeva na daljini od 285 km. Raketni sistem može da deluje potpuno autonomno s obzirom na autonoman komandno-informacioni, odnosno komunikacioni sistem i sistem upravljanja vatrom. Sistem može da dejstvuje u vidu baterije od tri do šest lansirnih oruđa ili diviziona od devet do 18 lansirnih oruđa sa logističkim i komunikacionim vozilima. Šasija omogućava vrlo visoku operativnu i taktičku pokretljivost uz autonomiju vožnje od preko 600 km i maksimalnu brzinu veću od 100 km/h.
Bespilotna letelica kompanije kombinuje dva moda leta - kvadkopter mod (četiri vertikalne elise) za poletanje i avio-mod za let (jedna potisna elisa za horizontalni let). Vrlo lako prelazi iz jednog u drugi mod što ga svrstava u letelice koje imaju najbolje karakteristike iz oba sveta - dronova i bespilotnih letelica koje lete horizontalno. U odnosu na helikopter troši znatno manje energije i samim tim ima veću autonomiju leta. Koristiće se za različite misije izviđanja, osmatranja i mapiranja. Uz pomoć hibridnog pogona u vidu petog motora ima autonomiju od pet sati leta. Koristeći rakete ova verzija će imati vojnu upotrebu, odnosno moći će da dejstvuje po ciljevima na zemlji iz leta. "Aleks" je skrenuo pažnju na sebe prošle godine na jednom od najvećih svetskih sajmova naoružanja “IDEX 2019” u Abu Dabiju.
Precizna planirajuća bomba kalibra 128 mm sa tandem krilom i celopokretnim repnim površinama. Ova vođena bomba ima masu od 50 kilograma i uz pomoć inercijalnog navigacionog sistema (INS) sa korekcijom GPS sistema moći će vrlo precizno da dejstvuje na cilj. Najveća moguća preciznost može se ostvariti korišćenjem i opcionim infracrvenim ili laserskim navođenjem na cilj. Namenski projektovano tandem krilo omogućava postizanje maksimalnog doleta od 20 km sa zahtevnih visina odbacivanja. Koncept modularne konfiguracije sistema omogućava korišćenje različitih vrsta bojevih glava - tandem kumulativne i termobarične.
Modernizovano borbeno vozilo ima kupolu nove konstrukcije sa topom 30 milimetara i automatski bacač granata istog kalibra, novi sistem sa termovizijskom kamerom velikog dometa, veći nivo balističke zaštite i radio vođene 2T5 i žicom vođene modernizovane protivoklopne rakete “maljutka” 2F i 2T. Nišanska sprava ima termovizijsku kameru koja omogućava da u noćnim uslovima uspešno izvedemo gađanja. Na ovom vozilu na poligonu u Nikincima uspešno je izvedeno gađanje iz mitraljeza PKT 7,62 mm na daljini od 500 metara.
Novo terensko vozilo u čijem je projektovanju učestvovao Vojnotehnički institut u saradnji sa privrednim društvom "Zastava TERVO" iz Kragujevca. Vozilo je proizvedeno u kragujevačkoj fabrici u dve varijante, kao kombi sa produženom kabinom za prevoz 8+1 lica i teretno vozilo sa kratkom kabinom za transport oruđa i materijala mase do 1,4 tone. Obe varijante su predviđene i za vuču oruđa i priključnih sredstava ukupne mase do 1,7 tona.
Dimenzije i masa vozila su takve da pružaju mogućnost ugradnje dodatnog tereta u vozilo u smislu balističke zaštite, turele sa naoružanjem, kao i razne optoelektronske sprave i uređaje. Laboratorijska, poligonska i terenska ispitivanja vozila "Zastava NTV", koje će tokom ispitivanja biti podvrgnuto veoma rigoroznim i zahtevnim testovima, treba da dokaže da su usvojena koncepcija vozila i njegove vučno-dinamičke karakteristike u potpunoj saglasnosti sa postavljenim zahtevima.
