IMALA DEVET GODINA KADA SE PRVI PUT UDALA! DA LI STE ČULI ZA "BRAK ZADOVOLJSTVA"? Jeziv običaj koji se i dalje upražnjava iako je ilegalan, VLASTI NEMOĆNE
Užasan običaj i dalje postoji u Iraku.
Rusul se probudila sama u kući. Njen brak trajao je svega tri sata. Nije joj to bio prvi brak, ni drugi, ni treći ni četvrti... Ova devojčica se udavala toliko puta da više ne može ni da se seti svojih muževa.
SPOJ NESPOJIVOG, MIKS KULTURA KAKAV NIGDE NEĆETE SRESTI: Ovo su neke od NAJBIZARNIJIH stvari koje možete videti samo u Dubaiju
VELIKI POŽAR U AKVA PARKU: Na terenu više desetina vatrogasnih vozila (VIDEO)
PRONAĐENA TELA KRISTINE I ALEKSANDRE: Gnusna istina isplivala na videlo!
Njena tužna priča počela je davno. Počela je da radi kako bi izdržavala sestru, pošto sa porodicom nisu bile u dobrim odnosima. Dok je zarađivala, na ulici je gledala devojke u tesnoj odeći kako čekaju klijente. Ubrzo bi neki starac došao da ih "pokupi".
- Bile su to veoma lepe, mlade devojke. Nikad nisam mogla da shvatim kako su mogle sebi da dozvole da prodaju svoje telo - priča Rusul za medije.
Iako je imala težak život, Rusul se zaklela da njeno parče hleba nikad neće zavisiti od nekog muškarca. Kada bi joj neki u ruku ugurao papirić sa brojem telefona, ignorisala bi ih.
Međutim, jednog dana je u radnju gde je radila ušetao nešto stariji muškarac i počeo da joj se obraća. Bio je ljubopitljiv. Pitao ju je o njenom životu, zašto radi tako mlada, odakle je... Po prvi put, Rusul je pomislila da neko brine za nju.
Sestra i ona živele su u Bagdadu, a novac koji je zarađivala jedva da je bio dovoljan da ih prehrani. Iako se u početku zaklela da će biti samostalna, ubrzo je počela da mašta kako će naći divnog muža, koji će brinuti i o njoj i o sestri.
Taj isti muškarac nastavljao je da svraća iz dana u dan, i činio je sve kako bi privukao njenu pažnju. Posle izvesnog vremena Rasul je razvila emocije prema njemu.
Nakon svega par nedelja on ju je zaprosio. Odveo ju je u Kadimju u Bagdadu. Dok su ulazili u kancelariju za verske brakove, Rasul je bila presrećna.
Ceremonija je bila kratka, sveštenik je izrecitovao nekoliko reči, pitao je da li se slaže sa 250 evra miraza koji će dobiti i predstavio joj ugovor. Rusul nije znala da čita, ali čak i da je znala, možda ne bi shvatila da nešto nije u redu.
Nekoliko minuta nakon blagoslova, njen novi muž ju je odveo u stan koji se nalazio u blizini, kako bi konzumirali brak. Iako je Rusul bila nervozna, radovala se što će njena sestra i ona konačno imati pristojan dom. Svog muža je pratila u spavaću sobu i, dok je on zatvarao vrata, molila se da će se prema njoj dobro ophoditi i da će njihov brak potrajati.
I zaista, prvih nekoliko dana sve je izgledalo kao u bajci.
- Osećala sam se kao da mi je neko skinuo sav teret sa ramena. Konačno nisam ja bila ta koja mora sve da obezbedi - prisetila se Rasul.
Međutim, nakon nekoliko nedelja, njen muž je nestao.
Rusul nije ni znala da je sklopila brak na određeno vreme. U pitanju je specijalni islamski brak, takozvani "zavaj al-mutaa", odnosno "brak zadovoljstva". To je način da se muslimanima verski dozvoli da imaju intimne odnose. Ugovor male Rasul je sada istekao.
Otrčala je kod sveštenika koji ju je venčao. Delovao je kao da je očekuje...
Šta je brak zadovoljstva?
Mutaa brakovi potiču iz predislamske tradicije u Iranu i Arabiji. Danas ih sankcionišu šiitski sveštenici u Iraku i susednom Iranu, gde se većina šiita pridržava onoga što je poznato kao dvanaestočlani šiizam.
Stručnjaci kažu da je pod šiitskim islamom cilj ovakvih brakova seksualno uživanje, a ne rađanje, i da su se u vekovima odvijali uglavnom na hodočašćima i u trgovačkim centrima, gde su usamljeni muškarci, koji putuju na velike udaljenosti, često tražili društvo.
