"KOPILOT NAMERNO SRUŠIO AVON I UBIO 150 LJUDI" Podaci iz crne kutije otkrivaju detalje od kojih se LEDI KRV U ŽILAMA
Tragedija koja je potresla svet.
Pre skoro tačno osam i po godina avion na letu 4U9525 survao se u francuske Alpe. Nemački kopilot je izvršio samoubistvo vodeći sa sobom u smrt 150 osoba. Neke pouke su izvučene, ali do danas nisu rešena sva pitanja tragedije.
OTAC JE STALNO DOZIVA, BRAT I MAJKA U TEŠKOM STANJU: Ovo je devojčica Laura (5) koja je poginula u eksploziji nakon pada aviona (FOTO/VIDEO)
AUTOMOBIL SA DECOM SE PREVRNUO OD EKSPLOZIJE?! Jezivi detalji pada aviona - devojčica (5) poginula, njen brat u teškom stanju
Putnici su kobnog 24. marta 2015. ušli u “Erbas 320” kompanije “Džermanvings” koji je trebao da ih preveze od Barselone do Dizeldorfa. Većina njih su bili Nemci, uključujući ceo razred iz vestfalijskog gradića Halterna. Kako je naveo “Juronjuz”, od 150 ljudi - 144 putnika i ostalo članova posade - u avionu su 72 njih bili nemački, 50 španski državljani a ostalo iz više drugih zemalja, dok je prema Klix.ba među stradalima bio i bračni par Ehret i Emira Smailagić, državljanin Nemačke poreklom iz BiH.
Niko od njih nije stigao na cilj. Kako je ranije naveo BBC, letelica je iznad Alpa stalno gubila visinu a to dugo vremena niko nije primetio.
Jedina osoba koja je mogla da reaguje u tom trenutku nije bila u kokpitu već u toaletu. Kad se pilot vratio, vrata kabine su bila zapečaćena a njegov kopilot nije otvarao. Pilot je udarao po vratima i dozivao ga, kako navodi BBC, na kraju je počeo da urla: "Pisti me unutra, dođavola!". Ali, nekoliko minuta kasnije bilo je prekasno. Avion je udario u planinski masiv i svih 150 ljudi u njemu je stradalo.
U pitanju je jedna od najgorih katastrofa nemačkog civilnog vazduhoplovstva i veliki udarac za “Lufthanzu” kojoj pripada i “Džermanvings”, naveo je BBC.
Kopilot svesno zapečatio kokpit i namerno oborio avion
Stručnjacima isprva nije bilo jasno da li je u pitanju bio tehnički kvar ili se kopilot Andreas Lubic, koji nije poslao poziv u pomoć, onesvestio.
Dva dana kasnije, podaci iz crne kutije prvi put su ukazali na jezivu mogućnost, da je Lubic svesno zapečatio kokpit i namerno oborio avion. Samo nedjelju dana kasnije skoro da više nije bilo sumnji.
U javnosti je isplivavalo sve više detalja iz Lubicove biografije. Ovaj 27-godišnjak je godinama imao psihičke probleme i tražio je pomoć desetina lekara – prema “Juronjuzu” je konsultovao čak 41 njih u pet godina pre avionske nesreće, uključujući nekoliko psihijatara. Bio je u teškoj depresiji i išao na terapije.
Uprkos svemu tome, na kraju je ipak nekako dobio dozvolu za letenje.
Pri tome su “Lufthanzi” bile poznate njegove depresivne faze za koje se smatralo da su stvar prošlosti. Da je poslodavac kasnije saznao da psihički problemi nisu prestali, to bi verovatno bio kraj njegove letačke karijere.
Očigledno je da je mladić prikrio svoje zdravstveno stanje, navodi BBC. Istražitelji su u njegovom stanu našli gomilu pocepanih uverenja o bolovanju – lekari su mu preporučili da ostane kod kuće i na sam dan tragedije.
Izgleda da je Lubic dugo razmatrao mogućnost spektakularnog samoubistva – u kojem ne bi bio jedini koji odlazi u smrt. Prema podacima diseldorfskog tužilaštva, samo dan pre tragedije na internetu je proučavao princip rada vrata kokpita kao i načine samoubistva, naveo je BBC.
Svađa o odšteti
Nemački istražitelji su krivicu videli u Lubicu, a ne u “Džermanvingsu” ili “Lufthanzi”.
Brojni lekari su bili zabrinuti zbog njegovog stanja, ali nisu ni posumnjali u ovakav ishod. Lekarski nalaz, međutim, nisu stizali do poslodavca a Lubic nije predavao svoja uverenja o bolovanju.
Otvorilo se i pitanje odštete. “Lufthanza” je porodicama stradalih nemačkih državljana paušalno ponudila po oko 50.000 evra, bez obzira na moguću kasniju odluku suda.
Advokati porodica žrtava smatrali su da je to premalo i želeli su da prebace proces u Sjedinjene Države, gde mogu da računaju na veće odštete, i tamo možda podnesu tužbe.
Epilog istrage
Francuska je zatvorila istragu o nesreći početkom marta 2022, bez podizanja bilo kakvih optužnica, preneo je tada “Juronjuz”.
Tužioci Marseja zaključili su da su akcije kopilota bile nepredvidive i obustavili su istragu “ubistva iz nehata”.
Istražitelji su utvrdili da je Lubic namerno preuzeo kontrolu nad letelicom i oborio je na planinu u regionu Gornjih Alpa. Sedam godina nakon nesreće, sudske vlasti u Francuskoj su zaključile da “samoubilački” čin kopilota “nije bio predvidiv” niti “bilo kome poznat”.
Tužioci Marseja su takođe zatvorili svaki slučaj protiv lekara koji su možda bili upoznati sa Lubicovim medicinskim stanjem u mesecima pre nesreće. Advokat porodica žrtava Sofi Tonon Vesfrajt rekla je da je odluka o zatvaranju slučaja bila “izuzetno razočaravajuća”.
-Za porodice je nezamislivo da neko u takvom stanju nije privukao pažnju “Lufthanze” – rekla je ona tada.
“Juronjuz” je podsetio da je Nemačka zatvorila svoju istragu pada aviona “Džermanvingsa” u januaru 2018. i takođe odustala od optužbi, odbacujući sumnje da su lekari koji su pregledali Lubica bili nemarni i da nisu obavestili poslodavca o njegovim problemima sa depresijom.
Memorijal žrtvama je izgrađen 2016. na mestu nesreće duž prevoja Mario u Francuskoj.