U Srbiji roditelji i nastavnici GUBE AUTORITET nad decom? Pitali smo PSIHOLOGA pred ŠKOLSKU godinu - Da li današnja omladina zloupotrebljava mogućnosti i ko je tu kriv?
Preterana sloboda i nedostatak granica mogu imati neželjene posledice, tvrdi psiholog. A evo koji je stav da li su nastavnici i roditelji u potpunosti izgubili autoritet nad omladinom u Srbiji.
Previše prava deci može biti "mač sa dve oštrice'
- Svedoci smo da deca imaju sve više prava, ali previše prava može biti “mač sa dve oštrice” za dete. U smislu da deca neka od njih mogu i zloupotrebljavati, kao i da roditelji i nastavnici gube deo svog autoriteta, što nikako nije dobro. Iako prava i jesu tu da zaštite decu, mogu biti “medveđa usluga” za njih. Nedostatak granica i ograničenja, preterana sloboda, mogu imati neželjene posledice. Pravila i poštovanje su blisko povezani i jedno ne može postojati bez drugog. Roditelji koji ne sprovode određena ograničenja ne uspevaju da nauče svoju decu da poštuju sebe i druge, što može negativno uticati na način na koji oni komuniciraju sa nastavnicima, vršnjacima i drugim autoritativnim ličnostima - rekla je na samom početku Anđela Abramović Nešić, specijalista medicinske psihologije, MA kliničke psihologije i porodični psihoterapeut pod supervizijom.
Sloboda se ne postavlja iznad odgovornosti
- Bez odgovarajućih granica, deca su prepuštena sama sebi i mogu pristupiti određenim situacijama bez straha ili opreza, što može povećati njihove šanse da se upuste u rizično i neadekvatno ponašanje.
Deca oponašaju ponašanja odraslih - Budite uzor!
- Deca kojoj je dozvoljeno da rade šta hoće veruju da ovakvu vrstu ponašanja mogu primenjivati i van kuće. To dovodi do mnogih problema u odnosima sa drugim ljudima, jer su ovakva deca često samoživa, impulsivna i nasilna.
Deca oponašaju ponašanja odraslih, naročito roditelja- Budite uzor svom detetu i podstičite i druge u svojoj okolini da to čine.
Preispitajte svoje ponašanje. Radite to često. Da li ste dosledni u postavljanju ograničenja i pravila? Šta radite kada i sami ne uradite ono što je dogovoreno, kada ne ispunite obećanje? Ili kada ste uznemireni, ljuti, besni? Kako dete doživljava vaše eventualne oštrije reakcije, povišen ton, mimiku i gestikulaciju koje idu uz to? Možda dete reaguje na vaša nejasna očekivanja i komunikaciju koji ga zbunjuju? Ako je to slučaj, promena vašeg ponašanja verovatno je najbrži put do promene u detetovom ponašanju - dodaje ona.
I dalje imamo decu koja trpe nasilje, a da to niko ne zna
- Iako se već duže vreme radi na preventivi nasilja u školama i da se insistira na preventivnim merama, nisam sigurna koliko je to funkcionalno u praksi. I dalje imamo decu koja trpe nasilje a da o tome niko ne zna. Mislim da su deca svesna da imaju mogućnost korišćenja te “usluge”, ali ono što po mom mišljenju nedostaje jeste njihovo ohrabrivanje da to i koriste. Dakle, ohrabrivanje i normalizacija korišćenja tih usluga - zaključila je Anđela Abramović Nešić.
Srbija Danas/J.Šipčić