ZATO ŠTO SMO VEROVALI REKLAMAMA, ZATO SMO I OVCE: Kako nas je ratna propaganda masovno slala u smrt pevajući (FOTO)
U svim zemljama vlada propaganda, to su zapaljivi tekstovi, nacionalistički pamfleti, saopštenja vojnih sila polepljena po zidovima, pesme, fotografije ili karikature. Novinari, pisci i intelektualci, ilustratori, postaju ratno oružje, kao i fotografije sa fronta i svaki novi bioskop.
Poslednjih trideset godina na prostorima bivše Jugoslavije mogli smo da vidimo i na svojoj koži osetimo snažno dejstvo propagandnih aktivnosti raznih centara moći što je najviše bilo omogućeno jakim uticajem televizije.
Stvaranje spoljnjeg neprijatelja ili demonizacija i ismevanje neprijatelja uz podizanje morala vojsci i narodu dva su osnovna cilja svake ratne propagande.
ZA DVA SATA NAJAVILI SMAK SVETA: Isus će sići na zemlju i pomaći magnetne ploče! (VIDEO)
Prvi svetski rat je po mnogo čemu bitan događaj tj. prekretnica pa i u teoriji i praksi propagande predstavlja početnu tačku.
KRISTALNA NOĆ: Uvertira za najveći zločin u istoriji čovečanstva
Od 1914. godine započinje era ratne propagande koja će svoje obrise dobijati tokom rata do 1918. dok će punu ekspanziju doživeti u Drugom svetskom ratu naročito u Nemačkoj, Velikoj Britaniji i SAD.
Jačanje nacionalnih osećanja, demonizacija neprijatelja, podsticanje morala vojnika i civila po cenu stalnog "ispiranja mozga"; propaganda, praćena cenzurom, doživela je ogroman razvoj tokom Prvog svetskog rata i postala istinsko strateško oružje.
Zbog OVOG TELEGRAMA starog 102 godine stradali su MILIONI LJUDI
"Leševi Švaba više smrde nego leševi Francuza", moglo je da se pročita u francuskom listu Maten (Le Matin) 14. jula 1915. godine.
Rat je smrtonosan samo za neprijatelja, uveravaju tadašnja saopštenja. Tako se moglo pročitati da su nemačke carske trupe sastavljene od kukavica i gladnih, a francuski vojnici, koji znaju vrednost svog neprijatelja, smišljaju izraz za sve to - "ispiranje mozga".
Ni veliki intelektualci ne zaostaju. "Borba protiv Nemačke borba je civilizacije protiv varvarstva", piše francuski filozof Anri Bergson u avgustu 1914. godine. "Nemci će pobediti, jer je to civilizacija", odgovara nemački ekonomista Verner Zombart.
Evo šta je NATALIJINA RAMONDA i zašto svi Srbi treba da je nose baš DANAS!
Sve učesnice rata formiraju svoje kancelarije za propagandu i cenzuru. Pisma vojnika se rediguju ako se smatraju nesmotrenim.
U pozadini, cenzori obilaze pozorišta i kabaree u hajci na pacifiste, defetiste i subverzivne. Nemačka je "nemoralna i varvarska", a "zverstva" njenih vojnika su glavne teme propagande Antante.
U Nemačkoj je centralna tema nepobedivost vojske Rajha naspram celog sveta. Stanovništvo je preplavljeno slikama na kojima su neprijatelji prikazani kao Liliputanci naspram nemačkog džina.
Kao i u drugim zaraćenim zemljama, i u Britaniji je propaganda namenjena regrutovanju dobrovoljaca, a među najpoznatijim plakatima je "Tvoja zemlja te treba" (Your country needs you) generala Kičenera.
Živimo u svetu informacija i reklama, gde nam život diktira konzumersko društvo. Šta je dobro, šta je kvalitetno, a šta treba izbegavati... većina nas misli da dolazimo do tih zaključaka sopstvenim iskustvom ili prirodnom logikom, ali zapravo smo svi pod manjim ili većim uticajem propagande.