ZAPAD U STRAHU PRED MOĆNIM ORUŽJEM: Ruska mornarica ima NOVU podmornicu sa SPECIJALNIM POGONOM, evo šta će sve moći (VIDEO)
Ekstremno izdržljiva i veoma tiha.
Ruska ratna mornarica dobila je ovih dana svoju prvu serijski proizvedenu podmornicu na konvencionalni pogon klase Lada. Reč je o podmornici nazvanoj Kronstadt, za koje zapadni analitičari veruju da ima ugrađene pogonske litijum-jonske baterije, zbog kojih bi mogla da bude ekstremno izdržljiva pod vodom, ali istovremeno i vrlo tiha.
ZAPAD ŽIVI U POTPUNOJ ILUZIJI! Moskva spustila Ameriku na zemlju: "SAD nisu ni teoretski spremne da pregovaraju sa Rusijom"
ČETIRI KANDIDATA IZLAZI NA IZBORE: Evo ko će sve stati Putinu na crtu
UZNEMIRUJUĆI SNIMCI IZVLAČENJA OLUPINE RUSKOG HELIKOPTERA: Pao na zaleđeno jezero, poginula iskusna posada, VERUJE SE DA JE OVO UZROK TRAGEDIJE (VIDEO)
Podmornice klase Lada, koje bi trebalo da zamene one iz već zastarele klase Kilo, a u sklopu Crnomorske flote redovno učestvuju u specijalnoj vojnoj operaciji.
Medijska mreža ruskog ministarstva obrane, izvestila je prošle nedelje da je Kronstadt uvršten u 161. podmorničku diviziju Severne flote. Na ceremoniji, za koju portal The War Zone navodi da je verovatno održana u pomorskoj bazi Poljarni kod Murmanska, zastavu ruske ratne mornarice s Andrijinim krstom uručio je zapovedniku nove podmornice zapovednik Severne flote, admiral Nikolaj Jevmenov.
Izgrađen u brodogradilištu ruskog Admiraliteta u Sankt Peterburgu, Kronstadt je dugačak 60,9 metara i ima potisnu snagu od 2.700 tona. Njegovo naoružanje uključuje krstareće rakete Kalibr za napade na kopnene ciljeve, a one se intenzivno koriste u ratu u Ukrajini. Ruske podmornice u Crnom moru lansiraju Kalibr iz šest torpednih cevi od 53 centimetra, a mogu da se napune torpedima ili minama.
Rusko ministarstvo obrane tvrdi da Kronstadt ima dubinu ronjenja veću od 300 metara i sposobnost relativno dugog delovanja ispod površine, bez potrebe za izranjanjem zbog punjenja baterija. Većina sistema je automatizovana, što rezultira posadom od samo 35 oficira i mornara.
Nakon dužeg razdoblja, u kojem je njena podmornička flota iz doba Hladnog rata čekala bolje dane, ruskoj je mornarici u poslednjih desetak godina stavljeno na raspolaganje više novijih plovila, što je dovelo do porasta podvodnih operacija, posebno u Atlantskom okeanu. Rusko ministarstvo obrane precizira da je mornarica unazad desetak godina dobila čak 24 podmornice različitih dizajna, osam puta više u poređenju sa prethodnom decenijom.
Međutim put do stavljanja Kronstadta u službu nije bio lak. Analitičari ističu da je Lada razvijena kao naslednik klase Kilo, zastarele konstrukcije koja još čini većinu ruske konvencionalne podmorničke flote, ali je taj dugotrajan rad na novoj klasi prisilio Rusiju da nastavi s izgradnjom manje napredne, ali pojačane klase Kilo. U poređenju sa Kilom, Lada ima potpuno novi dizajn, uključujući konstrukciju s jednim trupom, tegljeni sonar i druge moderne karakteristike.
Tačne mogućnosti najnovije ruske sonarne tehnologije nisu jasne, ali ako budu delotvorni, Ladini sonari mogli bi da pruže ključnu prednost u otkrivanju neprijateljskih podmornica. S druge strane ruski napori da razviju napredni pogonski sistem za klasu Lada bili su manje uspešni. Planirano je da se ta klasa opremi pogonskim sistemom nezavisnim od vazduha (AIP), što bi znatno produžilo vreme u kojem može ostati potopljena, a otežalo bi i njeno otkrivanje. Pritom valja ukazati da AIP, ako ispravno radi, može dizel-električnu podmornicu da približi nuklearnim jurišnim verzijama, iako u ograničenom stepenu i samo u pod određenim uslovima.
Stručnjaci navode kako je nejasno šta je pošlo po zlu, ali podsećaju da je prototip klase Lada naišao na probleme posle puštanja u pogon 2010. i činilo se da će biti povučen iz upotrebe. Rusija je tada odustala od AIP-a za klasu Lada, uprkos tome što je bila predvodnica u toj tehnologiji još od 1950-ih godina.
Bilo je govora da se nedostatak AIP-a može prevladati upotrebom litijum-jonskih baterija, iako još nije jasno je li to slučaj s Kronstadtom i budućim sestrinskim podmornicama koje su u izgradnji. Ako se pokaže da klasa Lada zaista koristi pomenute baterije, to bi značilo da bi mogle imati ekstremnu izdržljivost pod vodom s vrlo tihim radom za dizel-električni brod.
Uz to, analitičari upozoravaju da bi klasa Lada mogla biti vrlo moćna pri delovanju u uskim obalnim područjima, a značajna je i njezina sposobnost za lansiranje krstarećih projektila na kopnene ciljeve. Pritom podsećaju da podmornice klase Kilo i nadalje igraju glavnu ulogu u napadima na ciljeve širom Ukrajine.
Uz spomenuti Kalibr, nova klasa mogla bi da ispaljuje i Klub, srodnu krstareću raketu koja pruža snažnu otpornost na protivbrodske mere. Ali stručnjaci ukazuju na to da klasa Lada nema sistem vertikalnog lansiranja koji bi obezbedio veći kapacitet za takvo oružje. Dobri poznavaoci ruskih podmornica smatraju da bi Lada mogla da bude važan dodatak ruskoj mornarici, ali dodaju da to zavisi od kapaciteta industrije koja se nalazi pod sankcijama Zapada.
Srbija Danas/Tportal