ZAŠTO JE FEJSBUK PROMENIO IME U META: Ne samo zbog znaka, ideje o "metaverzumu" već tu postoji niz bolnih tema za Zakerberga
Kompanija je juče promenila ime u Meta
Kao što su svetski mediji preneli, Fejsbuk menja naziv svoje kompanije u Meta kako bi se distancirao od pređašnjih skandala. Tim povodom Zakerberg je ukazao na novu viziju "metaverzuma" na događaju za programere.
ZAKERBERG ODLUČIO: Ovo će biti novo ime kompanije Fejsbuk, predstavljen i logo!
ŠOKANTNO: Raste broj mladih koji se priključuju satanizmu - zapalili CRKVU, žrtvuju životinje i traže SAMOUBISTVO od članova
HOROR NA PLAŽI: Pronađeno 300 beživotnih tela, svi sumnjaju na "mreže duhova" (FOTO)
Fejsbuk rebrendira svoju matičnu kompaniju i sada će se zvati Meta dok Mark Zakerberg pokušava da distancira ovog velikana društvenih medija od skandala nakon što su procurili dokumenti uzbunjivača koji su tvrdili da su njegove platforme štetile korisnicima i izazivale bes.
Zakerberg je to objavio u četvrtak na Facebook Connect konferenciji proširene i virtuelne stvarnosti. Tokom ovog saopštenja, radnici ispred sedišta kompanije u Silikonskoj dolini otkrili su zavesu kako bi otkrili novo ime i logo.
Meta se odnosi na "metaverzum", Zakerbergovu viziju za prelazak kompanije u zajedničku proširenu stvarnost, gde koristi rad i igru u okruženjima virtuelnog sveta.
Pokušaj da se pobegne od stvarnosti nije mogao da dođe u bolje vreme za brend koji se bori, koji će zadržati ime Fejsbuk, ali Facebook Inc. - matična kompanija koja takođe poseduje Instagram i WhatsApp - sada će ići pod novim nazivom Meta. Počeće da se trguje pod MVRS od 1. decembra.
Kompanija je ogrezla u dubokoj krizi nakon što je uzbunjivač Fransis Hojgen otkrila interna dokumenta i iznela bombastične tvrdnje da "im je profit važniji od ljudi" tako što svesno nanosi štetu tinejdžerima svojim sadržajem i izaziva bes među korisnicima.
Hojgen, bivša menadžerka proizvoda u Fejsbuku, napustila je kompaniju sa desetinama hiljada poverljivih dokumenata koje je u tajnosti kopirala i objavila u otprilike dvadesetak novinskih kuća.
U četvrtak je otkriveno kako se kaže da su istraživači Fejsbuka imali opsežna saznanja o tome da koronavirus i dezinformacije o vakcini protiv COVID-19 postoje u aplikacijama kompanije, ali su učinili malo da se bore protiv toga, a kamoli da podele informacije sa Belom kućom.
Dokumenti koje je predstavila Fejsbuk uzbunjivačica Frensis Hojgen pokazuju kako je sprovedeno više studija koje su proizvele niz različitih brojeva sa detaljima o tipovima korisnika koji su najverovatnije delili lažne vesti. Kongresmeni, akademici i Bela kuća pozvali su Fejsbuk da javno podeli takve informacije.
Zaposleni u Fejsbuku su takođe znali da dezinformacije o koronavirusu dominiraju delovima platforme društvenih medija stvarajući "efekte nalik eho komori", što na kraju pojačava neodlučnost oko vakcine.
Hojgen je svedočila pred Kongresom 5. oktobra i britanskim parlamentom u ponedeljak, predstavljajući nalaze o šteti koju su društveni mediji naneli mladim korisnicima. Jedan je otkrio da je 13,5% britanskih tinejdžera i 6% američkih tinejdžera koji imaju samoubilačke misli reklo da ih prate zbog Instagrama.
U poruci objavljenoj na internoj oglasnoj tabli u martu 2020. i otkrivenoj u dokumentima Hojgen kaže se da je aplikacija otkrila da je 32% devojaka reklo da ih je Instagram uništio zbog prikazivanja sopstvenog tela jer su već imale veliku nesigurnost.
Još jedna nedavna tvrdnja protiv kompanije je da Instagram bombarduje žene i devojke koje pate od poremećaja u ishrani slikama i video snimcima izuzetno mršavih žena i drugih obolelih od anoreksije.
Interni dokumenti su otkrili da Instagramov algoritam bira opcije na osnovu pretraga i preferencija korisnika koji izražavaju interesovanje za dijetu, gubitak težine i mršavost.
Istraživači Instagrama su ove godine izveli eksperiment u kojem su kucali izraze kao što su #mršavi i #tanki, a zatim im je ponuđeno da pregledaju druge naloge na kojima se pojavljuju opasno mršave žene i devojke.
