OVO JE NAJVEĆA PREDNOST ŽIVOTA U NOVOM SADU: Građani masovno koriste jedno prevozno sredstvo i čuvaju okolinu
Statistike pokazuju da čak i po lošem, odnosno zimskom, vremenu preko 1400 sugrađana redovno koristi bicikle.
Znate li da se broj dvotočkaša na novosadskim ulicama svake godine povećava za deset procenata? Ukoliko se okrenete oko sebe, ta informacija uopšte ne bi trebala da vas čudi, jer smo kulturu vožnje bicikla u našem gradu podigli na jedan sasvim novi, viši, nivo.
Biciklistička kultura u našem gradu neguje se od davnina.
GRADONAČALNIK SUBOTICE POZITIVAN NA KORONA VIRUS: Dobro se oseća i na kućnom lečenju je
NOVI SAD U OBRAZOVANJE ULAŽE PREKO ŠEST MILIJARDI GODIŠNJE! Prvaci dobijaju besplatne udžbenike, a brojne su olakšice za roditelje
BESPLATNI UDŽBENICI, NOVE ŠKOLE, NAUČNO-TEHNOLOŠKI PARK: Novi Sad u obrazovanje ulaže više od šest milijardi godišnje
Čini se da napredovanje u ovoj sferi nije stalo, još od kada je pre 122 godine, izlivena prva biciklistička staza, a prvi Novosađanin shvatio da na putu do posla, umesto u dosadnom autu, pored toga što izbegne saobraćajnu gužvu, može i da istraži i u potpunosti drugačije doživi grad.
Grad je tada započeo, a od tada kontinuirano nastavio da ulaže u proširenje mreže biciklističkog saobraćaja. Godinama se to nekako guralo i razvijalo, ali su poslednjih nekoliko godina zaista bile ključne.
Danas se u našem gradu prostire preko 90 kilometara biciklističkih staza, a samo u periodu od 2012. do 2020. godine, kada smo mislili da smo sve već videli, izgrađeno je novih 24,7 kilometara.
Međutim, mi Srbi često imamo običaj da u nešto uložimo svoje vreme i interesovanje, a zatim ga, okupirani drugim trenutno bitnijim stvarima, zaboravimo i zapustimo. Ipak, iako je ovo prilično ustaljena praksa, Grad Novi Sad odlučio je da prekine tradiciju, te redovno održava i vrši rekonstrukciju biciklističkih staza na mestima gde je to neophodno.
Tako je, u istom periodu, kroz redovno održavanje, rekonstruisano 8,8 kilometara biciklističkih staza, za šta je iz budžeta izdvojena svota od 28,1 milion dinara.
Često možete čuti i kako smo mi Novosađani razmaženi. Kažu da su od šećera, te se bojimo da ćemo se otopiti. Međutim, to nije istina! Statistike pokazuju da čak i po lošem, odnosno zimskom, vremenu preko 1400 sugrađana redovno koristi ovo prevozno sredstvo za prelazak sa tačke A, na tačku B.
Jesmo mi fini, al' nismo svileni!
I zaista, godinama smo tako gurali, pedalu po pedalu, da bismo danas skoro dostigli velike evropske biciklističke metropole poput Amsterdama i Kopenhagena.
Popeti se na tako visoku lestvicu, kada pričamo o dvotočkašima, bilo je moguće samo kroz neprestana ulaganja u ovu sferu.
Novosadski biciklisti, u potrazi za večnim begom iz grada, pronašli su svoje utočište u blizini Begečke jame, kada je završena i posebna biciklistička staza koja vodi čak do Begeča. Staza kojom, uz pogled na Dunav, vrlo brzo pobegnete od sve napornije gradske vreve.
Veliki deo radova na dodatnom unapređenju, izgradnji i rekonstrukciji staza je i dalje u toku.
Pričamo o izgradnji biciklističke staze, sa obe strane, na deonici od Hajduk Veljkove ulice do Bulevara patrijarha Pavla u dužini od 3,5 kilometara po strani, ali i 900 metara biciklističke staze na deonici od Hajduk Veljkove ulice do Ulice Antona Čehova.
Takođe, u planu za 2022. godinu je i izgradnja još 46,7 kilometara bici staza. Planira se da se biciklističke staze u Hajduk Veljkovoj ulici u potpunosti završe, da se biciklistička staza ka Begeču dodatno produži, ali i da dobijemo potpuno novu stazu koja će uz kanal DTD voditi do mosta ka Iromvu.
Kada, sa druge strane, pričamo o projektovanju. Novosadski projektanti u planu imaju ozbiljno spajanje Novog Sada, novim "bici rutama", sa okolnim mestima. Tako se uveliko razmišlja o biciklističkoj stazi Novi Sad – Rumenka – Irmovo – Kisač – Čenej.