"Brak zadovoljstva" započinje ugovorm, u kojem se navodi dužina trajanja braka i "kompenzacija" trenutnoj ženi. Taj ugovor može biti i verbalan, a sveštenik, iako često prisutan, ne mora ni da ga potvrdi.
Brak može da traje od sat vremena do 99 godina. Muškarac nije u obavezi da izdržava suprugu i ima pravo da raskine ugovor u svakom trenutku.
Brakovi zadovoljstva nisu dozvoljeni prema sunitskom islamu. Ali neki sunitski sveštenici sankcionišu alternativne varijante braka, kao što je "misiar", za koji neki stručnjaci kažu da ima sličnu funkciju kao i mutaa brak i takođe je kritikovan jer eksploatiše žene.
Pristalice mutaa brakova kažu da oni mogu biti pozitivan potez za parove koji su svesni šta rade.
- Ovo je nešto što je veoma rasprostranjeno. Ima mnogo devojaka poput mene - kaže Rusul.
U slučaju devojčica kao što je one, ti ugovori suštinski omogućavaju zlostavljanje dece. Brakovi zadovoljstva takođe nisu priznati po iračkom građanskom pravu. Krivični zakon kaže da svako ko ima seksualne odnose van braka sa devojkom ili ženom može biti kažnjen kaznom zatvora do sedam godina ako ima između 15 i 18 godina, odnosno do 10 godina ako je žena mlađa od 15 godina.
Rusul kaže da joj je sveštenik tada predložio da ide iz jednog u drugi "brak zadovoljstva", ističući da baš i nema drugu opciju, s obzirom na njeno teško finansijsko stanje.
Tada ju je, kako kaže, fotografisao.
Rusul je znala da će se još boriti da preživi sa svojom platom, i da joj nedostatak obrazovanja pruža male izglede za bolji posao. Takođe je znala da će joj činjenica da nije devica otežati pronalazak muškarca koji želi trajni brak.
- Sveštenik je tada postao posrednik, pronalazio mi je "posao", a ja nisam imala drugu mogućnost nego da na to pristanem - priča Rasul.
Rasul ne želi da otkriva koliko zarađuje, ali ističe da sveštenik od svakog braka uzme proviziju. Kaže da je potpisivala ugovore koji traju nekoliko sati, ali i nekoliko nedelja.
- Kada me sveštenik pozove i kaže da mi je našao nekog, ne mogu da kažem ne - priča Rasul.
Rusul je spavala sa desetinama muškaraca... Sa toliko njih da im više ne zna ni broj. Sa svakim je imala potpisan bračni ugovor
Objašnjava i kako joj sveštenik obezbeđuje kontracepciju, da ne bi ostala u drugom stanju.
Brak zadovoljstva na hodočašću
Kadhimja je lokacija jednog od najvažnijih hodočasničkih mesta šiitskog islama. Milioni ljudi dolaze iz celog sveta da posete džamiju u znak sećanja na smrt Musa al-Kadhima, sedmog od 12 šiitskih imama.
Među užurbanim tezgama na pijaci koje okružuju svetilište nalaze se desetine kancelarija u koje parovi odlaze da se venčaju po islamskom zakonu, ili šerijatu, pre nego što se pojave pred sudijom da bi dobili zvaničan venčani list. Većina parova traži trajne brakove. Ali neki traže mutaa brakove.
Iako su nelegalni u Iraku, mediji pišu da su brakovi zadovoljstva i te kako dostupni u Kadhimji. Od deset sveštenika kojima je novinar prišao, čak osam njih je priznalo da je zaključilo takav brak. Od njih osam, čak dvojica sveštenika su pristala da blagoslove ugovore sa maloletnicama, od kojih su neke imale svega devet godina.
Nemoguće je odrediti koliko je tačno rasprostranjeno sklapanje ovakvih brakova sa maloletnicama u Iraku.
Gait Tamimi, bivši viši šiitski sveštenik iz Karbale, rekao je da je bio svedok hiljada mutaa brakova, ali nijednog sa decom. On je priznao da suniti takođe sklapaju neformalne brakove, ali je rekao da činjenica da su šiitski sveštenici bliži onima na vlasti znači da mogu da deluju nekažnjeno.
U jednoj od "kancelarija za brakove" u Kadhimji, sveštenici su, ne znajući da razgovaraju sa novinarima, otkrili detalje iz svoje prakse.
- Možeš da se oženiš na pola sata, čim ugovor istekne, možeš da oženiš drugu - pričao je sveštenik.
