AVION SE ZABIO BRZINOM OD 200 KILOMETARA NA ČAS U HRAST: "Iluzija" uzrok stravične avionske nesreće na Kozari (VIDEO)
Zbog slabe vidiljivosti i doživljaja "iluzije" pilot se zabio u hrast pri brzini od 200 kilometara na čas, piše u završnom izveštaju komisije koja se bavila avionskom nesrećom na Kozari
Zbog veoma slabe vidljivosti, pilot aviona koji se pre tri meseca srušio na Kozari verovatno je imao lažni osećaj položaja letelice te je došlo do povećanja nagiba i spuštanja, sa naglim gubitkom visine, a potom i udarca u krošnju drveta, brzinom većom od 200 km/h.
NOVI ZEMLJOTRES JUTROS POGODIO HRVATSKU: Tlo se snažno zatreslo na 30 kilometara od Zagreba!
SKANDAL U CRNOJ GORI: Bivša vlast kupila neispravne respiratore?
VAKCINACIJA SE NASTAVLJA: Slovenija dozvolila upotrebu Astrazeneke
Kako je potvrđeno to je, između ostalog, navedeno u završnom izveštaju Komisije za sprovođenje istrage uzroka avionske nesreće aviona Piper PA-28, koja se dogodila 10. decembra 2020. godine.
U tom izveštaju ističe se da je osnovni uzrok avionske nesreće, u kojoj su poginule dve osobe, gubitak kontrole nad avionom i njegov pad u nepravilan položaj izazvan nekontrolisanim ulaskom letelice u oblačnu masu i gubitkom vizuelnog kontakta sa zemljom.
- Moguće je da je pilot pokušao izbeći oblak zaokretom, nakon čega je usledila iluzija, odnosno lažni položaj i prelazak u strmo obrušavanje i udar u drvo hrasta - navodi se u ovom izveštaju. Kako se dodaje, prvi udar avion je imao u krošnju hrasta visine oko 20 m i prečnika u podnožju oko jedan metar, sa brzinom većom od 200 km/h.
- Avion je prvo udario u granu hrasta debljine oko 30 cm. Oko hrasta u koji je avion udario nalazi se okolno drveće s visinom većom od 20 m, ali nisu uočeni tragovi oštećenja na granama tog drveća, što je dokaz da je avion prije udara bio u veoma strmoj putanji - stoji u izveštaju. Nakon udara u zemlju došlo je do požara na avionu i drveću. U avionu je bilo oko pola rezervara goriva, odnosno oko 70 litara.
- Nakon udara aviona pod strmim uglom u granu hrasta i zemlju došlo je do loma gorivne instalacije, curenja i prosipanja benzina na mestu udara. Usled kratkog spoja akumulatora pretpostavlja se da je došlo do varničenja, što je zapalilo prosuto gorivo i uzrokovalo požar - ističe se u izveštaju. Inicirani požar je zahvatio rezervoare u krilima, odnosno ostatke benzina u njima, zbog čega su eksplodirali.
U izveštaju se, inače, navodi i niz drugih faktora koji su uticali na nesreću. Jedan od njih je, navodi se, nedovoljna osposobljenost i iskustvo pilota za letenje iznad planinskog zemljišta i u uslovima nagle promene meteorološke situacije. Sledeća je nedovoljna procena meteorološke situacije kod donošenja odluke za letenje.
Na nesreću je, navodi se, uticalo i psihičko stanje pilota izazvano stresom iz prethodnih letova.
Avion je, podseća se, izvodio najavljen i odobren let s aerodroma Banjaluka u rejonu Velike Kladuše u operaciji izbacivanja veterinarskih vakcina iz vazduha. Letelica je, dodaje se, redovno održavana u ovlaštenom servisu i ima evidentirane sve redovne i druge radove održavanja.
- Avion je bio u plovidbenom stanju s važećim uverenjem o plovidbenosti, opremljen i održavan prema važećim propisima i odobrenim procedurama - piše u izveštaju.
Prema podacima koji su ranije objavljeni, avionom je pilotirala Irina P. (33), majka dvoje djece, Moldavka sa rumunskim državljanstvom, a s njom je bio i Beograđanin Igor Ivanović (34). Obdukcijom tela utvrđeno je da je smrt nastala usled višestrukih lomova i povreda tokom pada aviona.