"CRNA GORA VIŠE NIKAD NEĆE BITI ISTA" Otac Gojko ODUŠEVLJEN narodom koji BRANI PRETKE I POTOMKE, otkrio ŠTA OČEKUJE
Otac Gojko Perović o litijama u Crnoj Gori!
Matica srpska, panteon srpskog pamćenja i košnica naše kulture, pamti sve u ime svih nas još od 1826, kada su je Srbi osnovali u Pešti, a ubrzo preselili u Novi Sad, ali ne seća se da je u njenom novosadskom zdanju ijedan govornik okupio toliko mnoštvo ljudi kao u četvrtak veče otac Gojko Perović, protojerej-stavrofor, rektor Cetinjske bogoslovije i jedan od predvodnika protestnih litija u Crnoj Gori. Litije su i bile tema ovog susreta. Srpska Atina i Srpska Sparta u Matici srpskoj ponovo su disale kao celina.
MILO ĐUKANOVIĆ NAJAVIO: "Ako treba i prisustvom da potvrdim da je bilo genocida u Srebrenici - dolazim"
FRANCUZI PRESUDILI ĐUKANOVIĆU: Milo neće dočekati 30. godišnjicu vlasti!
BESNI RAT U CRNOJ GORI: Mladić koji je poslednji ranjen dobro poznat policiji zbog BACANJA BOMBE
- U nedelju ću predvoditi litiju u Sremskoj Kamenici i ako me moji u Crnoj Gori budu pitali zašto baš tamo, podsetiću ih da svi oni kada ih srce zaboli idu u Kamenicu. A ovo što se događa u Crnoj Gori, tu se baš o srcu i radi - poručio je Perović.
- Sabornost je ta reč. Nema crkve bez naroda. Mogli smo ranije da im šaljemo specijalne pozivnice, mogli smo i pare da im nudimo, ali ovoliko ljudi ne bismo nikada okupili. Narod u Crnoj Gori oseća sabornost. U litijama u Herceg Novom, gde sam odrastao, srećem ovih dana ljude koje znam od malih nogu. Svi oni, bez obzira na različite profesije, stoje u hramovima i pevaju duhovne pesme. Tako skladan skup za dve decenije, koliko sam sveštenik u Crnoj Gori, nisam mogao ni da zamislim. I ne samo u Herceg Novom, nego u skoro svakom crnogorskom gradu. Ja vam tvrdim da ovo nije više ona Crna Gora od pre dva meseca. Neće više nikada biti ista. Ovo je duhovna revolucija u ljudima koji spoznaju da su slobodni i dovoljno hrabri da je brane strpljivo, istrajno i argumentovano.
- Da. Ljudi su izašli povodom zakona, a juče sam od jednog prijatelja čuo da su ljudi izašli da progovore i o nekim nepravdama još od 1948. godine. Čini mi se da to nije preterano.
- Ovo je prvi čas demokratije na Balkanu, ravan antičkim polisima kada su ljudi šetali ulicama i raspravljali o filozofsko--političkim pitanjima. E, sada imate to u Crnoj Gori. Ljudi brane i pretke i sami sebe i svoje potomke. Svesni su da su postali deo velikog istorijskog događaja i da imaju ravnopravno učešće u tom događaju, da nisu marginalizovani. Tema jeste politička, vezana je za zakon, ali je način protesta duhovan, kao na svetoj liturgiji. Svi pevaju, čitaju molitve. Posledice ovakvog protesta su dalekosežnije i od samog zakona. Imamo ljude koji se više ne boje šta će reći predsednik mesne zajednice ili direktor na poslu. Oslobodili su se.
- Njihov korak mogao bi da bude da se urazume u pravcu postizanja nekog rešenja. Ne samo zbog ljudi koji protestuju, nego i zato što dobijamo i neke upute iz međunarodne zajednice. Komesar EU je, pre petnaestak dana u Crnoj Gori, na veoma jasan način skrenuo pažnju da sa ovim Zakonom o slobodi veroispovesti nije sve u redu, da bi trebalo da se priča i da su oči Evrope uprte u Crnu Goru. I iz Saveta Evrope imamo konstataciju da im nije baš najjasnije šta je vlast htela ovim zakonom. Dakle, imamo tu intonaciju Evrope i sve više građana Crne Gore koji su na ulicama i koji mirno i dostojanstveno protestuju.
- Svako zdravorazuman misli i o tome. Postoji ta mogućnost kada vidite jednosmernost predstavnika vlasti koji dozvoljavaju sve samo ne da se priča o promeni zakona, što jeste zahtev trećine biračkog tela u Crnoj Gori. Takva vlast, bez sluha za prigovor i osećaja da primi kritiku, spremna je na sve.Istovremeno, gledajući puls ljudi koji učestvuju, ja se sve manje toga plašim. Možda može neko da pokuša, ali duh koji vlada na protestima je takav da je incident neprimenjiv. Ne mogu da prorokujem šta će tačno biti, ali duh protesta je takav da se jasno vidi ko nije u duhu litije.
- Nema mesta toj temi. Srpska pravoslavna crkva je zvanično ime naše crkve i ono se ne skriva ni u saopštenjima Episkopskog saveta SPC. Na litijama se nose obeležja SPC, a naša misionarska potreba je da našom terminologijom idemo malo dalje od administrativnog imena naše crkve, jer su učesnici naših litija podjednako pravoslavni vernici i Srbi i oni koji se ne osećaju Srbima. Naša potreba jeste da naglasimo da to jeste SPC, ali da ona, kao takva, jeste crkva svih pravoslavnih vernika u Crnoj Gori. Želimo da naglasimo da je pravo ime SPC, kao i ruske, grčke, bugarske, u stvari pravoslavna crkva, crkva koja okuplja sve i ne deli nikoga po naciji. Ali, ime, status i ustrojstvo SPC niti ko dovodi u pitanje, niti kome pada na pamet da to radi. Naša misionarska potreba je da u izrazu, besedi i komunikaciji sa prisutnima naglasimo vaseljenski, univerzalni značaj naše SPC.
Ne prija vam što vas mediji u bezmalo rok maniru proglašavaju "zvezdom litija"?
- Kad se podigne talas, na vrhu izbije pena, bela kao griva. A šta s njom biva? Kada se talas povuče, pena prva nestaje. Nikakva kap vode ne treba da pomisli da je ona neki faktor u ovom talasu. To bi bilo ružno i pomisliti i govoriti. Ovaj narod u Crnoj Gori demonstrirao je prvu istinu naše vere, a to je da je ona stvar sabornosti, jedna moba, zajednički "posao" u kojem se dobro zna i ko ga vodi i kad počinje.
Jeste li čuli pesmu rep grupe "Beogradski sindikat" posvećenu litijama?
- Jesam, predivna pesma! Pogodila je u centar, u duh i suštinu ovih protesta.