(FOTO+VIDEO) Mercedes-AMG predstavio EKSKLUZIVNU TRKAČKU ZVER od 1.000.000 DOLARA - Samo 13 srećnika će je voziti
Mercedes-AMG predstavlja GT3 Edition 130Y Motorsport, ekskluzivni trkački automobil sa cenom od 1.134.000 dolara. Sa samo 13 primeraka, ovaj model nudi vrhunske performanse zahvaljujući 6.3-litarskom V-8 motoru i naprednoj aerodinamici, bez ograničenja FIA pravila.
Sa "Pebble Beach" događajima i "Monterey Car Week 2024" u punom jeku, Mercedes-AMG je iskoristio priliku da se predstavi kao najnoviji proizvođač automobila koji svojim izuzetno bogatim, izuzetno ekskluzivnim kupcima nudi otključan trkački automobil. Drugim rečima, trkački automobil koji nije ograničen istim pravilima kao onaj koji nemački proizvođač pravi za profesionalna takmičenja, i koji je dostupan za "obične" ljude tokom dana na stazi i drugih zatvorenih scenarija koji im odgovaraju.
Pod "obični" mislimo na srećnih 13 (toliko automobila će Mercedes-AMG proizvesti) ljudi koji mogu da priušte početnu cenu od oko 1.134.000 dolara (zvanično 1.030.000 evra). To znači da Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport nije baš relevantan za gotovo celokupnu svetsku populaciju, ali što se snova tiče, vredan je da se nađe na vrhu svake fantazije ljubitelja vožnje. I da napomenemo, svih 13 primeraka još uvek nije prodato.
Šta je to?
Zaista moćan i jednostavan koncept. Slično kao što je "Porsche" uradio krajem prošle godine kada je stvorio 911 GT3 R Rennsport, Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport je napravljen od FIA-homologovanog GT3 trkačkog automobila kompanije. Ali pošto nije namenjen za zvanične trkačke serije, GT3 130Y Motorsport ne mora da se pridržava FIA standarda za ograničenje performansi niti bilo kakvih BoP (balance of performance) ograničenja. To znači da srećnih 13 kupaca automobila, i svi koji ih budu vozili, imaju pristup još većim mogućnostima na stazi nego profesionalni GT trkači—pod uslovom da su sposobni da te performanse iskoriste. I pod uslovom, naravno, da ih koriste onako kako je zamišljeno i da ih ne zaključaju kao investicije ili postave na izložbu kao puki ukras.
U svakom slučaju, 13 primeraka GT3 130Y ga čini još ređim nego ulična verzija CLK GTR Straßenversion homologacionog specijala iz kasnih 1990-ih, od kojih je Mercedes napravio samo 25. Dakle, ako trenutno niste na Monterey Car Week-u, nemojte računati da ćete ga uskoro videti, osim ako Mercedes ne izloži neki primerak na drugim predstojećim auto-salonima.
Tehnički detalji
Mercedes-AMG GT3 130Y (tako nazvan u čast 130 godina trkačke istorije kompanije, koja datira od onoga što većina prepoznaje kao prvu automobilsku trku, održanu od Pariza do Ruena u Francuskoj, 22. jula 1894. godine) je poslednji AMG GT3 trkački automobil koji će biti opremljen motorom sa prirodnim usisavanjem.
Mercedes opisuje etos automobile kao "modernu tehnologiju motosporta koja se susreće sa tradicionalnim dizajnerskim elementima legendarnih trkačkih automobila iz 1950-ih". Njegov 6.3-litarski V-8 motor proizvodi 671 KS i 730 Nm obrtnog momenta, zahvaljujući odsustvu FIA restriktora vazduha i koristi od posebnog izduvnog sistema. Za poređenje, ova snaga predstavlja značajan skok u odnosu na tipičnih 500–550 KS FIA-homologovanog GT3 trkača, iako nije ekstremna kao ono što Ford planira sa svojim nadolazećim Mustang GTD modelom. Šestostepeni sekvencijalni trkački menjač sa različitim odnosima brzina pomaže u prenosu te snage na stazu.
