AMORTIZERI RAVNAJU NERAVAN PUT: Evo koliko je opasno kada nisu ispravni!
Najgore je pri naglom skretanju ili kočenju.
Amortizeri imaju važnu ulogu, pošto su oni ti koji "ravnaju" neravan put, tu su da ublaže energiju udara i priguše oscilacije - time putnicima olakšavaju put, a automobilu produžavaju životni vek. Vremenom se troše, a glavni problem nastaje zato što istrošeni amortizeri u slučaju naglih skretanja ili kočenja čine da automobil gubi kontakt sa podlogom.
Kako amortizeri utiču na ponašanje u vožnji?
Točak na kojem je amortizer neispravan počinje da odskače i često gubi kontakt sa podlogom, što ponekad ima fatalne rezultate po ponašanje vozila. Evo samo nekih posledica neispravnih amortizera:
- Na lošim putevima produžava se zaustavni put vozila
- Držanje pravca u krivinama je pogoršano
- Povećava se rizik od akvaplaninga
- Umanjuje se efekat bezbednosnih sistema - ABS i ESP
- Značajno se povećava trošenje guma
OBJAŠNJENO, U TRI SEKUNDE: Rešite problem paralelnog parkiranja ZAUVEK! (VIDEO)
Kako se proveravaju amortizeri?
- Postoji više načina provere, koju treba početi čim vozač primeti da se automobil ponaša nestablinije nego inače:
- Ako je amortizer istrošen, trošenje guma je nejednako, pa se poređenjem pneumatika na istoj osovini to može utvrditi
- Stari dobri „tres test“ koristi se otkako postoje i amortizeri. „Protresite“ automobil - po povratku u prvobitan položaj bi trebalo tu da ostane, ne valja ako nastavi da se „ljulja“
- Vizuelnom inspekcijom amor-tizera može da se proveri da li postoje tragovi curenja ulja kojima je ispunjen svaki amortizer
- Test u servisu - automobil je postavlja na specijalne vibrirajuće ploče, a kompjuter precizno meri vibracije, na osnovu kojih proverava stanje amortizera
SEĆATE LI SE ŠKODE FAVORIT? Legendarni model slavi 30. rođendan (VIDEO)
Zamena ili reparacija?
Preporuka je da se amortizeri na istoj osovini uvek menjaju u paru. Ako ste se odlučili za zamenu, treba proveriti i stanje nosača i šolja i, po potrebi, zameniti i njih. Da napomenemo, zamena je posao za obučenog servisera!
Kod nas je jedno vreme bila popularna reparacija, ili punjenje amortizera. Proizvođači i serviseri ne preporučuju ovakvu „egzibiciju“, pošto je amortizer suviše važan deo za bezbednost da bi se tek tako sekao, bušio i rastavljao. Ovaj proces je bio popularan dok su amortizeri bili skupi. Pošto su danas dosta jeftiniji, preporuka je da se dotrajali amortizeri zamene novim.
Kad se vrše provere?
Na novom automobilu amortizere terba proveriti posle 80.000 kilometara, a posle toga na svakih 20.000 pređenih kilometara.