On je rekao da može da organizuje i prvoklasni apartman u hotelu za mladoženju i mladu, iako je nezakonito da par iznajmi sobu u hotelu u Iraku, ukoliko nisu večani po građanskom zakonu.
Mnogi sveštenici nisu marili ni za to što je mlada očigledno bila previše mlada.
Zakonska granica za brak u Iraku je 18 godina, iako su pojedine sudije dozvoljavale brak i 15-godišnjim devojčicama u "hitnim slučajevima".
Šerijat, međutim, dozvoljava devojkama da se udaju kada prođu kroz pubertet.
Šerijat, takođe, zahteva od sveštenika da dobije saglasnost roditelja ako je devojčica maloletna. Ali ovaj sveštenik ne pravi problem čak ni kada se novinar pretvara da želi da oženi 13-godišnju devicu.
Umesto toga, on samo savetuje da se detetu ne oduzme nevinost. Kao alternativu predlaže analni seks. I rado vodi ceremoniju preko telefona, da devojka nije ni prisutna.
Novinaru je uzeo 200 dolara za ceremoniju koja je trajala svega nekoliko minuta. Čak se ponudio i da novinaru pronađe drugu ženu, čim ovaj ugovor istekne.
- Mogu da ih fotografišem i da ti pošaljem. Ako ti se svidi, vrati se i tvoja je - rekao je sveštenik.
Potom je doveo jednu mladu devojku, slobodnu da sklopi mutaa brak, da upozna novinara. Govori kako može sa njim da provede noć za 300 dolara. Kada je reporter rekao da ipak ne želi da sklopi brak, sveštenik nagovara ovu devojku da mu nađe neku mlađu.
- Možda može da mi nađe neku koja ima 14 ili 15 godina. Reći ću joj da potraži, a ako je mlada, dovešću ti je - nudi sveštenik.
U Karbali, šiitskom svetom gradu udaljenom 120 kilometara južno od Bagdada, novinar pita šeika Emada Alasadija, najvišeg sveštenika u gradskoj šerijatskoj kancelariji za venčanje u džamiji Karbala, da li odobrava praksu mutaa braka. Kaže da, iako je to dozvoljeno u šerijatu, on ga nikada ne bi obavljao.
- Krivac bi bio osuđen na zatvorsku kaznu, čak i da je sveštenik - kaže on.
Međutim, u ulicama oko svetinje, sveštenici dele drugačije savete.
Sveštenik Sajed Mustafa Salavi kaže da bi bio i više nego srećan da sklopi mutaa brak novinara i 12-godišnje devojčice. Uopšte se ne potresa što je u pitanju dete.
- Bitno da ima više od devet godina. Prema šerijatu problema nema, radi šta ti je volja - govori sveštenik.
Kada ga je novinar ponovo pozvao posle nekoliko dana, da ga upita da li može da mu obezbedi novu mladu, sveštenik je zadovoljno trljao ruke.
- Neće da šalju fotografije, ali kada ih vidiš biće ti jasno. To su dobre, prelepe devojčice. Ako ti se jedna ne svidi tu je druga, treća... - pričao je sveštenik.
Kada je novinar na kraju otkrio da je novinar svi sveštenici su poricali da su ikada sklopili mutaa brak.
Jedan od sveštenika rekao je da se ugled na velikog Ali Sistanija, najuticajnijeg šiitskog sveštenika u Iraku.
Novinar obratio kancelariji ajatolaha Sistanija u svetom gradu Nadžafu sa novinarskim dokazima i zamolio ga da pojasni svoj stav o mutaa brakovima.
- Ako se ove prakse dešavaju na način na koji kažete, onda ih bezrezervno osuđujemo. Privremeni brak nije dozvoljen kao sredstvo za prodaju seksa na način koji omalovažava dostojanstvo i humanost žena. Staratelj devojke ne bi trebalo da dozvoli njen brak bez njenog pristanka... i ona ne bi trebalo da se uda ako je to protivzakonito, to bi joj moglo doneti nevolje - navodi se u saopštenju ajatolaha.
Poput nekih drugih šiitskih vođa u Iraku, ajatolah Sistani je u prošlosti, u knjizi "Put pravednika" objavljenoj pre više od 25 godina, pisao da ako je dete mlađe od devet godina obećano za brak ili privremeni brak, seksualni dodir je bio verski dozvoljen.
Međutim, u trenutku kada je novinar radio ovu priču (pre četiri godine, prim. aut.) iz kancelarije ajatolaha je rečeno da su se "vremena promenila i to je izbrisano iz njegovih trenutnih knjiga".
"To nije greh"
Jedan muškarac u svojim 40-im, koji koristi sveštenike da mu pronađu žene i devojke za mutaa brakove kaže da brak zadovoljstva nije greh.