Još jedan ključni nalaz u dokumentima koji su procurili je da je osoblje Fejsbuka godinama izveštavalo da je zabrinuto zbog neuspeha kompanije da kontroliše govor mržnje i da su njeni algoritmi preplavili korisnike ekstremističkim sadržajem i teorijama zavere zasnovanim na njihovim političkim uverenjima. Interne poruke osoblja ovog giganta društvenih medija pokazuju da su sebe okrivili za nerede na Kapitolu 6. januara nakon što su ekstremističkim sadržajima dali platformu na sajtu.
- Jedan od najmračnijih dana u istoriji demokratije i samouprave. Istorija nam neće ljubazno suditi - rekao je jedan radnik, dok je drugi rekao: "Već dugo potpirujemo ovu vatru i ne treba da se čudimo što je sada van kontrole".
Dokumenti Hojgen koji su procurili takođe otkrivaju da Fejsbuk potencijalno obmanjuje američku Komisiju za hartije od vrednosti tako što nije otkrio da njegova popularnost među mladim korisnicima opada.
Rečeno je da nije uspeo da objasni da su mnogi korisnici FB-a ljudi sa više od jednog naloga na njegovim sajtovima, što znači da bi stvarni broj korisnika mogao biti do 11% manji nego što bi njegove brojke sugerisale.
Jedan trend pokazuje da je vreme provedeno na Fejsbuku od strane američkih tinejdžera smanjeno za 16% od 2020. do 2021. godine i da su mladi odrasli, između 18 i 29 godina, provodili 5% manje vremena na aplikaciji, navodi Bloomberg.
Uprkos lavini štetnih tvrdnji uzbunjivača koji su se pojavili početkom ove nedelje u onome što je postalo poznato kao Fejsbuk papiri, Meta je u ponedeljak izvestila o velikom profitu u poslednjem kvartalu.
Kompanija je saopštila da je njen neto prihod porastao za 17% u periodu jul-septembar na 9,19 milijardi dolara, podstaknut snažnim prihodima od reklama. To je više u odnosu na profit od 7,85 milijardi dolara godinu dana ranije.
Meta akcije su porasle za više od 1% u trgovanju posle radnog vremena u utorak i porasle za više od 3% u četvrtak popodne pre nego što su pale na oko 1,5% do 17 časova. Prihod u trećem kvartalu porastao je 35% na 29,01 milijardi dolara, premašivši očekivanja analitičara.
Promena imena kompanije uključuje novi logo koji prikazuje plavi simbol beskonačnosti i odnosi se na "metaverzum", njen novi fokus da se proširi izvan aplikacija društvenih medija. Termin "metaverzum" može da se odnosi na digitalne prostore, koji su napravljeni realističnijim korišćenjem virtuelne ili proširene stvarnosti.
- Naša misija ostaje ista, i dalje se radi o zbližavanju ljudi - rekao je on i dodao: "Sada imamo novu zvezdu Severnjaču koja će pomoći da se metaverzum oživi."
Dodao je da ta reč na grčkom znači "iznad" i simbolizuje da "uvek ima više za izgradnju" i "uvek sledeće poglavlje u priči".
- Verujem da je metaverzum sledeće poglavlje interneta, a to je i sledeće poglavlje naše kompanije - rekao je on i dodao: "Dok se većina kompanija fokusira na to kako ljudi mogu da se povežu sa tehnologijom, mi se fokusiramo na izgradnju tehnologije kako bi ljudi mogli da se povežu jedni s drugima."
Zakerberg je ranije sugerisao da metaverzum bude budućnost kompanije, a o metaverzumu je govorio od jula. Kompanija je mnogo investirala u virtuelnu realnost i proširenu stvarnost, razvijajući hardver kao što su Oculus VR slušalice i radeći na AR naočarima i tehnologijama narukvica.
Žučna reč, prvi put skovana u distopijskom romanu tri decenije ranije, popularna je u Silicijumskoj dolini i na nju su se pozivale druge tehnološke firme kao što je Microsoft.
Pored promene imena, Meta je takođe najavila predstojeće slušalice za virtuelnu realnost pod nazivom Project Cambria, vrhunski proizvod koji će biti dostupan sledeće godine po višoj ceni od slušalica Quest 2 od 299 dolara, navela je kompanija u blog postu.
Meta je takođe objavila kodno ime svojih prvih pametnih naočara sa potpuno AR: Projekat Nazare. Prelazak na Metu podseća na momenat kada je Gugl naglo preimenovao sebe u Alphabet 2015. godine, čime je Google postao podružnica i omogućio mu da postane tehnološki konglomerat.
Uprkos lavini štetnih tvrdnji uzbunjivača koji su se pojavili početkom ove nedelje u onome što je postalo poznato kao Fejsbuk papiri, Meta je u ponedeljak izvestila o velikom profitu u poslednjem kvartalu.
Kompanija je saopštila da je njen neto prihod porastao za 17% u periodu jul-septembar na 9,19 milijardi dolara, podstaknut snažnim prihodima od reklama. To je više u odnosu na profit od 7,85 milijardi dolara godinu dana ranije.
Prelazak na Metu podseća na kada je Gugl naglo preimenovao sebe u Alphabet 2015. godine, čime je Google postao podružnica i omogućio mu da postane tehnološki konglomerat. Ali goruće pitanje u glavama mnogih je da li je ime dovoljno da pomogne Meti da se otrese svojih narastajućih noćnih mora vezanih za odnose s javnošću.
