Колико дуго ауто може да ради "у леру" са пуним резервоаром?
Путници који су у понедељак увече због невремена заробљени у колони у Хрватској, принуђени су да остану у својим возилима како би се грејали.
Иако се у нашим крајевима не дешава тако често да аутомобили због снежне олује и сметова остану заробљени у својим возилима дуже време, најновије вести из суседне Хрватске показују да је тај сценарио и те како могућ.
Зато стручњаци и саветују да се по оваквом времену не креће на пут без преке потребе, а ако се возити већ мора, да се пре тога напуни резервоар аутомобила.
О томе је данас говорио и начелник Хрватске горске службе спасавања (HGSS), Јосип Брозичевић. Он је рекао да су "људи седели у аутомобилима са упаљеним мотором; код неких је мотор радио стално, код неких повремено, у зависности од тога колико ко има горива".
"Али, срећом, није било предуго, па се све добро завршило", открио је Брозичевић.
Портал Index је контактирао читатељка која је у колони између Госпића и Грачаца. Она је рекла да је заробљена у колони и додала да је остала без горива.
"Већ три сата стојимо у колони између Госпића и Грачаца. Нико нам ништа не говори, а полако нам понестаје бензина", рекла је забринута жена.
У зависности од мотора, ауто оквирно троши од пола литра до 2 литра на сат
Колико дуго можете остати у аутомобилу који стоји са упаљеним мотором?
"Зависи колики је мотор. Ако је мањи, трошиће мање. Ако се узму у обзир појединачни додатни потрошачи, као што је вентилација за грејање или аудио-систем, трошиће од пола литра до 2 литара на сат", рекао је др Зоран Лулић, шеф Катедре за моторе и возила Факултета за машинство и бродоградњу.
Ако се ради о возилу са 20 литара горива у резервоару, издржаће у најгорем случају 10 сати. Ако је пун резервоар возила 30 литара, возило може да издржи 15 сати.
Лулић је открио и како власници новијих аутомобила могу да сазнају колико њихово возило може да издржи ове услове.
"Иначе, сва савремена возила, она од 2016. године па надаље, морају да имају путни рачунар, он показује просечну потрошњу. Када је брзина на нули, онда се исписује податак о литрима на сат. Сваки возач, ако се потруди, може да сазна колико његово возило троши у празном ходу", објаснио је Лулић за Index, истичући да нема јасног одговора јер све зависи од тога у којој мери су укључени додатни потрошачи.
А шта кажу у ауто-клубу?
Хрватски ауто-клуб (ХАК) је недавно такође писао о овој теми. Њихова рачуница је у принципу у складу са Лулићевим речима. Међутим, разговарали су о овом аспекту у смислу уштеде горива, односно остављање мотора да ради док чекате некога.
"Остављање мотора у празном ходу дуже од 10 секунди троши више горива него гашење мотора и поновно покретање. Када пустите мотор да ради у празном ходу да загреје аутомобил или док чекате нешто или некога, ваше возило троши гориво непотребно. С обзиром на хабање механичких делова вашег аутомобила при покретању, економичније је искључити мотор када се зауставите дуже од 60 секунди, ако нисте на путу или у саобраћају, и поново га упалити."
"Процењена потрошња мотора у празном ходу је од 0,6 литара до 1,5 литара на сат бензина или дизела. То значи да мањи мотори у празном ходу троше око 1,2 литра горива током једног сата рада у мировању. Додајте томе и повећање потрошње ако је укључено грејање задњег стакла или седишта. Због тога се потрошња повећава за 0,1 литар по сату рада", наводи ХАК.