- To se ne računa kao greh. Dostupan je i jeftin je i dobro je to učiniti - kaže on.
- Mnogo sveštenika to obezbeđju, ali ja koristim samo dvojicu jer mi obezbeđuju sve devojke koje su mi potrebne - kaže on.
Muškarac objašnjava kako sveštenik ima unapred pripremljene foto-albume.
- Nekad nekoliko devojaka sedi kod njega u kancelariji. Ako ti se neka svidi, možeš da je uzmeš. Ako ne, gledaš album i tako - objašnjava muškarac.
On kaže da lično preferira devojke koje imaju 16 godina i više, jer imaju više iskustva, a i "ne koštaju toliko".
- Devojčice od 12 su 'sveže', zato su i skuplje. Ugovor sa njima košta i po 800 dolara - kaže sagovornik.
Rusul potvrđuje da se device mnogo više traže.
- Postoje sveštenici koji traže mlade device jer ih klijenti traže, a i plaćaju se više - priča Rasul.
Ona kaže da devojke posle 20. godine prestaju da budu zanimljive za sveštenike.
Gubitak časti
Gubitak nevinosti van braka nosi priličan rizik u zemlji, jer neki Iračani to vide kao narušavanje porodične časti.
Mona je imala samo 14 godina kada su je nagovorili na mutaa brak sa starijim muškarcem koji ju je pratio kući iz škole.
Sada nekoliko godina starija, Mona je pod pritiskom porodice da se uda i uplašena je da će njen budući muž saznati da više nije nevina. Kaže da je ujak ubio njenu rođaku samo zato što je imala dečka. Kaže da razmišlja o samoubistvu.
- Nemam izlaz. Ako osetim još malo pritiska, učiniću to - kaže Mona, koja je u međuvremenu pobegla od kuće.
Ali, nisu samo devojke ranjive na potencijalno eksploatatorsko oruđe mutaa brakova.
Od Rane se, kada je imala dvadesetak godina, muž razveo kada je pobegla u Bagdad, nakon što su militanti iz sunitske džihadističke grupe Islamska država (IS) zauzeli njen rodni grad.
Kada je upoznala novog muškarca bila je oduševljena kada ju je zaprosio. Verovala je da stupa u trajni brak. Nije se ni trudila da pročita ugovor jer je verovala novom mužu.
Čak i da je pročitala ugovor možda ne bi shvatila da je prevarena. Ugovor izgleda kao i klasičan ugovor o braku po šerijatskom zakonu. Jedino što sveštenik doda reč mutaa u jednoj zagradi, što mnogim devojkama i promakne dok čitaju.
- Proveli smo tri najlepša dana u mom životu. Naručivali smo hranu, čuvao me je. Kada si slomljen, a neko ti pruži nadu, to je dragoceno - priča Rana.
Onda su jednog dana krenuli u kupovinu i njen novi muž je samo nestao.
Kada je porodica saznala da je njen novi brak bio privremen, odrekli su je se.
Iako su mutaa brakovi sankcionisani od strane šiitskih sveštenika, mnogi sektori iračkog društva, i šiiti i suni, smatraju ih nečasnim – u suštini prostitucijom.
- Kada se udate, osećate se sigurno, srećni ste. On je vaš muž, verujete da imate budućnost, ali se ispostavilo da je sve bila laž. Za nas je sveštenik nešto posebno, ali onda otkrijete da je ovaj tip koji nosi turban varalica. Neki sveštenici brane mutaa brak kao način da udovice i razvedeni dobiju prihod, jer žena dobija miraz. Takođe kažu da žene imaju seksualne želje i žele religiozno odobreno sredstvo za spavanje sa muškarcima - priča Rana.
Rusul kaže da je to lažna ideja.
- Možda neki žele ovo, ali mislim da mnogi ljudi ne bi želeli da krenu tim putem ako su finansijski sigurni. Zašto bi tinejdžer želeo ovo da uradi? - pita se Rusul.
Kancelarija ajatolaha Sistanija rekla je za medije da se zloupotrebe događaju jer vlasti ne sprovode zakon.
Portparol iračke vlade rekao je da je vlastima teško da reaguju "ako žene ne odu u policiju sa svojim pritužbama na sveštenike".
Ali za devojke poput Mone, koje ne žele da njihove porodice saznaju za njihove mutaa brakove, odlazak u policiju izgleda nemoguć.
Ne postoje zvanični podaci koliko je mutaa brakova sklopljeno u Iraku.
Rusul proklinje dan kada je, nesvesno, zakoračila ovim putem.
- Kad jednom ovo uradiš, život ti je uništen - kaže ona.