Zaista ekstremne moderne performanse na stazi su, međutim, jednako zasnovane na aerodinamici kao i na velikoj snazi motora. U tom smislu, Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport proizvodi, kako se tvrdi, 15 procenata više maksimalne sile pritiska nego zvanični trkački automobil, zahvaljujući novom prednjem spliteru, otvora na blatobranima, revidiranim bočnim pragovima, donjem delu karoserije i zadnjem difuzoru. Šire zadnje krilo ima sistem za smanjenje otpora (DRS) koji je ilegalan u GT3 trkačkim serijama, a aktivira se dugmetom na volanu. Takođe ilegalni u profesionalnim krugovima, ali prisutni ovde, su aktivni aero elementi na prednjem delu karoserije. Aktivna aero tehnologija, kako navodi Mercedes-AMG, omogućava GT3 130Y da dostigne maksimalnu brzinu od 315 km/h uprkos značajno povećanoj sili pritiska.
I još više tehničkih detalja
Ostali važni detalji uključuju karbonsku ćeliju za zaštitu vozača i kompletan paket vrhunskih trkačkih sigurnosnih uređaja kao što su kavez za prevrtanje, aparat za gašenje požara i trkački specifična podešavanja kontrole proklizavanja i sistema protiv blokiranja točkova (ABS). Kočnice uključuju karbonske diskove umesto čeličnih, koji su obavezni u GT3 trkama. Sa težinom od navodnih 1.275 kg, Mercedes-AMG kaže da je automobil lakši od zvaničnog trkačkog automobila, iako ne znamo tačno koliko.
Bez obzira na to, kako bi dokazala njegove sposobnosti, kompanija izveštava da je profesionalni vozač i višestruki pobednik Bathurst 12 Hour trke, Jules Gounon, pre šest meseci vozio prototip GT3 130Y i postavio vreme od 1 minut i 56,605 sekundi na čuvenom Mount Panorama Circuit-u u Australiji, oborivši rekord staze za GT trkačke automobile za 2,074 sekunde. Mount Panorama je domaćin Bathurst endurance trke, koju je Gounon osvojio 2020, 2022. i 2023. godine, tako da možete biti sigurni da Gounon poznaje stazu bolje nego bilo ko drugi i da je uspeo da izvuče maksimum iz AMG-a.
Ostale zanimljive karakteristike uključuju spoljašnjost automobila inspirisanu Mercedes-Benz 300 SL W 194 trkačkim automobilom iz 1952. godine. Automobil ima specijalnu srebrnu boju i plave detalje na prednjim blatobranima i oko maske hladnjaka. Unutra, kokpit odaje počast prošlosti koristeći plavi kockasti materijal na jedinom sedištu, smeđe kožne naslone za glavu i trake za vrata, kao i trkački volan sa drvenim ručkama—stilski dodaci koji se ne nalaze u savremenim trkačkim automobilima.
"Specijalna dostava"
Ko god da su 13 srećnika koji osiguraju vlasništvo nad svakim Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport automobilom, dobiće i model automobila u razmeri 1:8, prilagođeni pokrivač za automobil, i Mercedes-AMG/Puma dizajnirano i personalizovano trkačko odelo, rukavice, cipele i vatrootporno donje rublje. Oh, i Bell Racing kacigu i personalizovanu torbu u plavoj kockastoj unutrašnjosti koja odgovara kompletu. Da li vam ceo ovaj paket od preko milion dolara zvuči vredno, nije iznenađenje ako su svih 13 primeraka već prodati do trenutka kad čitate ovo, a sigurno do kraja Monterey Car Week-a 2024.
Specifikacija Detalji
Osnovna cena $1,134,000 (procena)
Raspored Motor napred, pogon na zadnje točkove, 1 sedište, 2 vrata, trkački automobil
Motor 6.3L/671 KS/730 Nm DOHC 32-ventilski V-8
Menjač 6-stepeni sekvencijalni trkački menjač
Težina (neto) 1,275 kg (prema proizvođaču)
Međuosovinsko rastojanje 263 cm (procena)
Dimenzije (D x Š x V) 479.4 x 205.2 x 129.5 cm
0-100 km/h 4.2 sekunde (procena proizvođača)
Potrošnja goriva (grad/autoput/prosek) N/A
Domet, kombinovano N/A (Rezervoar od 120 litara u skladu sa trkačkim standardima)
Prodaja U toku