Ipak, novosadsku kulturu biciklizma posebnom čini još mnogo više činilaca, osim izuzetno uređenih staza.
Svako ko nije biciklista, a poželi da bude, veoma lako može da iznajmi za sebe jednog dvotočkaša i krene u poseban obilazak grada. Sistem za iznajmljivanje javnih bicikala "NS Bike" omogućava da na čak petnaest mesta, u bilo kom momentu u toku dana, možete da iznajmite svoje vozilo, po izuzetno pristupačnoj ceni od 170 dinara dnevno.
Može li se za 170 dinara kupiti sreća? Očigledno da može.
Takođe, jedini smo u Srbiji koji imaju tri stanice za besplatnu popravku bicikala. Ukoliko vam se, ne daj Bože, slučajno desi da nešto krene kako ne treba, kod Riblje pijace, te ispred marketa "Univerexport" na Futoškom i Santandrejskom putu, uvek možete da izvršite neku od osnovnih popravki alatom koji je predviđen za tu namenu.
Na "bici stazama" takođe postoje i brojači. Naš grad ih trenutno ima 24. Oni pokazuju koliko je biciklista na dnevnom nivou prošlo određenu deonicu staze koju mere. Ta informacija neće značiti prosečnom biciklisti, ali na osnovu toga Grad skuplja značajne podatke prema kojima određuje na kojim mestima je rekonstrukcija i izgradnja novih staza neophodnija.
Novi Sad između Atlanskog okeana i Crnog mora
Prošlog leta smo na Petrovaradinskoj tvđavi, kao pravi grad bici budućnosti, održali Evropsko prvenstvo u planinskom biciklizmu.
Na taj način, u Novi Sad pristiglo je preko pet stotina biciklista iz 44 evropske zemlje. U ulozi domaćina smo se, između ostalog, našli i zato što kroz naš grad, levom obalom Dunava, prolazi međunarodni biciklistički koridor "Euro Velo 6".
Put kojim smo krenuli, svakim danom podrazumeva iniciranje nekih novih akcija koje će dodatno poboljšati status biciklista u Novom Sadu. Iako Grad, kao jedan od retkih u Srbiji, mnogo radi na unapređenju, za dodatno razvijanje biciklizma neophodna su i razna biciklistička udruženja i klubovi.
Više ljudi okupljenih oko istog cilja daju najbolje rezultate?
Upravo tako. Prošle godine Grad Novi Sad je, kao jedini Grad u Srbiji, obezbedio sredstva iz budžeta ne bi li pomogao dodatnom motivisanju građana za prelazak na ovaj, ekološki, vid prevoza.
Raspisana su čak dva javna konkursa. Prvi je sprovodilo udruženje "Novosadska biciklistička inicijativa" u saradnji sa "Res Polis", a Grad je tom prilikom opredelio 8.000.000,00 dinara kako bi subvencionisao čak 704 građana za kupovinu bicikla.
Naši sugrađani su se prijavljivali preko aplikacije, a zamisao je bila da od Grada dobiju deset hiljada dinara na koje bi dodali ostatak novca i pazarili svog novog ljubimca. Tom prilikom se na konkurs prijavilo 7782 Novosađana.
Naredni konkurs sprovodilo je udruženje "Novosadski ekološki centar" u saradnji sa Biciklističkim klubom "Dubl", gde se Novi Sad ponovo priključio i subvencionisao 900 novih bicikala, odnosno za ovu priliku iz svog budžeta izdvojio 10.000.000,00 dinara.
Kada su se Novosađani, nakon prvog konkursa, uverili da se ne radi o prevari, čak i oni najnepoverljiviji odlučili su da okušaju svoju sreću, te je ovom prilikom za subvencije apliciralo preko 10.000 građana.
Vozači automobila najbolje znaju kakva se muka muči sa pronalaskom parkinga u poslednje vreme. JKP "Parking servis" potrudilo se da se na području biciklizma nikada ne dogodi isti problem. Zbog toga, u našem gradu danas postoji čak 184 lokacije na kojima su uređena parkirališta za bicikle, a mnoga od njih su i pod kamerama kako bi se što više smanjio rizik da ostanete bez svog prevoznog sredstva i prijatelja.
Danas, kada najveći akcenat stavljamo na očuvanje planete i ovo malo čistog vazduha što nam je ostalo, najbolje šta možete da uradite za sebe jeste da auto ostavite parkiran ispred zgrade i na posao, ili kuda god vam obaveze nalažu, krenete biciklom.
Odličan geografski položaj, izrazita kultura građana, ali i veliki napori Grada garantuju nam da će se biciklizam u Novom Sadu iz dana u dan, sve više razvijati.