Za nezavisni nadzorni odbor kompanije, odgovor je ne. Grupa je ubrzo nakon objave objavila saopštenje u kojem se kaže: "Promena imena ne menja stvarnost: Fejsbuk uništava našu demokratiju i vodeći je svetski trgovac dezinformacijama i mržnjom."
- Njihova besmislena promena imena ne bi trebalo da odvrati pažnju od istrage, regulative i stvarnog, nezavisnog nadzora koji je potreban da bi Fejsbuk bio odgovoran.
Kompanija pokušava da "skrene razgovor sa njihovih trenutnih problema na metaverzum, koji je uzbudljiv i futuristički", rekla je za Business Insider En Olderog, viši partner u konsultantskoj firmi Vivaldi sa 20 godina iskustva u strategiji brenda.
Ona je to nazvala "briljantnim potezom" jer 'zaista, niko ne razume' metaverzum. Ona je, međutim, dodala da bi javnost u ovoj fazi "definitivno mogla da prozre takve stvari".
- Fejsbuk je svetska platforma društvenih medija i oni su optuženi da stvaraju nešto što je štetno za ljude i društvo - rekla je konsultantkinja za marketing Laura Ris za Asošijeted pres.
Ona je uporedila ime Meta sa onim kada je BP rebrendirao u "Beyond Petroleum" kako bi izbegao kritike da šteti životnoj sredini. "Oni ne mogu da odu sa društvene mreže sa novim korporativnim imenom i pričaju o budućem metaverzumu."
Pored novog curenja dokumenata od strane Hojgen prošlog ponedeljka koji su postali poznati kao Fejsbuk papiri, američki zvaničnici su objavili da je Meta pristao da plati do 14,25 miliona dolara za namirenje građanskih tužbi vlade da je kompanija diskriminisala američke radnike i prekršila savezno pravilo zapošljavanja.
Prošlog utorka u Velikoj Britaniji, kompanija je kažnjena sa 70 miliona dolara nakon što nije pružila dovoljno važnih informacija regulatoru konkurencije koji istražuje preuzimanje Giphy platforme za deljenje GIF-ova kompanije.
Britanska uprava za konkurenciju i tržišta (CMA) pokrenula je istragu o kupovini u junu prošle godine, nedugo nakon što je dogovor objavljen, zbog zabrinutosti oko "značajnog smanjenja konkurencije".
Fejsbuk je odgovorio na kaznu: "Uopšte se ne slažemo sa nepravednom odlukom CMA da kazni Fejsbuk za pristup usklađenosti sa najboljim naporima, što je i sam CMA na kraju odobrio. Pregledaćemo odluku CMA i razmotriti naše opcije."
Fejsbuk je takođe priznao da korisnici mogu da dele informacije o tome kako da ilegalno uđu u zemlje i o ljudima koji su prokrijumčareni na njegovim platformama društvenih medija.
Priznanje dolazi pošto je državni tužilac Arizone Mark Brnovič pozvao Ministarstvo pravde i američkog državnog tužioca Merika Garlanda da istraže giganta društvenih medija zbog njegovog "omogućavanja" ilegalne migracije u Sjedinjene Države.
Ovaj potez bi mogao da koristi reputaciji kalifornijskog behemota, koji je pretrpeo udarac za udarcem poslednjih godina. Kompanija se suočila sa brojnim skandalima mnogo pre svoje kontroverze oko Fejsbuk papira.
Optužen je da je omogućio širenje dezinformacija tokom američkih predsedničkih izbora 2016, što je izazvalo niz kongresnih saslušanja i promene politike, uključujući uvođenje nezavisnih provera činjenica i dalju transparentnost u političkom oglašavanju.
U 2019. godini, Federalna trgovinska komisija kaznila je Fejsbuk sa 5 milijardi dolara jer je dozvolio prikupljanje 87 miliona američkih profila za informacije koje britanska kompanija Cambridge Analytica koristi za političko oglašavanje. Neke od reklama su korišćene za pomoć kampanji bivšeg predsednika Donalda Trampa 2016. godine.
Kada je objavio novo ime, Zakerberg nije obratio pažnju na bilo koji od skandala ili Fejsbuk papira, već se fokusirao isključivo na Metine ciljeve u budućnosti.
Oni koji su upoznati sa popularnom dečjom igricom Roblox već poznaju metaverzum jer sebe opisuje kao kompaniju metaverse. Fortnite kompanije Epic Games se takođe smatra delom metaverzuma.
Metaverzum će "biti veliki fokus i mislim da će ovo biti samo veliki deo sledećeg poglavlja o načinu na koji se internet razvija nakon mobilnog interneta", rekao je Zakerberg za The Verge ranije ove godine, piše Daily Mail.
- I mislim da će to biti i sledeće veliko poglavlje za našu kompaniju, koja će se zaista udvostručiti u ovoj oblasti.
U nedelju je Meta objavio da angažuje 10.000 ljudi u Evropi da izgrade metaverzum.