Koliko dugo auto može da radi "u leru" sa punim rezervoarom?
Putnici koji su u ponedeljak uveče zbog nevremena zarobljeni u koloni u Hrvatskoj, prinuđeni su da ostanu u svojim vozilima kako bi se grejali.
Iako se u našim krajevima ne dešava tako često da automobili zbog snežne oluje i smetova ostanu zarobljeni u svojim vozilima duže vreme, najnovije vesti iz susedne Hrvatske pokazuju da je taj scenario i te kako moguć.
Zato stručnjaci i savetuju da se po ovakvom vremenu ne kreće na put bez preke potrebe, a ako se voziti već mora, da se pre toga napuni rezervoar automobila.
O tome je danas govorio i načelnik Hrvatske gorske službe spasavanja (HGSS), Josip Brozičević. On je rekao da su "ljudi sedeli u automobilima sa upaljenim motorom; kod nekih je motor radio stalno, kod nekih povremeno, u zavisnosti od toga koliko ko ima goriva".
"Ali, srećom, nije bilo predugo, pa se sve dobro završilo", otkrio je Brozičević.
Portal Index je kontaktirao čitateljka koja je u koloni između Gospića i Gračaca. Ona je rekla da je zarobljena u koloni i dodala da je ostala bez goriva.
"Već tri sata stojimo u koloni između Gospića i Gračaca. Niko nam ništa ne govori, a polako nam ponestaje benzina", rekla je zabrinuta žena.
U zavisnosti od motora, auto okvirno troši od pola litra do 2 litra na sat
Koliko dugo možete ostati u automobilu koji stoji sa upaljenim motorom?
"Zavisi koliki je motor. Ako je manji, trošiće manje. Ako se uzmu u obzir pojedinačni dodatni potrošači, kao što je ventilacija za grejanje ili audio-sistem, trošiće od pola litra do 2 litara na sat", rekao je dr Zoran Lulić, šef Katedre za motore i vozila Fakulteta za mašinstvo i brodogradnju.
Ako se radi o vozilu sa 20 litara goriva u rezervoaru, izdržaće u najgorem slučaju 10 sati. Ako je pun rezervoar vozila 30 litara, vozilo može da izdrži 15 sati.
Lulić je otkrio i kako vlasnici novijih automobila mogu da saznaju koliko njihovo vozilo može da izdrži ove uslove.
"Inače, sva savremena vozila, ona od 2016. godine pa nadalje, moraju da imaju putni računar, on pokazuje prosečnu potrošnju. Kada je brzina na nuli, onda se ispisuje podatak o litrima na sat. Svaki vozač, ako se potrudi, može da sazna koliko njegovo vozilo troši u praznom hodu", objasnio je Lulić za Index, ističući da nema jasnog odgovora jer sve zavisi od toga u kojoj meri su uključeni dodatni potrošači.
A šta kažu u auto-klubu?
Hrvatski auto-klub (HAK) je nedavno takođe pisao o ovoj temi. Njihova računica je u principu u skladu sa Lulićevim rečima. Međutim, razgovarali su o ovom aspektu u smislu uštede goriva, odnosno ostavljanje motora da radi dok čekate nekoga.
"Ostavljanje motora u praznom hodu duže od 10 sekundi troši više goriva nego gašenje motora i ponovno pokretanje. Kada pustite motor da radi u praznom hodu da zagreje automobil ili dok čekate nešto ili nekoga, vaše vozilo troši gorivo nepotrebno. S obzirom na habanje mehaničkih delova vašeg automobila pri pokretanju, ekonomičnije je isključiti motor kada se zaustavite duže od 60 sekundi, ako niste na putu ili u saobraćaju, i ponovo ga upaliti."
"Procenjena potrošnja motora u praznom hodu je od 0,6 litara do 1,5 litara na sat benzina ili dizela. To znači da manji motori u praznom hodu troše oko 1,2 litra goriva tokom jednog sata rada u mirovanju. Dodajte tome i povećanje potrošnje ako je uključeno grejanje zadnjeg stakla ili sedišta. Zbog toga se potrošnja povećava za 0,1 litar po satu rada", navodi HAK.