Sistem PASARS-16 je protivavionski artiljerijsko-raketni sistem. Prvi put je prikazan 2017. godine u Novom Sadu, a konstruisan je u Vojno-tehničkom institutu. PASARS je baziran na oklopljenoj šasiji "FAP 2026BS/AV" sa pogonom na šest točkova. Na oklopljenoj tureli integrisan je top "Bofors" od 40 mm, kao i dve rakete kratkog domenta RLN-IC sa infracrvenim samonavođenjem. Uskoro ćemo na njemu videti i Mistral. Ideja prilikom konstrukcije PASARSA-16 je da se sistem lako koristi za ciljeve u vazduhu, ali za ciljeve na zemlji. PASARS je opremljen modifikovanim radarskim sistemom „žirafa“, ima ugrađeni automatski punjač i sistem za vezu sa komandom baterije. Brzina pucanja iz topa iznosi 300 metaka u minutu, a maksimalni domet topa iznosi četiri kilometra.
Poslednja reč u razvoju srpske artiljerije, predstavlja najmoćnije artiljerijsko oruđe vatrene podrške kalibra 155 mm, potpuno automatizovano sa visokim nivoom autonomije. Modulom naoružanja se upravlja iz kabine vozila i zbog svojih karakteristika može se smatrati DUBS-om u kalibru 155 mm. Najvažnija komponenta modula naoružanja je potpuno automatizovani punjač sa 12 projektila i barutnih punjenja. Kao dodatak tome na platformu je postavljena automatizovana dopuna sa još 12 metaka tako da je borbeni komplet 24 metka za koji nije potreban nikakav rad posade. Sistem poseduje automatsku nišansku liniju, kao i automatizovanu navigaciju. Zbog stabilizacije tokom gađanja na oruđže su ugrađene četiri hidrauličke stope pomoću kojih se omogućuje gađanje u oba smera, što ga čini jedinstvenim u svetu. Oruđe poseduje senzorsku glavu za direktno gađanje kao i radar za merenje početne brzine. Zbog svoje potpune automatizacije vrlo je kratko vreme prevođenja iz marševskog u borbeni položaj što omogućava brzo i efikasno dejstvo kao i povlačenje s vatrenog položaja. Oruđe poseduje i sposobnosti da izvrši gađanje tipa MRSI sa četiri projektila na dometima do 25 km. Aleksandar može koristiti svu standardnu i specijalnu municiju 155 mm proizvedenu po NATO standardu.
Reč je o srpskoj modularnoj jurišnoj pušci za 21. vek koju pravi "Zastava oružje". Osnova za modularnu M17 bila je puška M05 kalibra 7,62 x 39 milimetara - poput onog za "kalašnjikov", što je standardni kalibar srpske vojske i armija drugih zemalja. Puška koristi zakrivljeni plastični šaržer u koji staje 30 metaka. Cev se za manje od 60 sekundi može zameniti novom koja ispaljuje kalibar 6,5 x 38,7 milimetara iz šaržera kapaciteta 20 metaka, koji će biti proširen da prima 30 metaka. Osim toga, s obe strane puške postoji selektori da se puška zakoči, kao i za odabir pojedinačne ili automatske paljbe. Pokrivač ispod cevi može da se odstrani, a ispod njega se nalazi šina na koju se može nakačiti bacač granata. Puška ima teleskopski kundak, koji može da se sklopi. Metak 6,5 x 38,7 milimetara razvio je "Prvi partizan" i optimizovan je za automatska i poluautomatska oružja. Za pomenuti kalibar se tvrdi da ima bolje aerodinamične karakteristike koje omogućavaju manji gubitak brzine, ravniju putanju i, samim time, veći kinetičku energiju pri udaru. Ima domet od 800 metara.
VOJSKA SRBIJE DOBIJA NOVO VOZILO! Evo šta su MRAP oklopnjaci - VLADARI modernog ratišta i ČUVARI PEŠADIJE
STANJE BORBENE GOTOVOSTI: Pešadija vrši obuku na srpskom LAZARU 3 (FOTO)
SRPSKO SVEVIDEĆE OKO! U Nišu prikazan i "Pegaz" - napredna srpska bespilotna letelica (FOTO)
PONOS SRBIJE! Ovo je najsavremenije oružje koje je Yugoimport SDPR predstavio u Abu Dabiju (FOTO/VIDEO)
DŽIN SRPSKOG NAORUŽANJA: Oklopno vozilo "Lazar 3"! (FOTO)